Barnarecept

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Skriv svar
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Nu till helgen blir det sikfiske
=P~ =P~ =P~
Min älsklingsfisk. Jag blir sjuuuuuukt avundsjuk!
Jag river kycklingen halvfryst i matberedaren..hade jag haft köttkvarn hade den nog vart aktuell..jag har även provat riva halvfrusen kyckling på rivjärn..men det var ingen lek det, men javisst med tålamód går det perrans!
Och jag är svårt avundsjuk på Duggans alla superfiffiga köksprylar (som den finfina lökskäraren!). Matberedare kanske inte hör till det mest sällsynta i alla hem, men här saknar vi tom en sån :roll:. Så den som inget tålamod har fick snällt riva. Och det gick faktiskt rätt bra. Särskilt om man grovrev.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Ewa skrev:
Nu till helgen blir det sikfiske
=P~ =P~ =P~
Min älsklingsfisk. Jag blir sjuuuuuukt avundsjuk!
..och om man har stortur kommer det en massa rom också juh =P~ :heart:

Jag har inte heller någon matberedare Ewa :wink:

/Fjällmor
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

:lol: 8)
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Lovis
Inlägg: 424
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 12:16
Ort: Borås

Inlägg av Lovis »

Åh, vad roligt att läsa om hur ni gör! Tack alla för inspiration!
Vedspisen som kuvös....man tager vad man haver :lol:
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
norna
Inlägg: 127
Blev medlem: sön 22 apr 2007, 13:16

Inlägg av norna »

tänkte dela med mig av favoriterna här hemma.

* ärt, potatis och rödspättemos
potatis kokas med lite vitlök, sen lägger man i ärter ooc rödspätta. allt mixas med rejäl smörklick. (om vitlök ännu inte är så gott tar man bort den innan.)

* ris, jordärtskocke och rödspättemos
ris kokas med vitlök, några korn svartpeppar och jordärtskocka i bitar. plocka upp vitlök och pepparkorn. mot slutet lägger man i rödspätta. det här måste rinna av varje droppe vatten, för annars blir det soppa! mixas med smör.

som ni ser har vi kört fast lite i rödspätteträsket... vi äter inte kött. men röda linser är ok om man blandar ut med ganska mycket annat.

* broccoli, linser och pasta
allt kokas tillsammans med vitlök. linserna något kortare än resten (beroende på koklängd på vald pasta förstås.) man kan också koka med lite pepparkorn som sen plockas upp. mixas med smör eller olja.

fylgia är 7 mån nu och vi har ännu inte vågat oss på mjölkprodukter - vad tror ni om den tjocka yougurten eller keso? för tidigt?
dotter född april 2007, v 38+2
son född april 2010, v 34+1
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej norna! :D

Tack för smaskiga recept :thumbsup:

Jag skulle nog prova yoghurten om jag var du. Den finns ju även på barnmatshyllorna från 8 mån om jag inte minns fel :-k

Lotass älskade mosad banan blandad med lite fetyoghurt =P~ :heart:

/Fjällmor
norna
Inlägg: 127
Blev medlem: sön 22 apr 2007, 13:16

Inlägg av norna »

hej igen,

är det någon som har ett förslag på äggrätt till 7mån? det enda på vår repertoar är kokt fisk med äggsås, fast mixat så klart ;)

koka ägg separat. jag brukar ta 2 och koka lätt hårdkokt. koka potatis (går snabbare i bit) och lägg i vit fisk när du bedömmer att potatis och fisk kan bli klart samtidigt. jag brukar ta hoki eller rödspätta eftersom året är 2007 och torsken är utfiskad. när allt är färdigkokt hälls det av, ägget skalas och allt mixas samman med persilja, smör och fetyoghurt. (i början tog jag bröstmjölk, men fetyoghurt har precis introducerats).

äggtips?
dotter född april 2007, v 38+2
son född april 2010, v 34+1
susanneethel
Inlägg: 1014
Blev medlem: mån 16 jan 2006, 22:44

Inlägg av susanneethel »

Norna, på sidan 18 i den här boken finns det recept på "Äggröra från 6 månader". Jag har precis hittat den här receptboken igår så jag har inte hunnit kolla så noga, det kanske finns något mer också. Det är 47 sidor.

