Förbereder mig för ev KF/GF kost

Många föräldrar har hittat lösningar som fungerar för deras barn, men som inte nödvändigtvis kommer från IAHP. Ex. homeopati, dieter, kosttillskott o.d.
Här kan man diskutera.
Skriv svar
kärringen
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 10 apr 2006, 20:41

Förbereder mig för ev KF/GF kost

Inlägg av kärringen »

Hittade på en sida från usa att man inte skall utesluta kasein och gluten direkt tillsammans :?:

Kanske är sunt, att man tar det ena först och sedan följer på med det andra efter några veckor. "för att man inte skall få för kraftig abstinens"...
kärringen
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 10 apr 2006, 20:41

Inlägg av kärringen »

Förresten så hittade jag en varning om att ricedream som är vanlig mjölkersättning i sverige innehåller gluten, på något vis.
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Det är riktig att man bör utesluta antingen gluten eller kasein först från kosten, och sen ta bort det andra. Enkelte barn kan uppleva absitinenssymptomer, men det rekomenderas också för att omvältningen inte direkt ska bli så stor att man inte klarar av att administrera dieten. För barnet själv är dieten en mycket stor omvältning, och övergången bör göras så smidig som möjlig för att barnet ska akseptera den.

Jag skulle anbefala att man inför dieten sakta och i lagom fart, och gör detta på en månad.
Skriv svar

Återgå till "Frågor om alternativa vägar som inte är IAHP"