Fnurra på sömntråden!

Skriv svar
Lollo0058
Inlägg: 108
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:09
Ort: Stockholm

Fnurra på sömntråden!

Inlägg av Lollo0058 »

Min lille kille har blivit åtta månader och jag tror delvis det är det som ställer till det.

Vi måste nu få ordning på sömen igen. Han vaknar tidigare på mornarna och på dagslurarna. Vid uppvak ger jag ramsa x 4 (glad och käck ibland bestämd). Han tystnar oftast då, men några min senare är han igång och efter ett tag blir han ledsen och upprörd. Jag sätter då på klassisk musik och stökar hemma, ger inge mer ramsa. Detta hjälper dock inte!? Han fortsätter att vara ledsen och blir riktigt upprörd.

Jag får ingen ordning på detta. Jag måste få både tipps och attityd av er på forumet.

/Lollo
Pojke :heart: född 2005-09 (kurad vid 4 mån)
Flicka :heart: född 2007-10 (sm från start)
Flicka :heart: född 2012-05 (sm från start, kurad vid 6 mån)
hjhelena
Inlägg: 577
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 13:33
Ort: Gbg

Inlägg av hjhelena »

Vid 8 månader fick vi börja ge mer lagad mat. Amning på morgonen + amning och välling på kvällen + 2 mål lagad mat per dag + och ett mellanmål med gröt eller yoghurt. Killarna sov 14,5-15 h/dygn varav 11 på natten (20-07).

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
Lollo0058
Inlägg: 108
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Lollo0058 »

Hej hjhelena!
Tack för tips. Jag ammar dock inte längre utan Nils äter puré, gröt och fullkornsvälling. Precis som du beskriver, 2 lagade mål, ett grötmål och välling morgon och kväll. Han har ätit lite sämre nu, kan bero på allmän 8 månaders trassel.

Tack igen :D
Pojke :heart: född 2005-09 (kurad vid 4 mån)
Flicka :heart: född 2007-10 (sm från start)
Flicka :heart: född 2012-05 (sm från start, kurad vid 6 mån)
Lollo0058
Inlägg: 108
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Lollo0058 »

Vill bara berätta att jag putsat lite på attityden. Den hade nog naggats lite i kanterna :oops:.

Jag tittade igenom andra trådar med samma problem och fick tips och stöd från dem. Genom att berätta kanske nån kan få hjälp från mig!?

Så i morse när han vaknade 5.45 så fick han en ramsa x 4 och tystnade. Tio min senare började han igen och jag levererade ytterligare en ramsa (kanske överflödigt?) och återigen tystnar han ett tag men börjar gny efter ngr minuter. Då åkte musiken på och jag slamrade i köket. Tillslut fick han till ett omsomnande och jag kunde väcka honom 6.50 (tar upp honom 6.45-7.00). Så skönt. Nu ska jag köra på på detta viset till det blir rätsida på mornarna.
Pojke :heart: född 2005-09 (kurad vid 4 mån)
Flicka :heart: född 2007-10 (sm från start)
Flicka :heart: född 2012-05 (sm från start, kurad vid 6 mån)
Novas mamma
Inlägg: 239
Blev medlem: mån 09 jan 2006, 10:19
Ort: Link?ping

Inlägg av Novas mamma »

Hej
Ville bara säga att vi är i precis samma fas :!:
Lillan vaknar ibland mitt i sovpassen och illvrålar, för att sedan somna sekunden senare....
Vaknar även tidigare på morgonen och är allmänt frågvis :wink:
Kan ibland också drabbas av plötsliga gråtattacker utan anledning under vakentiden som sedan går över lika fort som de kom...
Har de senaste dagarna inte velat äta mat ( ett par skedar går bra samt frukt och välling ) men när det gäller själva maten går bara det som hon kan äta själv ner, så det blir en hel del plockande :lol:
Och hon har aldrig haft "matproblem" tidigare.
Men jag tror nog att vi gör rätt även om det är tufft ibland, man kan ju tänka sig hur det känns för de små :shock:
Kram
Alexandra - mamma till
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
Lollo0058
Inlägg: 108
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Lollo0058 »

Det är onekligen skönt att det finns andra i samma situation. Jag har följt dig och lilla Nova i dina trådar (och andra med stackars 8 månaders pluttar) och det är ofta jag både skrattar och suckar igenkännande :lol:.

Men det är ju bara att framhärda och fortsätta med samma attityd av självklarhet :wink: så den lille/lilla känner sig trygg när dem helt plötsligt blir medvetna om sig själv!

Kram på er/Lollo
Pojke :heart: född 2005-09 (kurad vid 4 mån)
Flicka :heart: född 2007-10 (sm från start)
Flicka :heart: född 2012-05 (sm från start, kurad vid 6 mån)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"