vilken tid för gröt??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
j?ka

vilken tid för gröt??

Inlägg av j?ka »

ska kura min 5 mån tjej som jag Helammar, jag har precis börjat med smakisar som hon för kl 13,00 några tsk. (ammar eter)

Har tänkt att få henne att sova från 20,00--07,00 och funderar på att ge henne lite gröt så att hon blir riktigt mätt (måste förstås börja med lite) men ska jag ge henne det kl 16,00 då hon ska ammas eller vid 19,00 då jag tänkte amma + gröt låter det bra eller. Hur långt i mellan sista mat och sova ungefär??

När ska man lägga om det tar ca 5--10 min för henne att somna på dagarna ska jag lägga henne 10 min före bestämd tid. ska jag ta av marginal kvarten för att kompensera??

På kvällen tar det ca 20--30 min för henne att somna ska man lägga henne, före kl 20,00

Jåka
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Eftersom du bara har börjat ge smakportioner och det tar ett tag innan man börjar ge "på riktigt", skulle jag råda att köpa "BABY SEMP PLUS" som är modersmjölkersättning från 4 månader.

Jag blir inte riktigt klok på det här med 45-min lurarna (om man har sådana..). Det jag vet det är att man INTE skall lägga barnet innan schemat säger att barnet skall ligga. Du skall således lägga barnet att sova 08.45 om du har den tiden på schemat. När allt "sitter" kommer barnet att somna inom 5-10 min (det gör vår plutt i alla fall..) och sedan räknar du 45 min från 08.45. Jag hoppas att jag har förstått det hela rätt. Vår plutt har aldrig sovit 45 min, utan vaknar i 9 fall av 10 efter 30 min så nu har vi bara 30 min lur på fm och em. Det funkar bra för oss.

Ibland läser jag om föräldrar som skriver att deras barn inte somnar in förrän efter 20 eller t o m 30 min. Händer även mig då och då. Jag brukar då förlänga hans lur med några minuter bara för att han skall få sova något. Om det är hans em-lur som krånglar så brukar vi lägga honom lite tidigare för natten. Fungerar bra!

På kvällen skall du lägga henne 20.00 prick. Hon kommer att somna in fortare. Ha tålamod. Vi vuxna somnar ju inte heller in på en gång eller hur? Så länge hon ligger och jollrar, smaskar eller what ever så spelar det ju ingen roll att hon inte somnar in på stört eller hur?

Anna W säger ju betr alla lurar att vi som föräldrar skall ge barnet FÖRUTSÄTTNINGAR att få sova. Sedan om barnet inte nyttjar det är ju en annan sak. MEN, meningen är ju att lurarna skall vara då man vet att barnet är trött. Man vill ju inte lägga ett piggt barn.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Jag började ge smakportioner av mat vid lunchtid samt gröt på eftermiddagen vid 4-5 månader. Små, små portioner.

Tyckte eftermiddagen fungerade bäst för oss och framtida schema. Sedan ej heller så trött som på kvällen. Fortsatte sedan med amning kväll och övergick vid 6 månader till välling.

:D :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"