Barnarecept

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Kan jag svara på! Ja, den funkar bra att frysa, men man kan få späda den med lite grädde/vatten/mjölk när man tinar och värmer den. Den blir lätt lite fast annars! Fast det beror ju på hur man vill ha den... :roll: :lol:
kokos
Inlägg: 1031
Blev medlem: ons 01 dec 2004, 08:48
Ort: Härnösand

Inlägg av kokos »

Nån som har tips på mat till en unge som inte gillar sås? Han gillar att se vad han äter (3-åringen). Det går alltså bra med ren pasta/potatis/ris och så kyckling/fisk/kött till. Men det går absolut inte med pastasåser, grytor och liknande. Jag är en såsmänniska själv så jag håller på att förgås av tristess! Han är en sann gourmand: gillar salami, fetaost, parmaskinka och sånt...
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej Kokos!

Jag är bara inne som hastigast, är utan internet :? , hoppas du får svar av någon kloker en :wink:
Det är dock vanligt att de vill veta vad de stoppar i sig i den åldern, är min erfarenhet...

Hojta om du inte fått några tips, så skriver jag när tekninken funkar igen


:thumbsup:

/Fjällmor
kokos
Inlägg: 1031
Blev medlem: ons 01 dec 2004, 08:48
Ort: Härnösand

Inlägg av kokos »

Blev wokad kyckling och äggnudlar till lunch. Poppis för bröderna brothers men själv börjar jag tappa aptiten. Får se om jag får några tips.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Kokos!

Kan du inte göra sås till maten, som inte killarna behöver ta av? Så får du din sås iaf? Jag förstår precis vad du menar - vad är livet utan sås? :D

/Jenny
Majamamma
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 16:42
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Majamamma »

Hej!

Vi gör precis som JennyH beskriver. Gör vi grytor etc plockar vi upp och ibland till och med sköljer av kött, grönsaker etc och serverar i fina små högar. Är det sås till så får hon bara en liten klick på talriken (självklart i en egen liten hög) som hon kan smaka av om hon vill. Funkar för oss.
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
kokos
Inlägg: 1031
Blev medlem: ons 01 dec 2004, 08:48
Ort: Härnösand

Inlägg av kokos »

Skölja av kan man ju göra, det har ni rätt i. För skulle det var lite kladd eller ve och fasa broccoli på så går världen genast under.

Jo jag brukar göra såser bredvid. Och det är väl min räddning. Men jag älskar grytor och gratänger. Ju mojsigare desto bättre.

Men jag kan ju alltid skölja av grytbitarna, som sagt.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Sussi »

Majamamma skrev:Vi gör precis som JennyH beskriver. Gör vi grytor etc plockar vi upp och ibland till och med sköljer av kött, grönsaker etc och serverar i fina små högar. Är det sås till så får hon bara en liten klick på talriken (självklart i en egen liten hög) som hon kan smaka av om hon vill. Funkar för oss.
Precis så gör jag också till min Maja. Hon äter ingenting som är såsigt eller mosigt. Gör jag potatismos plockar jag ur några potatisbitar innan jag mosar, sköljer kött och kyckling om jag har gryta eller har helt sonika såsen bredvid. (Jag är också en "såsälskare", så den plockar jag inte bort ;))
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Inlägg av duggan »

Hejsan här kommer mina bästa recept på plockemat, dessa styckfryses i skivor och sedan vid servering tar man bara och tärnar upp en skiva och voila´perfekt plockismat som passar den lille perfekt!!!

Fisklimpa ca 10 barnport. 200grader, 1timme

400g fisk, tex torkblock, laxfile, rödspätta eller vad som är favoriten.
2 msk potatismjöl
3 ägg
2dl matlagningsgrädde 15% (eller imat)
VitPeppar
Persilja, Dill, gräslök eller vad man nu vill ha i.

Mixa fisken i matberedare.
Blanda i potatismjöl, ägg och grädde och kör till en jämn smet.
Häll smeten i en smort avlång sockerkaksform
Grädda i ugnen 1 timme på 200 grader.
Skär sedan fisklimpan i 10 lika stor skivor, styckfrys skivorna på en plåt, och lägg sedan över dem i en fryspåse.
Servera med exempelvis potatis och kokta ärtor, eller andra grönsaker.

Köttfärslimpa/KycklingLimpa/Fläsklimpa

Sätt ugnen på 250 grader, men sänk till 175 grader när du sätter in limpan.

400 g nötfärs/Riven kyckling file/fläskfärs
4 msk osötad ströbröd
1 msk potatismjöl
2 dl mjölk eller vatten (eller grädde för tunnisar)
2 ägg
1 krm svart eller vitpeppar
2 msk finhackad lök
Basilika, timjan, oregano och andra örtkryddor som tycks om
2 rivna morötter/1 riven squasch
kallpressad rapsolja att pensla med.

Blanda ströbröd, potatismjöl och mjölk/vatten/grädde. Låt svälla minst 10 min. Lägg i färs och riven morot eller squasch och blanda väl. Rör sedan ner äggen, peppar, lök och örtkrydderna, allt ska bara blandas väl, arbetas färsen för mycket blir den seg.

Häll i färsen i en smord avlång sockerkaksform, pensla med rapsoljan och sänk ugnen från 250 grader till 175 g och stek undefär 1 timme. Ungefär efter halv tiden kan du pensla ett nytt varv med rapsoljan. Sedan skär du Köttfärs/kyckling/fläsklimpan i ca 10 skivor och styck fryser dem på en plåt och flyttar sedan över i en fryspåse.
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:D

Tack Duggan! :wink:

/Fjällmor
Lovis
Inlägg: 424
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 12:16
Ort: Borås

Inlägg av Lovis »

Men jösses, vilken trååååd! Att jag missat denna innan! Du är min idol, Fjällmor [-o< ! Jag är så dålig på att laga mat (min man är däremot en klippa i köket!) men nu blev jag inspirerad! Jag måste försöka engagera mig mer..
Just nu har vi ingen puréätare i familjen men snart är vi där igen!
Nu har jag lite frågor!

:arrow: Duggan: riven kycklingfile...kan man mixa eller blir det för "gojsigt"? Kan man använda en gammal hederlig köttkvarn (tror det ligger en nere i matkällaren..) Eller (är jag heldum nu tro?) river du en halvfryst file på rivjärn? :oops:

:arrow: Hur matplanerar ni? Sitter ni ner på helgen och bestämmer hela veckans mat eller från dag till dag?

:arrow: Fjällmor! Använder du vedspisen mycket till matlagning (framför allt ugnen då)? Vi har vedspis men den eldar vi bara för värme i. Det ligger två täljstensblock i själva ugnsdelen men skulle gärna vilja använda den till mat. Alla säger att det är så svårt med värmen så jag har aldrig provat! Tips?

Kram!
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej Lovis! :D

Tack... :oops: :D :heart: Du gjorde min morgon! :lol:

:!: Nu är jag inte Duggan, men jag skulle grovriva frusen kycklingfilé eller köra i köttkvarnen... Vad säger du Duggan...? :wink:

:!: Vi månadshandlar. Efter 11 år med barn vet jag ju på en höft hur mycket som går i basvaror. Kött och fisk fixar vi lokalt efter säsong!
(ex. Häromhelgen köpte vi en hel ren, styckade och malde färs, och så buljong på benen förstås. Vet att den räcker över vintern. Ibland kompletterar vi med en vinterren och gör torrkött m.m... Nu till helgen blir det sikfiske, om fångsten blir god täcker det fiskbehovet tills pimpelsäsongen drar igång :wink: )

:idea: Vad gäller själva matplaneringen är den ju "grovplanerad" i.o.m månadshandlingen. Sen anpassar jag/vi veckan efter de rester som blir... och vilka grönsaker som går att få tag i. Den viktigaste delen i billig matlagning är ju att ta rätt på ALLA rester 8)
(se tråden om billig mat här på mat, mage..)

:heart: Vedspisen :heart:
Så fort kylan kommer så använder jag vedspisen till matlagning dagligen. Men inte ugnen mer än för varmhållning.. Det ÄR svårt att få kläm på temperaturen! Du kan testa genom att ha en stektermometer därinne och kolla den då och då :thumbsup: Det svajjade betänkligt i vår! :lol: Men det måste ju bero på eldningstekniken tänker jag, så jag övar då och då.. :wink:

Jag tror inte jag kan lyckas få till så jämn temp att det går att baka. Men kanske tillräckligt för en stek eller så...? :D

Om du redan har täljsten däri kanske det är mest ekonomi i att ha dem kvar?

Hojta om du har fler frågor!

/Fjällmor
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag som är i stort sett lika amitiös som Fjällmor, planerar också för 4 veckor i taget. Vi bor ju också en bit ifrån affärer, i allafall så att det inte går att kompletteringshandla när man väl är hemma.
Det är inte alltid det håller varje dag, vilket jag inte tycker är det viktiga heller. Det är grovstrukturen och inspirationen som det ger som är det stora underlättandet. Dag till dag går inte, det blir för dyrt och för onyttigt. Med planering kan man ju använda sig av helt andra råvaror och frysen ffa.

Ugnen på vedspisen har en ojämn värme, och det har inte varit tanken att man ska använda den som ugn i vår bemärkelse, Till det fanns det ju ofta en bakugn, antingen hemma eller i byn. Den fungerar utmärkt som värmeskåp, men jag tycker också att du gör rätt som har den fylld med täljsten!

Liten parentes, min mormor (född 1903) fick två småsystrar 1909. Ena var så klen att de lindade henne och lade henne i ugnen för värmen. Dåtidens kuvös! (detta var på en ö utanför Sundvall, på vårvintern då isen varken bar eller brast.)
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Inlägg av duggan »

Jag river kycklingen halvfryst i matberedaren..hade jag haft köttkvarn hade den nog vart aktuell..jag har även provat riva halvfrusen kyckling på rivjärn..men det var ingen lek det, men javisst med tålamód går det perrans! :lol:

Fjällmor: jag vill oxå ha vidspis ju...fusk! :wink:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Lovis skrev: :arrow: Hur matplanerar ni? Sitter ni ner på helgen och bestämmer hela veckans mat eller från dag till dag?
Kram!
Jag har haft social delaktighet INNAN lunchen där vi nästan varje dag gör en "pure" som läggs i istärningsform och fryses in i Ziplock påsar.

Så när det är lunchdags tar jag bara och kombinerar ihop olika tärningar med det jag anser vara bra. Typ i början hade jag, potatis tärning, palsternacka, morot, majs. Dessa kan man ju sen kombinera ett par veckor utan problem.
Sen köttfärssås, fisk med timjan, dill och smör tärning. Pasta med grädde eller ersättnings tärningar osv..
Om någon pure blivit tjock kan man späda med pumpad BM eller ersättning :wink:

Jag har nästan alltid 10 olika typer av tärningar i frysen färdiga att kombinera. Dessa kan jag sen även lägga i burkar ha med istället för burkmat.
När fantasin tryter så blandar jag 1/2 burkmat med resten tärningar.

Tor ÄLSKAR våra mat/pure lagningsstunder när man skalar och hackar. :wink:

Citerar Fjällmor! :heart: LÅT MATGLÄDJEN BLOMSTRA! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"