Inte honung!
Inte honung!
Hej! Läste AW´s inlägg om att inte ge mjölkmat till förkylda barn. Hon rekomenderade honungsvatten bland annat. Jag vill bara säga att i det häftet om barnmat som jag har, skriven av dietister i samarbete med universitetssjukhuset i lund, så rekomenderas att INTE ge barn under ett år honung p.g.a. att sporer från bakterien Clostridium Botulinum kan förekomma i honungen och orsaka allvarlig matförgiftning. Värt att tänka på, kanske?
Mamma till två fina killar
-
father of sons
Vi har gett risvälling och majsvälling nu när lilleman var magsjuk, plus att jag ammade så mycket jag kunde (har inte så mycket kvar men ändå). Och så gjorde vi morotssoppa efter ett tag. Men framför allt gav vi vätskeersättning, jätteviktigt att ersätta vätskeförlusten. Allt eftersom gav vi lite rivet äpple och mosad potatis med smör.
Har förresten också läst nånstans här om att ge sockerdricka till sjuka barn, vilket inte heller rekommenderas av läkare, speciellt inte till magsjuka barn. Socker förvärrar nämligen ofta diarréerna. Kan också vara värt att tänka på.
Har förresten också läst nånstans här om att ge sockerdricka till sjuka barn, vilket inte heller rekommenderas av läkare, speciellt inte till magsjuka barn. Socker förvärrar nämligen ofta diarréerna. Kan också vara värt att tänka på.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Vi körde osötad nyponsoppa. Vi tyckte den var supersur men Karl sörplade i sig glatt. Det finns även osötad fruktsoppa. De är i pappförpackningar, pulver som man späder i vatten, går att köra varm eller kall.
Nypon innehåller mkt c-vitamin.
Åsa
Nypon innehåller mkt c-vitamin.
Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Honung liksom vitlök är naturens beprövade mediciner. Så den "förgiftningsrisken" köper jag inte. Utan tolkar som ännu ett skrämskott, som ska ha folk att köpa dyra industritillverkade läkemedel i stället.
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
viola theresa
Här är en länk till livsmedelsverket där det står om spädbarnsbotulism=matförgiftning som bara drabbar barn under ett år.
http://www.slv.se/templates/SLV_Page____5868.aspx
Där står att fall orsakats av att sporer har förekommit i honung och majssirap. De förekommer inte naturligt i honung utan då är honungen förorenad på något sätt. 5 minuters kokning dödar botulismbakterien , men förstör nog tyvärr honungens goda egenskaper också.
Mycket ovanlig sjukdom i Sverige.
Kamomillte är bra för förkylda vuxna,kanske en variant för babyn?
http://www.slv.se/templates/SLV_Page____5868.aspx
Där står att fall orsakats av att sporer har förekommit i honung och majssirap. De förekommer inte naturligt i honung utan då är honungen förorenad på något sätt. 5 minuters kokning dödar botulismbakterien , men förstör nog tyvärr honungens goda egenskaper också.
Mycket ovanlig sjukdom i Sverige.
Kamomillte är bra för förkylda vuxna,kanske en variant för babyn?
viola theresa,har en dotter f?dd 31 januari 2004
Jag tycker att Honungstipset absolut klassar in här på "mat och mage-forumet" och jag tror inte att ngt av svaren heller tyckte ngt annat... Fortsätt att komma med bra tips! (men var beredd på att allt kommer att vändas och vridas på det finns många åsikter på ett forum
).
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)