Kaskadkräkningar och slummer vid bröstet hos 6 veckors

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Lillsprudlis

Kaskadkräkningar och slummer vid bröstet hos 6 veckors

Inlägg av Lillsprudlis »

Som sagt i min tidigare tråd om när det ska vara natt för en 6 vcekors så tror jag att vi hittat någorlunda rätt, tack Eva för ditt svar :D men nu ett annat bekymmer:
Maten:

Det är antingen eller:

1.Så fort han ser bröstet så vill han blunda och sova :sleep: , han snuttar samtidigt och jag ser att han sväljer emellanåt men hur mycket han får i sig vet nog bara han...och så fort jag lägger honom vaknar han och gnyr och pockar på mat. Jag tar upp honom ger mat, han somnar, går ej att rapa, lägger honom (rapar i sängen), han vaknar , ger mat etc tills han somnar. Kan pågå, som nu i 1 1/2 timme. Eller:

2. Jag ser till att förse honom med mat, rap, mat (45 minuter) och umgänge i ca 1 timme med pappa (jag tar mig en tupplur en stund), pigg och glad och skrattar :D . Ger sedan mat (han lossar från bröstet av och till och vill titta runt :roll: ), rap och ev mat om han inte somnat. När jag ska rapa honom så kaskad kräks han :cry: :cry: (ser ut som det är hela den sista portionen). Mamma gråter en skvätt.....Byter kläder på både honom och mig och han vill ha mer mat och är pigg (vaken nu i 21/2 tim). Ger mer mat och han somnar vid bröstet, lägger honom, han gnyr, ger mer mat , somnar, lägger honom, han gnyr etc, så här håller det på.

Idag har han varit igång sedan 07.45 och av den tiden fram tills nu 12.30. (totalt snart 5 timmar :shock: ) har han ätit i 3 timmar (dåsar dock ibland under tiden) varit social 1 timme och sovit 45 minuter.
Hur ska jag kunna få ett schema att fungera där jag själv ska kunna hinna äta :?: :cry: och där min älskling kan bli nöjd :?: Vågar inte gå ut, han kan ju vakna och då står vi där.

Snälla, någon , vad ska vi ta oss till :?: :?:

Kram från en hungrig mamma
Lillsprudlis
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära du, skapa inte nya trådar kring samma lilla barn och samma "ämne", det blir förvirrande för oss som vill hjälpa och behöver bakgrunden :wink:

"Så fort han ser bröstet så vill han blunda och sova", skriver du, men det "vill" han naturligtvis inte alls. Varför skulle han vilja det :?: Han behöver äta för att överleva och det vet han alldeles utmärkt. Tillskriv honom inte sådana konstigheter som att han skulle vilja blunda och sova så fort han ser bröstet :!: Om inte du själv förstås vill blunda och sova så fort du ser frukosten eller en god middag framför dig :roll: :lol:

"Går ej att rapa" skriver du vidare. Vadå går ej :?: Det är bara att göra. Upp med barnet över axeln och stadiga buffar med löst knuten hand under lilla rumpan i riktning uppåt, medan man lämpligen går omkring, eller sitter still, men då måste man vara extra rejäl. Och så håller man på tills rapen kommer.

Kaskadkräks :?: Jag undrar vem som har uppfunnit det gräsliga ordet :shock: :cry: Det är fullkomligt normalt för små barn att kräkas, eller stöta upp, eller låta rinna över, det som de inte direkt hunnit svälja undan, det som helt enkelt bokstavligen hamnat överst i "flaskan" som rinner över. Därför är det bra att pausa lite under matningen korta stunder då man rapar barnet och låter vila en smula, vare sig man tycker det behövs eller inte, för att ge det hela lite tid att landa.

Visst kan ett barn "kaskadkräkas" men enligt min erfarenhet är det enbart om och när man serverar ett modersmjölkstillägg/en vällingsort som barnet inte kan ta emot, tycker om eller tål. Kaskadkräkningar vid amning är, vill jag påstå, ett obefintligt djur. Försök att inte dramatisera saker och ting - lilla barnet är inte betjänt av det alls. Kom ihåg att oro är den största boven i all barnavård.

"Hur ska jag kunna få ett schema att fungera där jag själv ska kunna hinna äta och där min älskling kan bli nöjd?" frågar du, och det är precis det Standardmodellen är till för. Inför den :!: Med enkel beslutsamhet och tålamod. Det tar inte mer än tre dygn. Men du måste göra det, lilla barnet gör det inte åt dig.

