Varför bakslag?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Texas
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 04 maj 2006, 08:03

Varför bakslag?

Inlägg av Texas »

Hej!
Jag har precis låtit min nu ettårige son gå igenom SHN kuren. Vi har hållit på i snart 3 veckor. Det har fungerat bra, men det är inte perfekt än... Han brukade vakna upp till 10 ggr/natt och hade aldrig sovit en hel natt i hela sitt liv innan detta. Nu har han i och för sig inte sovit en hel natt mer än TVÅ gånger sen vi kurade honom, men han brukar i alla fall inte vakna mer än en ggn/natt den senaste tiden. MEN nu de senaste två nätterna har han varit precis omöjlig och vaknat 5 ggr. Vad ska jag göra? Jag är livrädd för att han ska återgå till sina gamla dåliga vanor. Varför gör han så här. Jag läste att barnen ofta gör en djupdykning ner i sitt dålig beteende, men att det "går över på en natt"... Är det verkligen så?
En annan sak är att han har haft jättesvårt att somna in på kvällarna. Han jagar upp sig flera gånger innan han kan komma till ro, så nattningen som från början tog 1 min tar nu 15-20 minuter. Vad gör jag för fel?
Jag vet att jag inte har hållit på så länge, men när ska jag börja tvivla på riktigt?
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jag kan gissa mig till att du verktygar för mycket! Det är meningen att man ska backa på verktygandet mer och mer och ge tilltro till barnet att reda ut sina små kriser. Om man sas åtgärdar minsta pip med ramsan så fastnar barnet och kommer inte vidare.

:idea: Berätta gärna vad DU gör så kan jag hjälpa mer!
Texas
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 04 maj 2006, 08:03

...kanske det...

Inlägg av Texas »

Jag åtgärdar inte minsta pip!
Min son har ställt sig upp i sängen och skrikit när han har vaknat till de senaste två nätterna och då ramsar jag åt honom. Först lyssnar jag efter om han tänker somna om innan jag gör någonting (vi kan höra honom jättetydligt genom väggen) men om han vaknar till ordentligt som han har gjort de senaste två nätterna då måste jag väl agera?
/T
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Nja, vad man kan göra är att man ramsar vid första pipet :shock: :wink: för att "mota Olle i grind" och därefter låter man det vara. Om det blir verklig illkris så ger man en ramsa till. Men i övrigt låter man attityden av på natten händer ingenting och självklarhet genomsyra atmosfären. Med det kommer man långt :thumbsup: !
Texas
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 04 maj 2006, 08:03

...

Inlägg av Texas »

fint!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "