Barnarecept

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Skriv svar
twins
Inlägg: 291
Blev medlem: mån 23 jun 2008, 15:20
Ort: Sundsvall

Inlägg av twins »

Ja men hej igen då :roll: .

Har nyss gjort "fisklimpan" á la fjällmor från receptet ovan och tror nog att det blev lite galet... Körde allt i bunke med stamixer tills det blev finfördelat och in i ugnen på 200 grader. Såg väldigt fin och fluffig ut efter ca 40 min så jag tog ut den och den sjönk ihop till en ca 2 cm kompakt massa :? . Hade jag inne den förlänge? Kanske formen var förstor, trodde den skulle bli högre :? . Eller?

Den går garanterat att äta ändå, men kan vara bra att veta tills nästa gång.

Kram :heart:
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
wifsta
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 23:06
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av wifsta »

twins skrev: Hon var skogstokig :evil: gallskrek och bet i bordet :shock:. Jag antar att vi är i "kan helv´s" förtrollande land.
Och DÄR fick jag dagens AHA-upplevelse! :oops: Så är det förstås - att fröken Vera inte längre nöjer sig med att bli matad, det är därför hon är så arg vid middagen och kvällsgröten! Ikväll gav jag henne en egen sked, egentligen för att avleda - och det fungerade, för hon åt hela portionen. OK, alltså dags att laga annan mat än ihopblandade puréer alltså... :roll:
Mamma till vackra VERA f 080424 (v 40+6)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

twins skrev:Ja men hej igen då :roll: .

Har nyss gjort "fisklimpan" á la fjällmor från receptet ovan och tror nog att det blev lite galet... Körde allt i bunke med stamixer tills det blev finfördelat och in i ugnen på 200 grader. Såg väldigt fin och fluffig ut efter ca 40 min så jag tog ut den och den sjönk ihop till en ca 2 cm kompakt massa :? . Hade jag inne den förlänge? Kanske formen var förstor, trodde den skulle bli högre :? . Eller?

Den går garanterat att äta ändå, men kan vara bra att veta tills nästa gång.

Kram :heart:
Jag tror, utan att veta, att du får ett finare resultat om du rör i äggen sist. Och gräddar en stund till. Jag hade vispat äggvitorna för sig och vänt ner dem i smeten allra sist. Då får man riktigt fluff!
twins
Inlägg: 291
Blev medlem: mån 23 jun 2008, 15:20
Ort: Sundsvall

Inlägg av twins »

Tack för tipset Torpsara, ska göra så nästa gång. Men den slank ner ändå. Mycket nöjd Hanna som fick äta alldeles själv :thumbsup: . Meya såg lite mer fundersam ut, äter gärna från sked så att det går fort :shock: , hungrig ju...

Wifsta, här serveras det ärtor till nästan alla måltider, smyger in en sked mat när Hanna ska stoppa in ärtan :roll:. Har provat med andra grönsaker oxå, men ärta är favvo :wink: . Lycka till med kan helv Vera, som jag hoppas är frisk :heart: .
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej! :D

twins:

Jag dubblade receptet till större form så visst kan det vara så... Men ibland kör jag den som den är och då ramlar den ihop men smakar gott ändå 8)

wifsta:

Välkommen till skaran! :lol: =P~

Torparn:

Du är så klok så jag schwimmar av... [-o<

/Fjällmor
HannaNord
Inlägg: 104
Blev medlem: tor 11 dec 2008, 11:24

Inlägg av HannaNord »

Åh, en recepttråd!! Jag skulle verkligen behöva hjälp med lite VEGETARISKA recepttips och mellanmål till en trögmatad 9-mån pojke!
twins
Inlägg: 291
Blev medlem: mån 23 jun 2008, 15:20
Ort: Sundsvall

Inlägg av twins »

Fjällfolket skrev:Hej alla matglada små :heart: (och deras föräldrar :wink: ) :!:

Dags för storkok igen!

Lillprins Lo's FavoritPasta

Olivolja
Scharlottenlök
Vitlök
Broccoli
Riven morot
Vatten
Örtkrydda
Svartpeppar
lite Chili
Grädde
Riven Ost

Risoni
Vatten

Koka Risonin enligt förpackningen. Häll av vattnet, men spara (stärkelse i!)
Fräs lök och vitlök i olivoljan. När löken är "genomskinlig" häll i broccoli och vatten så det precis täcker. När du kan köra en gaffel genom stammen på broccolin tar du av kastrullen från spisen och MIXAR broccoli"såsen"!
Sätt tillbaka kastrullen på spisen och tillsätt de rårivna morötterna. Låt koka en stund (tills morötterna mjuknat lite)...
Häll i Risonin, krydda och spä med grädde till önskad konsistens, koka upp... Tillsätt den rivna osten och rör om.
Klart!

