Barnarecept

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Skriv svar
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Idag gjordes

200g laxfilé
2 ägg
1 äggula
1 klutt Creme Fraiche (ca 1/4-1/2 dl)
1/2 dl grädde
1 msk smör
1 vitlöksklyfta
örter (dragon, gräslök, dill)
svartpeppar

Kördes i matberedaren och hälldes i smord form. Gräddas i ugnen på ca: 200 tills klart.

Meja njöt detta i lagom plockekuber, med smält smör

=P~ :heart:

Nästa gång görs dubbel sats :thumbsup:

/Fjällmor
twins
Inlägg: 291
Blev medlem: mån 23 jun 2008, 15:20
Ort: Sundsvall

Inlägg av twins »

Dom äter mig ur huset :shock: . Helt galna i mat, speciellt Fjällmors recept :D . Chicken curry, Lillprins Lo´s favoritpasta och Mejas favvo äts det tills det står genom öronen. Mammas köttfärssås med risoni är tack och lov oxå smaskens.

Lite frågor. Vad serverar du till Rengrytan Fjällmor? Fungerar det med ris, potatis eller? Det blir nog nästa storkok. Vad är det för skildnad på bulgur och couscous? Är något lättare att smälta än det andra? Ja det var väl allt för nu :wink: . Vad kul det är att laga mat till de små liven när det äts med så stor aptit :D.

Vill ha mer recept, massor...

:heart:
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

twins :heart: :lol:

nu blir jag toklycklig! Tänk första mailet du skrev till mig...? Och nu detta!

\:D/ :heart: =P~

Jag har provat olika till rengrytan, men ärligt...? Meja ratar det :wink: Det sorteras ut med tungan och skickas ut. Så jag har slutat komplettera, hon äter den som den är. Gärna med en klick creme fraiche

Bulgur/vete: båda är väl durumvete? Kan inte så noga.. :oops: Kanske TorpSara vet...?

Vi ropar!

TorpSara!!!

Här kommer ett gott mellis så länge :wink:

Björnbärsmousse:

Mosa björnbär
Blanda med fet yoghurt
och vispad grädde

Mumz =P~ hälsar Meja

/Fjällmor
twins
Inlägg: 291
Blev medlem: mån 23 jun 2008, 15:20
Ort: Sundsvall

Inlägg av twins »

Ja första mailet var ett rop på hjälp, och Fjällmor från de djupa skogarna svarade :D. Vet inte hur vårat liv sett ut idag om jag inte fått all den hjälp jag fått här. Antagligen kaos och huvudet rätt in i väggen ](*,) för det var dit jag var påväg.

Tusen tusen tack :heart:

Vi får väl se om allvetaren Torpsara hör oss :wink: . Ska absolut servera Rengrytan som den är, tänkte inte på det :oops: . Ska skicka iväg sambon och se om han hittar några vilsna renar, annars så blir det frysdisken på Ica :roll: . Det måste vara fantastiskt att bo som ni gör. Renar, färsk fisk, fjället runt knuten. Min sambo är riktigt avis, tokig i fiske av alla dess slag. Vill helst närmare bra fiskevatten, men jag trivs bra här bland avgaserna :lol: .

Tack för bra mellis tips, tjejerna vill nog ha lite variation från Nestlé frukt med yougurt :roll: .

Kram :heart:
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:heart: :D

Tack själv... men nog var det du och tjejjerna som gjorde grovjobbet. Det har varit en ära och fröjd att få följa er resa!

Bärmoussen går att variera i oändlighet :wink: Här funkar:

Äpple/kanel
Banan/blåbär
Päron/blåbär
Hallon

etc... :D

/Fjällmor
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nu hörde jag!
Härligt med matvraken twins! Tänk att Edvard ville bjussa dem på kaka! Han kanske får göra det till jul...

Nå, bulgur är hela kornet, som krossats och ångats. Couscous är gryn gjort på mjöl som blandas med vatten till en deg först. Därför gissar jag att couscous är mer lättsmält...

Häpp!

/Skräphögen. 8)
twins
Inlägg: 291
Blev medlem: mån 23 jun 2008, 15:20
Ort: Sundsvall

Inlägg av twins »

Tack Torpsara :D .

Du är som ett levande uppslagsverk har jag märkt :wink: . Ska ta couscous nästa gång för det verkar som att bulgur blev lite svårsmält, eller så är det den enorma mängden av mat :roll: som ger knip.

