Barnarecept

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Skriv svar
Ebbab
Inlägg: 474
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 14:50
Ort: Gävle

Inlägg av Ebbab »

Halloj
Här har det smaskats den senaste tiden! Favoritpastor, risifruttis, chicken Curries - allt har gått ner i ett huj :D . idag ska det dessutom bakas bröd - Ritvas- allt är inhandlat. Bröd utan jäst = brödbak för mig :thumbsup: .

Tack Fjällfolket för inspiration. Du har gett mig en kick att laga mat överhuvudtaget!
Kan oxå berätta att maken just har åkt upp till Saxnäs för att fiska några dagar... han kommer nog hem som en ny, utvilad, glad make efter ett långt läsår! :lol:
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Åh! :heart: \:D/ :lol:

TACK!!! :oops: :D

Nämen :shock: :D är mannen HÄR :?: I min lilla by...?
Var? Var? Var??? 8) :wink:

p.s måste tillägga att maken min också är ute å fiskar efter ett låångt läsår... kanske de pratas vid i detta nu...?

Kramar
/Fjällmor
Ebbab
Inlägg: 474
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 14:50
Ort: Gävle

Inlägg av Ebbab »

Jo, jo. Visst kom mannen hem utvilad, pigg och fräsch men nåt fiske att tala om hade det ju inte blivit. Vattenfall behagade ju att släppa på så vansinnigt med vatten så det var ju en hel ocean som flöt förbi :shock: . Och all fisk med den :evil: ! Inte ger man mycket för storbolagen som struntar i fiske (och miljöhänsyn heller för den delen).

Käre maken funderar om han ska skicka kravbrev på fiskekortsavgiften till Vattenfall (och kanske hota med att aldrig bli kund om de inte betalar :?: :wink: :D ).

Han tyckte i alla fall att det var otroligt vackert däruppe och tyckte att vi skulle förlägga en familjesemester där i framtiden!
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
Ebbab
Inlägg: 474
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 14:50
Ort: Gävle

Inlägg av Ebbab »

Hrm - Mat, mage, barnakropp är visst rubriken här... det blev visst lite OT här... :D
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej i alla kök! :D

Nu har "vi" ärats med nytt trådnamn i och med att tråden nu blivit en sticky... :lol: :wink:

Hoppas ni alla hittar hit ändå :!:
Må matglädjen blomstra
=P~ :heart: \:D/

Kramar från vedspisen!
/Fjällmor
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

JennyH skrev:Hej!

Här ska du få lite tips ur min BVC-broschyr, som används flitigt i vårat kök!

Bärpuré: olika sorters bär kan användas, färska eller djupfrysta. Röda och svarta vinbär, blåbär, hallon, björnbär osv. Djupfrysta bär tinas, och eventuellt socker sköljs bort. Kör i mixer eller matberedare och späd eventuellt med vatten. Om man vill ha ännu slätare puré (det är ju lite frön och så i t ex björnbär) så kan man mosa bären genom en sil eller vitlökspress. (Fast det är omständigt, tro mig :wink: .)

Aprikospuré: Skölj några torkade aprikoser väl, blötlägg några timmar. Koka upp lite nytt vatten, lägg i aprikoserna och låt koka någon minut tills de är mjuka. Kör i mixer, eller genom vitlökspressen. Någon som har en STOOOR :shock: vitlökspress?? :lol:

Alla grönsaker skall kokas utom avokado, som kan ätas rå. Hur äts den annars :wink: ???

Pureförslag i broschyren är potatis, palsternackspure, morotspure, grön ärtpure (skall genomgå vitlökspressen pga hårda skaldelar), majspure (samma som ärtpuren), broccolipure. Går bra att använda t ex fryst broccolli. Jag antar att t ex blomkål också går bra?

Grönsakerna kokas, körs i mixer och späds om det behövs med det vatten det kokat i. En smakis portion är ca 0,5 dl, om du fryser in. Om man vill kan man ju ta fram två, för hungriga små barn :D . Tillsätt en liten skvätt rapsolja eller saltfritt smör när smakisarna blivit lite större.

:idea: Frys in i små bullformar (som man gör kanelbullar i). Låt dom först frysa in på en bricka eller ett fat, och lägg dom sen i en plastpåse.

:arrow: Nästa steg i broschyren är kött, fisk- och kycklingsmakisar. Hojta om du vill ha tips även från dessa sidor.

Håll till godo sålänge!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag frågade i en annan tråd, men kanske passar frågan bättre här:

:?: Kan man mixa makaroner, ris osv? Om man t ex gör Rödingrisotton - är det helgerån att köra i mixer bara lite? Anton är ju inte ensengång 5 månader, så jag vill inte ge för stora bitar.