Sedan har du lugn i huset och förstår vad jag menar med att små barn ska njutas - och njuta själva :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Tack Anna för ditt svar :) Jag tar åt mig och ska genast sluta att använda mig av ordet "kaskadkräkning" :wink:

Har de senaste två målen åter kunnat följa Standardmodellen som vi har använt oss av den sedan han föddes. Vi har inte riktigt bestämda tider varje dag eftersom det tillstöter saker på vägen, kräkningar, sover lite längre etc. Jag är så tackam och glad för att jag hittade din Barnabok :D och den har jag läst om och om igen vissa avsnitt. Min lille Sprudlis behöver aldrig och har aldrig behövt skrika efter mat, han gnyr bara för att be om min uppmärksamhet när han är hungrig och gör han inte det så förekommer jag honom alltid, han kan tom vänta 15 minuter utan att knysta, han bara skrattar :lol: . När han var 4 veckor, ganska så på dagen, hoppade han över det första nattmålet (precis som du beskrivit).Små-krånglet har börjat nu när han blev 5 veckor :( .

Eva gav mig några råd också och jag hittade även en tråd som du skrivit om en 5 veckors med mattrassel. Jag har nu aktiverat honom 15 minuter efter han vaknar så han blir riktigt hungrig och låter sista matslurken ta 40 minuter så det finns tid för att rapa ordentligt och därmed också hålla honom vaken. Jag måste tyvärr ta honom från bröstet emellanåt för han dåsar och ser ut att bara snutta (vet inte vad han får i sig). Det har funkat de två sista måltiderna. Nu sover han sedan 1 1/2 timme tillbaka efter 15 minuters vagning, och ser fram emot 6 timmars sömn .

Tack för att Du finns , Anna :!: och alla ni som delar med er av era erfarenheter om våra små älsklingar. Jag ska gräva ner vargarna och finna frid. I morgon är en ny dag.
Yvonne
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Det låter underbart. Jag blir så lycklig och stolt. Pris och beröm på dig och HEJA :lol: :lol: :lol:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Vill bara göra ett tillägg till AWs utmärkta svar. Och jag gör detta med egen erfarenhet, utan att här ska blandas in några vargar alls. :!: :)
:arrow: "Kaskadkräkningar" är även enligt min erfarenhet en reaktion på något barnet inte tål. Men i MITT fall var det bröstmjölken som min stora reagerade emot. Detta för att JAG åt mjölkprodukter och HAN var allergisk mot komjölksprotein. Då räckte det med att jag fått smör på en macka för att han sedan skulle bli dålig och faktiskt kräkas upp större delen av målet som for ut i ett sprut genom halva rummet (Vi följde Standardmodellen med flera rappauser). Lätt åtgärdat för så fort vi begripit vad det handlade om och jag lärde mig utesluta allt med komjölksprotein så gick det finfint för honom att tåla bröstmjölken hur bra som helst. Han var 3-4 veckor när det började och vi hajade inte rätt förrän han var ca 8 veckor, men därefter blev allt bra. Bara som en parantes, för somliga kanske kan känna igen sig i det också :!:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

Nu har jag läst denna tråd (med en viss upprördhet) och måste få fråga lite...

:arrow: Varför får vi inte använda ordet kaskadkräkningar :?:

:arrow: Varför existerar inte, "är ett obefintligt djur", kaskadkräkningar vid amning :?:

:arrow: Vad är då det jag och min första dotter upplevt :?:

:arrow: Hon formligen sprutade ut BRÖSTMJÖLK, allt från 1 till 3 gånger per dag, från 3 veckors ålder ända tills vid slutade amma vid 8 månader.

:arrow: FORTSATTE med detta även när hon åt mat, ca 1 gång per dag eller varannan dag tills hon fyllde 1 år :!:

Efter detta första år av kräkande lugnade det ner sig under andra året när hon bara kräktes ibland, ca 1 gång i veckan.
Sedan kräktes hon bara vid minsta lilla förkylning, och nu vid fyllda 7 år kräks hon i princip aldrig.

Hon är inte allergisk mot NÅGONTING, utan en läkare talade om för mig att det var lite fel vid magmunnen och att detta, av någon anledning de inte kände till, ofta försvann vid ettårsdagen...

Jag kan inte beskriva detta som något annat än kaskadkräkningar och jag inser naturligtvis att det inte är var och varannan baby som har det,(mina andra två barn har inte haft det, som tur var...)
MEN man behöver inte heller låtsas som att det inte existerar.

Min äldsta kräktes överallt, jag gick alltid omkring med massor av extrakläder och plastpåsar för att "fånga" flygande kräk 8)

Kanske någon känner igen sig i detta också...

