Tips och råd snälla...

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
nina27
Inlägg: 51
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 14:17
Ort: t?by

Tips och råd snälla...

Inlägg av nina27 »

Hej!

Jag har lite funderingar, igen.. :oops:

Min lilla prins som annars är en supergo social o jätte charmig liten kille kan ibland bli så arg :?: :shock:

Som tillexempel i helgen så firade vi midsommar tillsammans med min familj o syster o hennes två barn (3 och 5 år). Oh det var så mysigt o w var superglad att få träffa sina goa kusiner.

Men när det händer något orättvist, tex att någon tar en leksak som han har eller säger till honom i ett läge där han själv inte förstår varför så kan han på stubinen bli jätte arg o slå huvudet mot golvet? (absolut inte alla gånger) När det hände nu i helgen så "plockade" jag upp honom innan det han bli något "utbrott". Var det fel :?: Borde jag låtit dom reda ut den situationen själva :?: Brukar försöka känna av situationen när jag ska ingripa och det här kändes som en sådan..
Han är oftast den snälla som alltid ger tillbaka en leksak om någon blir ledsen, och han är ganska känslig mot knuffar och sådant från andra barn. Han går inte på dagis ännu som tur är! Men han kan reagera desto mer när någon då är orättvis mot honom.
En annan grej var att han och jag satt inne i badrummet o borstade tänderna, frid o fröjd men så kom min faster förbi o tittade in o sa något o w blev tvärilsk :?:

Det är ju inte alla gånger man förstår vad som händer eller varför men jag är lite bekymrad över hans arga reaktioner som han har ibland..

Han tas i bruk flera gånger varje dag o har sina små uppgifter, han blir uppmuntrad och älskad utan gränser och jag tycker vi har det Bra! Så vad kommer ilskan ifrån? Jag förstår att man blir arg när man blir orättvist behandlad, det blir ju jag oxå :!: Men ibland blir han det i situationer som för mig är helt obegripliga... :oops:

Ibland har jag märkt att han först reagerat med ilska men det vänder av sig självt och han ger tex tillbaka en leksak och allt är som vanligt..

Hur hjälper jag honom att hantera sin ilska?

Ett annat problem som uppstod var nattningen som annars funker så bra hemma :!: Vi skrattar och busar och flyger till sängen och ger varandra små slängkyssar :D och sen godnatt..men nu så blev han såå arg!! när jag la honom :?: Han jobbade upp sig rejält där inne, min syster höll på att lägga sina barn i rummet intill och jag var så stressad av situationen och det märkte såklart w. Hur skulle jag hanterat, låtit honom vara super arg därinne tills han lugnat ner sig :?: Tror det hade kunnat ta lååång tid..

Man ska ju inte förstora saker i onödan, men jag hoppas ni har lite tips ändå..

Kram nina
Mamma till goa lilla walter som ?r f?dd Juli 04
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"