/Jennypenny
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej JennyH! :D

Härligt att det är liv i tråden igen :lol:

:arrow: Nej, inte är det ett helgerån! 8) ALLT går att anpassa till just Ditt lillhjärtas smak för stunden :wink:

Fram med mixern :!: :lol:

Kramar
/Fjällmor
Ami
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 09 jul 2006, 21:44
Ort: G?teborg

Småttismat

Inlägg av Ami »

Hej Fjällfolket!

Jisses vilken energi, du borde satsa på en karriör jämsides med Jamie Olivier =P~ du hade tjänat massor!
Jag har en liten 14 veckors klimp som ska börja med smakisar och jag tänkte försöka mig på att laga lite eget till honom. Vad kan man köra till sådana småttisar (förutom potatis/palsternacka) som går hem :?: Hittar inget på denna tråden för nybörjar-käkare..

Tacksam för råd!
:D
Ami och charmtrollet Joel :heart: en majblomma -06
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Ami och mästerkocken Fjällfolket och resten!

:arrow: Ami: se det som Fjällfolket klippt in från mig, sisådär 3-4 svar ovanför det här! Lite purétips! Jag har fått en jättebra broschyr från BVC , be att få den du också!

Jo, lika bra att ta alla frågor på en och samma gång. Denna fråga är av mer allmän art, och gäller alltså inte bara barnmat. Och är lite pinsam :oops: .

:?: Om man har t ex ett paket fryst köttfärs och så gör man köttfärssås av den. Kan man då frysa denna köttfärssås? Köttfärsen blir ju fryst två gånger, först som rå och sen som tillagad? :?: Hur gör ni?

/Jennypenny
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Halloj! :D

:!: Ami:
:arrow: Puréerna i början av tråden (potatis/ärt och rotsaks) har jag kört från början med mina små storätare :wink: Och det har gått alldeles utmärkt :D Tänk på att spä med bröstmjölk eller ersättning i början bara.

:!: Jenny:
:arrow: Visst kan du frysa köttfärssåsen :!:
Den är ju tillagad emellan och alla baciller är borta :mrgreen:

Häpp!
/Fjällmor
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

p.s

:!: Ami:

Tack! :oops: :D

kram!
/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Efter order som jag inte vågar vägra från Fjällmor klistrar jag nu in muslireceptet här :wink: :lol: :

Vi gör vår egen musli, blir både godare och billigare och det är INTE svårt, och tar INTE lång tid! Receptet är ursprungligen från Nya Annas Mat, men är modifierat lite. Det blir lite som Start.

Hemmagjord musli
Ca 1 liter gryn (t ex 0,5 l havregryn och 0,5 l rågflingor, eller helt andra flingor)
Krossade linfrön, ca 1 dl
Solroskärnor, ca 1-2 dl
Riven kokos, ca 1-2 dl
(Sesamfrön)
Vetegroddar
Russin
Torkad frukt
ca 2 dl vatten
ca 5 msk neutral matolja
Flytande honung
(Annat gott som man kan ha i är nötter, mandel osv. Bara att pröva sig fram! Kolla i hyllan i affären bland gryner och frön, det brukar stå på om det passar i musli.)

:arrow: Blanda ihop allt torrt utom vetegroddar, russin och torkad frukt i en skål. Blanda vattnet och oljan med en gaffel. Häll över blandningen lite i taget, samtidigt som du kramar ihop allt med ena handen. Försök att få allt fuktat om det går.

:arrow: Bred ut jämnt i en plåt (som du smörjt med lite olja, eller lagt bakplåtspapper i botten). Ringla honung över och vänd runt lite. Det ska vara inne 20-30 minuter i 200 grader, men man får ta ut plåten och röra runt lite var 8-10 minut. Det får inte vara degiga klumpar kvar när det är klart, det blir INTE gott. Allt ska vara torrt!

:arrow: Ta ut plåten och låt detsvalna lite. Häll på russin, torkad frukt och vetegroddar och sedan är det bara att förvara i en fin burk och njuta varje morgon!

BLir lite mer än det är i en muslipåse. Och man bestämmer sockerinnehållet själv! :D :D
Gnilla
Inlägg: 52
Blev medlem: sön 21 maj 2006, 22:42
Ort: Finland

Inlägg av Gnilla »

\:D/ MUMS vad gott det låter! SKa snart till affären och gissa om jag ska köpa ingredienser... :thumbsup:
Gnilla/
Njuter av livet med Adam -05, Evelina -97
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:D TACK! JennyH :wink: :lol:

/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"