OM det nu känns för tjockt/mastigt spär du med pastavattnet du sparat, lite i taget, tills önskad konsistens uppnås :wink:

Kramar från vedspisen :heart:
/Fjällmor
HannaNord den här pastan har uppskattats här hemma, det finns oxå fler recept här i tråden, har du läst igenom? Vill minnas att det finns recept med både linser och bönor som bas. Till mellis kan du ju prova risifruttin på första sidan. Här hemma serveras för tillfället havregrynsgröt med smörklick och rivet päron, och macka med leverpastej el messmör. Lycka till :D
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
LaQ
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 23 dec 2007, 08:47

Inlägg av LaQ »

HannaNord skrev:Åh, en recepttråd!! Jag skulle verkligen behöva hjälp med lite VEGETARISKA recepttips och mellanmål till en trögmatad 9-mån pojke!
Välling eller smothie i flaska? Har en riktig "kan helv"-are här och vi kör fortfarande med välling i flaska till mellis. Majsvälling numera. Inte fullt så mättande som fullkorn (som han får till frukost och kvällsslurk) kanske men det räcker som mellis. Ev. lite fruktbitar att peta i sig själv efteråt.

Jag tycker flaska är lämpligt eftersom det är mesta möjliga mängd mat i magen på kortast tid så att säga. Smidigt när man har en trögmatad en. När det egna ätandet blir mer effektivt ersätter jag flaskan med något annat.
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
HannaNord
Inlägg: 104
Blev medlem: tor 11 dec 2008, 11:24

Inlägg av HannaNord »

Tack twins och LaQ för era svar - det där med flaska lät ju bra, jag har trott att man bara "fick" ge välling typ till frukost eller kvällsmat (jag suckar åt mej själv då o då :wink: ).
mamma till Tim 080321 och Vide 110115
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Idag har jag haft storkok av Ivar-mat.
Mat-röra:
Ett litet blokålshuvud och tre potatisar kokades och mixades tillsammans. Frysta ärter och majs kokades och mixades. Köttfärs kokades med vitlök, oregano och paprikakrydda och mixades Allt blandades sedan ihop.
Det blev totalt 10 portioner (stora barnmatsburkar).

Sedan (eller samtidigt) kokade jag 1 kg äpplen och 1 kg päron skurna i åttondelar ungefär (rakt av med skal, kärnhus och rubbet). De får koka så länge att de är helt mjuka. I lite drygt 1 liter vatten.
Moset passeras sedan genom en sil.
Detta hälls lämpligen i iskubspåsar (jag fyllde två). Sedan blev det 7 småburkar till + fyra isglassar till Vera :D

Så idag är jag mycket nöjd med mig själv :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Glömde säga att jag har ungefär 75 gram smör i mat-röran. Det är ju liksom självklart för mig ;)

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
080612
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 14 dec 2008, 03:19
Ort: Stockholm

Inlägg av 080612 »

Står/sitter just nu och gör Viggos Risifrutti! Spännande spännande! :)
Dedär med mjölk som ska kokas/värmas är inte riktigt min melodi så vi får se hur resultatet blir... ;)

Apropå något helt annat också... är det någon som använder sig av quorn i matlagningen till era små, för er som inte vet så är det ett vegetariskt alternativ till färs.

Må så bra allihopa!
Min värld blev underbar dagen då du kom - Isabelle 2008-06-12. Finaste!
Och livet förgylldes ytterligare med er - Molly och Ida 2011-09-06.
LaQ
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 23 dec 2007, 08:47

Inlägg av LaQ »

080612 skrev:Apropå något helt annat också... är det någon som använder sig av quorn i matlagningen till era små, för er som inte vet så är det ett vegetariskt alternativ till färs.
Jag har faktiskt testat det en gång. Lagade Stifado (Grekisk köttgryta med mycket tomat, lök, kanel mm) till familjen + gäster. Bland gästerna hade vi en vegetarian så jag gjorde helt enkelt en liknande gryta fast med quorn. Resterna som blev över åt Junior dagen efter. Inga problem där inte! Det är smidigare än kött för småttisar som inte har så mkt tänder egentligen eftersom det är mjukt och lätt att tugga. Själv är jag inte förtjust i quorn men det funkar om man kryddar ordentligt. Tilläggas bör att kryddat inte nödvändigt vis behöver betyda starkt, men smakrikt! Gärna marineras.
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
Majsans
Inlägg: 191
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:33

Inlägg av Majsans »

Äntligen får jag också anledning att lägga in ett recept här.

Idag var det bråttom bråttom... allt blev förskjutet. Lååång stödning på morgonen, massor med spännande saker att utforska ute. (grannarna renoverar) Vi hade inte förberett maten.

Jag slängde i laxfileer från frysen och wokgrönsaker från frysen ner i kokande vatten. Saltade lite.

Hällde av vatten, blandade i Filadelfiaost, peppar och några droppar citron.

Det blev riktigt riktigt gott, tyckte både mor och son. Så kan det gå när man "inte har något hemma"
I augusti 2008 föddes Gossen som hade SM i sig från början.

Skruttan föddes den 28 januari, fyra dagar tidigare än beräknat
MammaNina
Inlägg: 80
Blev medlem: mån 04 maj 2009, 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av MammaNina »

Fjällmor!

Hittade denna tråd och gjorde din kycklingcurry till mig själv och vår vanligtvis inte så matintresserade dotter (en sparris på 17 mån). Vi älskade maten båda två, lillan så till den milda grad att hon efter avslutad portion tryckte ner hela ansiktet i tallriken och slickade upp resterna av såsen! :lol: Det har jag aldrig sett henne göra förr!

Ville bara tacka!
Hälsn Nina
:heart: lilla N född 19 april 2009
:heart: lille S född 17 december 2010
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"