Men det står margarin i recepten. :shock: :o :!: Smör ska det såklart vara, osaltat. Och riktig grädde. :)

http://hem.passagen.se/isaksweb/barnmatskokbok.pdf?k
norna
Inlägg: 127
Blev medlem: sön 22 apr 2007, 13:16

Inlägg av norna »

tack! perfekt, ska kolla!
idag är jag en misslyckad mammakock. har visst lagat äcklig mat både till lunch o middag. :oops: tur att man är så bra på efterrätter. o att det fanns färdig mat i frysen som räddade liten nos.
dotter född april 2007, v 38+2
son född april 2010, v 34+1
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Här fyller jag på med en massa "kan-helv" tips. De kan användas från tidigt till som vi långt över 1 år.

Jag har tagit med sakerna som de flesta redan känner till och förhoppningsvis något lite mera inspirerande. :wink: :P

Plockmatslista
majs
morot rå/kokt
ärtor
gurka
avocado
ost tärningar/glada kossan/babybell
kikärtor (skalade)
linser
quinoa
Duggans färslimpor (fisk, kyckling, älg)
köttbullar/biffar av älg!
succini
fänkål
potatisbitar
palsternacka
bönor
mesost
älgkorv
sushi
omelett
köttkorv

När man har 8 tänder
lamkotlett
fläsklägg


Mutor
majsbågar (salt och nästan fettfria) - finska
torkade aprikoser (måste vara ekologiska, de andra får sin fina färg av svavel)
russin
vindruvor
helt äpple
katrinplommon
rån (med messmör ibland)
knäckis
Torkade äppelringar


Efterrätter
Fruktpure
mango
sharon frukt
blåbär
hallon
jordgubbar
passionsfrukt
granatäpple
hemgjord glass (yoghurt, banan och bär som mixas och fryses)
kiwi


Mellis
Viggos risifrutti
gräddfil med fruktmos
smoothie (yoghurt, frusen banan och frusna bär som mixas)
Välling


Favvo tips!
Makrill i tomatsås
rotmos
bearnaiser sås
sibyllas bamse
tonfiskröra


Sen skall jag erkänna att ibland borta kör vi med burkmat och ibland fyller vi även upp med burkmat till plockmaten. :oops: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Inlägg av duggan »

Här kommer ett recept som kommer att få alla ömma att baxna, men kanske den får serveras medans dom små sover, för detta innehåller socker. Men det är HIMMELSKT god!


Knäck Paj 8-10 per.

2,5 dl vetemjöl
100 g smör
2 msk socker
1 äggula

Fyllning:

2 ägg
1,5 dl farinsocker
1 dl sirap
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
100 g smält smör
1 dubbeldaim

1) Hacka ihop mjöl. smör, socker och äggula och arbeta ihop till en deg.

2) Tryck ut i en form (ca 24 cm) gärna med löstagbar kant. Ställ kallt i 10 min

3) Sätt ugnen på 150 grader. Nagga kanterna och förgrädda i ca 10 min.

4) Vispa under tiden ihop ägg, farinsocker, sirap, vanlijsocker och salt. Vispa i smöret och häll ut smeten i pajskalet.

5) Grädda i nedre delen av ugnen i 40 min.

6) Hacka daimen och strö över den. Låt svalna.

Servera pajen med vaniljglass, grädde, vaniljvisp eller matlagningsyoghurt.
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

:cry: =P~ =P~ =P~ :cry:
Du prövar minsann en socker =; -are, du Duggan. Hur SKA jag kunna motstå att laga något som låter så gudomligt mumsigt!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Emma80 »

Åh nej, jag har misslyckats med Viggos Risifrutti! Den blev oätlig :oops: . Vad kan jag ha gjort för fel? Jag hade i grötris, mjölk, vatten, bär och havregryn från början, var det fel? Det smakar bränt, men eftersom hela gröten var blå kan man ju inte se om botten är bränd. Jag rörde ofta och hade på svag värme. SOM jag sett fram emot denna gröt :(
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

oj då :wink: om man säger :lol:

Smakar det bränt så är det ju det, är jag rädd, men den brukar inte vara komplicerad att koka. Det kanske brände vid själva uppkoket?

Vad tror du..?

/Fjällmor
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Emma80 »

Kan ju ha bränts, men det är ju svårt att veta när allt är blått :D . Men brukar du röra om ofta under tiden det kokar? Dessutom hade allt skurit sig men det kanske beror på att vi bara hade lättmjölk hemma och jag hade i en stor klick smör för att kompensera det... Synd på så fina råvaror. Men jag ska absolut försöka igen, det låter drömgott för både stora och små.
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"