Vaknar tidigare än vanligt - snart problem?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Novas mamma

Vaknar tidigare än vanligt - snart problem?

Inlägg av Novas mamma »

Vi har drabbats av det klassiska - "problem med tidiga morgnar".
Jag har läst massor i ämnet men är trots det osäker hur jag bäst hanterar vår situation.
Nova ska vakna kl 7 och det har hittills fungerat utmärkt. Ofta använder jag marginalkvarten och tar upp henne vid 6:50 eftersom hon är vaken men det är inte problemet.
De senaste 3 veckorna har hon vaknat vid 6:15 då min sambo går upp och förbereder sig för att åka till jobbet. Hon "pratar" bara så vi har satt på musik och låtit henne vara (hon sover i eget rum)
De senaste dagarna har hon dock blivit ledsen efter ett tag , oftast runt 6:35 (ja, hon är en liten klocka :lol: )
Jag har varit "stenhård" och inte gjort något utan fortsatt att låta henne vara i fred tills "rätt tid" då jag inväntat en paus i "frågandet" och gått in med tjo och tjimm. Hon blir då alltid glad och alla ledsna miner är som bortblåsta.
Är det rätt agerande :?:
Jag vill inte gärna ge ramsa då det för oss har fungerat bra med just musik som svar på hennes frågor.
Nu känns det som om hon börjar att vakna ännu tidigare och blir ledsnare fortare. Ska jag fortsätta som vanligt :?: Ibland börjar hon "prata" redan runt 6. Förmodar att hon pratar med morgonpigga fåglar utanför :lol:
Har funderat på att ta upp henne vid 6:30 men jag förmodar att hon då kommer att vakna ännu tidigare längre fram :?:
Vi har valt kl 7 med tanke på 12 tim natt samt att det inte är så skoj att gå upp vid 6 på helgerna då vi föräldrar är morgontrötta. :?
Vi vill inte lägga henne tidigare än 19 eftersom sambon oftast inte är hemma förrän vid 18. :roll:
Tips mottages tacksamt från er erfarna.
P.s hon har precis fått en tand och har ytterligare en på g - kan det påverka att hon vaknar tidigare nu mot förut :?:
Alexandra - mamma till
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
clart

Inlägg av clart »

Här har du riktigt bra svar på din fråga :D

http://www.annawahlgren.com/phpBB2/view ... highlight=

Tycker inte att du ska ta upp henne redan 6.30...då kommer hon med stor sannolikhet att börja vakna ännu tidigare :lol: dom lär sig snabbt

Tror inte att tänderna kan påverka just att hon vaknar tidigare men hon kanske gnagar sig genom natten och sover lite oroligt så det blir ännu viktigare att hon får sova ordentligt.

Nu inväntar vi ett bekräftelseinlägg av våra kloka shn gurus :heart:
:lol: :!: jag är en liten novis :oops: men alla är vi barn i början

Lycka till!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"