Hon började gå först vid drygt 1 1/2 år. Hon går fortfarande inte så ledigt som andra barn utan går lite så benen sprätter hit och dit, snubblar lite oftare än andra.
Hon kan inte hoppa jämfota och springer inte med böjda ben utan sprätter iväg på ett litet lustigt sätt när det är bråttom
Hon talar sällan i meningar och det mesta är obegripligt för andra. Hon börjar ofta med slutet av ett ord i början
. Tex:
också = kåkkå
jobba = bojja
stol = lo
potta = poppa
Många ord förstår bara jag och min man tex:
mammo = banan
hua = fluga
jååje = sover
Hon kan inte alls uttala c, f, r, s.
Meningar säger hon högst tre ord tex:
Kona gä = Korna äter gräs
Kona la lalan= korna är i ladan
a kåkkå pappa = jag vill också ha pasta
Detta är några standardfraser, hon har några fler och de säger hon ofta, men det tillkommer inte nya kombinationer så ofta och de hon kan har jag ju sagt, så några egna har hon ännu mer sällan.
Vi ska till logoped snart, men jag tror inte att det kan hjälpa med bara den sortens träning eftersom hon inte förstår så mycket som andra barn i den åldern. Jag kan inte förvänta mig ett vettigt svar om jag frågar såna frågor som man kan fråga andra barn i samma ålder. Tex : "vad har ni gjort nu då? Var gör det ont? Vad gör du? etc"
Hon är ganska liten också, väger 11, 4 och är 89 cm lång.
Jag har inte träffat något annat barn som varit så sen, så jag vet inte om jag borde oroa mig eller som hittills bara förvänta mig att allt bra alltid.
Jag förväntar mig givetvis inga diagnoser eller enkla svar, men skulle uppskatta lite tankar från andra, kanske med liknade erfarenhet.