/Anna
Mamma till tre, Melanie aug -99, Vincent juli -01 och lillan Daniella född 16/9-05.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jag har uppfattat att:

:arrow: Kaskadkräkningar är sådana där kräkningar där obearbetad bröstmjölk/ersättning sprutar ut som en stark stråle och i stor mängd. Som att öppna en kran på fullt direkt liksom. Spalsh!

:arrow: "Överfulltspill" är när bröstmjölk/ersättningsom stöts upp oberabetat och liksom sipprar ut efter måltiden. Små slattar.

:arrow: Uppstötningar är bearbetad bröstmjölk/ersättning/mat som kräks upp ungefär som en rap i sin förälngning. Kan ske då och då lite när som helst i olika mängd.

:arrow: Riktiga kräkningar är kräkningar som hos en vuxen och föregås att samma slags utdragna hulkningar som man själv har när man kräks. Blääääääää......... De brukar infalla en stund efter maten.

:idea: De mina har haft alla dessa varianter. Kaskadkräkningar har de haft då och då mellan 0-2 månader. Vanligast efter sista kvällsmålet vid 22. Överfulltspill har de haft mest hela bebistiden tillsammans med uppstötningar. Riktiga kräkningar hade mellanbarnet från 3 veckors ålder och det var ett symptom på förträngning av nedre magmunnen (vilket opererades när han var 4 veckor). Annars brukar man ju läsa om "kaskadkräkningar" som ett symtom på "pylla" - viket jag inte kan känna igen mig i. Men jag har kanske fel i kräkbegreppen......... :wink:

:D Så för mig finns alltså dessa kaskadkräkingar - något annat namn på fenomenet vet jag inte.
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Hej!

Min son är en riktig liten kräkis och jag är ofta rädd att han inte får i sig tillräckligt med mat - eller rättare sagt får behålla tillräckligt. Han blir uppenbart hungrig snabbt igen när han har kräkt mycket. Har pratat både med BVC och barnläkare och det är inget som bekymrar dem rent medicinskt då han följer sin fina kurva viktmässigt, men förmodligen måste han äta betydligt mer än han borde behöva för att få sin fina vikt. Då det är himla ojämt, vissa dagar kräks han nästan inte alls, vissa dagar flyger kräkset utan slut, tror jag inte att det är magmunsbråck utan snarare bara slapp magmun. Oftast är det den bearbetade inte så välluktade varianten och vi som föräldrar måste byta kläder nästan lika ofta som han... :cry: Tre-fyra klädbyten per dag är inget ovanligt för hans del.
Fick nyss byta örngott då han kräkt ner sängen. :cry: Och nu var klarvaken förstås och stod på armarna med huvudet upp.

Det enda samband jag har sätt är att de dagar han inte bajsat kräks han mer som om det är fullt och det är svårare att få ner mer mat? När jag nyligen talade med BVC sa hon att det inte var ovanligt att tom krypbarn lämnade högar efter sig. Och jag som trodde det skulle ge sig nu med den allt fastare maten.... :?
En goding till son född 0603 :heart:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Mammut Maria för utmärkt klargörande :!:
annawahlgren skrev::Visst kan ett barn "kaskadkräkas" men enligt min erfarenhet är det enbart om och när man serverar ett modersmjölkstillägg/en vällingsort som barnet inte kan ta emot, tycker om eller tål.
:D Ja, för en komjölkproteinsallergisk liten unge (tack, Ewa :D ) kan naturligtvis även amning medföra kräkningar, med eller utan kaskad. Jag får alltså ta tillbaka att sådana "djur" inte finns.

Vi talar trots allt undantag här, undantagen som bekräftar regeln. Jag på mitt håll är en smula "allergisk" mot de väldigt stora orden, som egentligen, till sin fulla betydelse, innebär katastrof, men som används slentrianmässigt och slarvigt. Ett barn som kräks, stöter upp, t o m saglar i all enkelhet, kan få stämplen "kaskadkräks". En liten unge som skriker, frågar, protesterar - kan få stämpeln "hysterisk".

Jag tycker inte om det.

Vilket inte betyder att det inte förekommer kaskadkräkningar - vilket man då måste åtgärda så att det inte behöver hända igen. Det betyder läkarbesök, undersökningar, diagnos, kanske operation, botemedel - förändring.

Och jag säger inte heller att det inte förekommer hysteri, även om det verkligen inte borde få förekomma. Hysteri är ett tillstånd ingen människa, varken stor eller liten, någonsin skulle behöva försättas i. Det är snudd på livshotande.

Jag tycker alltså bara att man inte ska gödsla med väldigt, väldigt allvarliga begrepp.

Och det tänker jag fortsätta tycka. I den ambition jag har att föra de små barnens talan :!:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"