Tjejerna vill garanterat ha kaka till jul, ni är ssåååå välkommen om ni kommer uppöver :heart: .
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
LaQ
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 23 dec 2007, 08:47

Inlägg av LaQ »

Det verkar som att vår familj begåvats med en riktig kan-självare som blomstrat ordentligt senaste veckan. Burkmaten (som han hittills levt på) har vi lagt ner helt så här måste lagas mat! Har testat Duggans fisklimpa med lax och dill. Väljer att kalla den laxpaté. :P Mums tyckte Junior! Funderar på variationer med andra råvaror än fisk. Kan man t.ex. göra med kycklinglever? Kan små :heart: äta inälvsmat som lever? Han har svårt för hemmagjord köttfärssås och hemmagjorda frikadeller/köttbullar. Fixar inte riktigt den smuliga konsistensen som blir av köttfärs. Tips?

Vet att små inte ska äta honung eller salt, men det är väl typ allt jag kan. :oops:
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
twins
Inlägg: 291
Blev medlem: mån 23 jun 2008, 15:20
Ort: Sundsvall

Inlägg av twins »

Hej.

Som jag har förstått det så ska man undvika lever under första levnadsåret. Innehåller mycket (förmycket) A-vitamin och kan innehålla tungmetaller.

De övriga matfrågorna kan jag tyvärr inte bidra till, då jag är obegåvad i köket :lol: . Fjällmors :heart: recept har räddat matfriden hos oss så hon kanske kikar förbi snart med tips.

Kram :heart:
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
Helan
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 14 apr 2008, 20:37

Inlägg av Helan »

Hej!
Måste bara berätta:

Vi har en femåring som ofta äter enbart kolhydrater vilket kräver lite tankemöda från mamman och pappan för att han skall få i sig annat men ofta vill han inte ens smaka :cry:

Idag skulle vi göra en variant av fisklimpa/laxpaté som vi har gjort förut men då har han vägrat smaka. Nu presenterades detta som egen fiskbullesmet (han älskar fiskbullar) och han gjorde sedan hela smeten själv 8) Jag höll bara i mixern och skötte mikron.

Sen kom nästa lyckokast, han hällde en del av smeten i såna där små plastkoppar som man tar medicin i och sen in i mikron ca 30 sekunder. När det var klart stjälpte vi upp dessa på hans tallrik och vips hade vi torn av egen "fiskbullesmet" :lol:

Jag har nog aldrig hört honom ha sådan stolthet i rösten som när han visade maten för sin pappa :lol: Och kommentaren vid bordet - "det här var det godaste jag ätit i hela mitt liv" värmde mammahjärtat! :heart:
Mamma till A född 030829 och M född 071105
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Underbart, Helan!
:heart:

Twins har rätt, man bör undvika ren lever under första levnadsåret. Ett bra tips är att köra egen färs i mixern, man kan göra på både kyckling och kött. Då blir det inte så smuligt! :thumbsup:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Idag gjordes 2 varianter på limpan...

Renfärslimpa


500g renfärs med feta
1msk dijonsenap
2msk creme fraiche
2 ägg
2 äggulor
1 dl gräddmjölk
Vitlök
Oregano
Svartpepar

Mixa till önskad konsistens i matberedare, grädda i ugnen…

Siklimpa

350g sikfilé
2msk creme fraiche
2 ägg
2 äggulor
1dl gräddmjölk
dill
vitlök
svartpeppar

Mixa till önskad konsistens i matberedare, grädda i ugnen…

:thumbsup:

/Fjällmor
twins
Inlägg: 291
Blev medlem: mån 23 jun 2008, 15:20
Ort: Sundsvall

Inlägg av twins »

Suck :cry:

Idag hade jag den värsta lunchen på länge. Det var en kamp som jag förorade. Hanna vill inte gapa, men det brukar gå att lirka lite, men inte idag. Hon var skogstokig :evil: gallskrek och bet i bordet :shock:. Jag antar att vi är i "kan helv´s" förtrollande land. Dagens lunch var tyvärr gryta och kan inte ätas med fingrarna, men några ärtor lyckades jag fiska upp och de stoppades med förtjusning i munnen. Får nog ta och läsa den här tråden igen, det finns säkert bra tips på plockmat :wink: .

Nu måste jag brygga kaffe och samla styrka inför stundande mellis...

:heart:
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:lol: :heart:

nog är du där alltid!

Det finns supertips på plockemat i tråden, så lästiden är välinvesterad...

/Fjällmor (som inte heller får mata)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

twins skrev:
Hon var skogstokig :evil: gallskrek och bet i bordet :shock:. Jag antar att vi är i "kan helv´s" förtrollande land.
Tack för dagens mesta gapskratt. Igenkänningsfaktor=TOKHÖG! :lol: :lol: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"