45min sömn på dagen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
plasma

45min sömn på dagen

Inlägg av plasma »

Hej!

Har en liten flicka på nästan tre månader som numera ENDAST sover 45min åt gången. Jag har gjort allt som står i min makt för att proppa henne full med mat innan varje sovning plus att jag passar på henne efter 45 min å vagnar men funkar endast någon gång den luren hon har mitt på dagen. Schemat ser ut så här:

Vaknar 6.30
Mat 6.30-8.30
Lur 9-9.45
Mat10-11.30
Lur 12-12.45
Mat 13-14.30
osv
natt kl 21.30
mat02.30 och 5

Jag vill ha råd för att få henne att sova mer dagtid.

Hälsningar/Nettan :idea:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Börja mellan att skilja bättre på natt och dag! Hon behöver inte två nattmål. Hon är en gammal dam nu och inte nyfödd längre. Hon är mogen för tio timmars natt.

Läs på om vagningen i Verktygslådan. Du behöver öva upp tekniken. Du ska kunna få henne tyst direkt, även om hon inte somnar om direkt. Men att vara tyst och ligga still är två av förutsättningarna för att kunna somna :!:

Och just att du "gjort allt som står i din makt för att proppa i henne mat" får mig att tro att hon mycket väl skulle kunna ta emot lite till... för att sova bättre/längre mellan varven. En tio minuters paus mellan varven eller en kvart eller bara fem minuter, kan göra all skillnad. Så lär dig truga :wink: Mata, truga, rapa, truga, rapa, pausa, mata, truga, rapa... etc etc :!: Under högst en timmes tid i taget.

Revidera alltså schemat efter hennes sömnbehov och genomför det - föreslå gärna ett nytt här så ska vi se hur det ser ut, om det skulle kännas bra för dig :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
plasma

Nytt schema

Inlägg av plasma »

Tack så mycket för ett snabbt svar. Jag förstod att det inte fanns någon genväg eller någon enkel "knapp" att trycka på.
Jag skall försöka få henne att sova mellan 21.00 och 07.00 men hur ser ett optimalt dagsschema ut?

mvh Nettan
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"