Barnarecept

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Jag kör på "gammaldags mjölk", tar mest bara en näve eller två med havregryn samt ris och kokar. Har sen i mjölken och bären när jag vet att det är ok, och JA, jag rör mycket!!! Kokar länge med extra mjölk och sen späder med MYCKET grädde. Ibland närmare 6 dl mot slutet ihop med päronen.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Emma80 »

Alltså ursäkta en trögis, men vad menar du med "Har sen i mjölken och bären när jag vet att det är ok"? Man har ju mjölk i från början, det är ju det grynen kokar i? Och vad är ok? Måste räta ut alla frågetecken innan jag ger mig på detta igen, det var så tråkigt att slänga allt igår.
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

På mitt paket med "grötris" står så här:

"koka grötris med vatten 2-3 min. Tillsätt mjölken och koka upp under omrörning. Koka på SVAG värme under lock."

Så därför kokar jag ris, havregryn och vatten några min först. Sen mjölken och bären i!

Jag har Coops eget grötris och följer deras recept för 4 pers eller mer. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mamma S
Inlägg: 673
Blev medlem: tor 11 aug 2005, 10:34

Inlägg av Mamma S »

Hej hej!

Någon som har ett hett tips på en gröt som man kan göra som ersätter köpegröten? Ewa tex? du brukar ju svmma över av goda mant tips!

tänkte på den här vällingen som sig Krumel har bidragit med, undrar om man kan modifiera den lite så den blir en gröt, vad tror ni? Någon expert?

1 dl havremust
1 dl dinkelmannagryn
0,5 dl rismjöl
0,5 dl quinoaflingor (mycket protein)
0,5 dl hirsflingor (mycket järn)
0,5 dl bovetemjöl
1-2 msk nyponskalsmjöl (mycket vitamin C)
1 msk råsocker (kan uteslutas
3 fina...2005, 2007, 2010
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej mamma S!

Jag har kört helt vanlig havregrynsgröt till de mina, om man vill järnberika kan man mala tunnpaltbröd t.ex.

Har du kollat igenom tråden? Det finns många tips häri!

Hojta om du vill bolla mer :thumbsup:
/Fjällmor
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Oj, Mamma S, tack för de fina orden. Men om jag just har så mycket att komma med här, vet jag inte... Jag gör som Fjällmor - och gör havregrynsgröt... men jag vet att det finns fler gröttips här (om än tråden börjar bli rejält lång vid detta laget).
Kram :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Mamma S
Inlägg: 673
Blev medlem: tor 11 aug 2005, 10:34

Inlägg av Mamma S »

Jag har kollat och noterat, snott :oops: och skrivit av!! ( jag kollade på köpegröten idag, som ju innehåller en massa bra grejer OCH 30 g sockerarter!!!!! Halleluja! :shock: Jag måste ju genast börja göra egen gröt, omedelbums!)


Men ni är ju grötexperterna, så jag måste fråga!! Nu har jag kommit fram till ett grötrecept som jag tror på, vad säger ni??

Lika delar av följande:
1 dl Havregryn
1 dl Boveteflingor
1 dl hirsflingor
Något mindre av:
1/2dl nyponskalsmjöl

allt blandas nogrant, mixas till pulver sköljs några omgångar i kallt vatten och kokas sedan till gröt
gröten blandas med hemmagjord äpplemos som inte innehåller mer än äpplen och vatten.

Vad tror ni näringsexperter om detta? Genom hirsen och boveten får man ju en massa bra grejer, järn kalcium etc... Är det för hårt för en 6 månader gammal mage tro? provade det idag, det gick hem!
3 fina...2005, 2007, 2010
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

oj, detta har jag missat :oops: förlåt!

Hur har det gått..?

/Fjällmor
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Oj, jag har också helt missat! Låter mastigt, men smarrigt - vill också veta hur det gått!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Inlägg av HÖNSMAMMA »

:idea: Vill bara tipsa om en bra hemsida just om barnmat där man hittar råd och recept: www.barnmat.net

/Hönsmamma
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Nu var det dags för storkok igen, Meja ääälskar mat =P~ :heart:

Mejas favvo


Lax eller annan fet fisk (vi tar vildfångad röding/öring)
Broccoli
Morot
Citron
Vitlöksklyfta
Färska örter (Meja gillar dragon till fisken)
Svartpeppar

Lägg allt utom fisken i en gryta, häll på vatten så det nästan täcker. Koka tills broccoli/morot är nästan klart. Lägg i fisken och låt gå klart på svag värme...
Lyft ur till matberedare/mixer, ta bort vitlöksklyftan, spara spadet, och kör till önskad konsistens. Spä med spadet om det behövs.

Frys in i portioner

Serveras med en rejäl klick osaltat smör!

=P~ hälsar Meja :D

/Fjällmor
Helan
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 14 apr 2008, 20:37

Inlägg av Helan »

Hej!
Vår dotter har kommit in i "kan-själv-ålder" när det gäller mat och hon gillar pasta, ägg frukt och bär. Däremot väljer hon bort vissa saker som grönsaker och fisk, men detta gick ner en hel del av:

Rå fisk, ca 100 g (1/4 paket)
ett rått ägg
ett par matskedar creme fraiche
dill
broccoli (fryst som tinat)
knappt en dl mjölk

allt blandas med stavmixer och så hällde jag det i en djup tallrik av plast (blev kanske 3 dl) och körde i mikro drygt 3 minuter tills det var stelt.

Sedan kunde det skäras i bitar och serveras damen att äta med händerna tillsammans med makaroner! Blev kanongott! Skall nog göra en variant till resten av familjen nästa gång och skippa den ugnsstekta fisken som ofta blir torr...

//Helan
Mamma till A född 030829 och M född 071105
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Tack Helan! :thumbsup:

Här kommer Mejas senaste, även om rödingen är favoriten fortfarande:

Rengryta

Renkött i bitar (eller renskav från frysdisken för er som bor långt från renar 8) )
Blandade grönsaker, Meja gillar combon morot, bomkål, sockerärtor
burktomat
buljong (jag har hemkokt renbuljong i frysen, bara att kasta i en tärning eller två)
örter
smör
svartpeppar

ev.grädde

Fräs köttet i smör, inte för hög värme. He i grönsakerna och burktomat. Krydda. Fyll upp med buljong så det knappt täcker. Koka tills klart. Avsluta ev. med grädde...

Låt svalna lite och mixa sen till önskad konsistens och frys in i portioner.

=P~

/Fjällmor
Mamma S
Inlägg: 673
Blev medlem: tor 11 aug 2005, 10:34

Inlägg av Mamma S »

rengrytan låter ju underbar och så exotisk för en skåning!! måste iväg och let arenskav i frysarna runt om i stan.....

gröten som ajg gjorde blev aningens mastig. men nu kokas den på havregryn en gnutta qunioa flingor lite hirs flingor (som sköljs ordentligt först) en gnutta nyponskalsmjöl och sen i med mjölk och äppelmos, underbart gott tycker alla i familjen!
3 fina...2005, 2007, 2010
twins
Inlägg: 291
Blev medlem: mån 23 jun 2008, 15:20
Ort: Sundsvall

Inlägg av twins »

Oh, vilken tur man kan ha :lol: . Skulle precis fråga efter recept på lax till mina 7-månaders troll, och hittade Mejas favvo här ovan. Imorgon blir det storkok vill jag lova :D . Har tyvärr inte några färska örter, men det kanske går med torkade för den här gången. Rengryta låter ju oxå smaskens, får bli den lite längre fram.

Vilken bra tråd detta är :D :heart:
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"