Hjälp mig med att rucka på schemat...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
kokos

Hjälp mig med att rucka på schemat...

Inlägg av kokos »

Nu ska jag rucka i schemat för första gången på 3 månader, måste säga att vi har varit gryyyymt duktiga på att hålla schemat så här långt.

Men nu ska jag och lillkillen ut och flyga till veckan, inrikes bara, men det är mitt i hans sovpass. Han sover normalt 9-10.30. Flygtiden är 9.15-10.30. Hur skulle ni ha gjort?

Funderar på att hålla honom vaken tills vi flyger och ha honom i bärsele under flygningen och hoppas på att han fixar att sova i bärselen. Han är för stor för barnvagnsinsatsen så det är ingen lösning. Sova i famnen brukar han aldrig fixa, då vill han bara sprattla och busa.

Alternativet är att hålla honom vaken tills vi landar och sen ge honom en kort sovstund när vi kommer fram och låtsas som att ingenting har hänt och sen köra på som vanligt resten av dagen.

Nu när jag skriver inser jag att jag egentligen inte ens känner mig orolig men jag vill gärna ha tips ändå :)
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Han är ju så väl inkörd på sina tider, att han förmodligen kommer sova.

Du kan ringa flygbolaget och fråga om du kan få sitta längst fram på de större platserna med extra benutrymme. Där finns en slags vagga man kan fästa på väggen som små bebbar kan sova i.
Clara sov i en sådan när hon var 1 år, som en liten gris i flera timmar! :D
Jag antar att dessa platser finns, även om man flyger inrikes.

Vad duktiga ni är med hans schema! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
kokos

Inlägg av kokos »

Hehe jag ska flyga ett sånt här pyttelitet plan med typ 20 platser för vi ska åka upp till Härjedalen. Så det är ingen vanligt flygning direkt, finns inga specialplatser tyvärr, det är helt enkelt skittrångt överallt. Oroar mig lite för ljudnivån i planet dessutom, funderar på att köpa hörselkåpor till lillen för det är ett enormt buller.

Förmodligen somnar han rakt upp och ner. När vi var på Madeira somnade han när han åkte i bära-barn-ryggsäck, helt otroligt.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
br

Inlägg av br »

hej
JAg skulle nog göra så att hoppas å att han sover på planet Om han inte gör det så får han en lite stund att sova när ni landat! Och därefter försöka följa schemat.

Det brukar funka att ngn gång ibland frångå schemat!
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Ok.
Kör då på din plan B:

"Alternativet är att hålla honom vaken tills vi landar och sen ge honom en kort sovstund när vi kommer fram och låtsas som att ingenting har hänt och sen köra på som vanligt resten av dagen."

Detta löser sig! Han somnar kanske ändå, vem vet :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
mammamy

Inlägg av mammamy »

Ur säkerhetsaynpunkt är hans babyskydd bästa alternativet tror jag och där kan han nog sova, men det byggerr ju på att det finns ett säte ledigt att fästa den i vilket flygbolaget måste svara på. Näst säkraste är nog en bärsele. Peltor KIDS gör hörselkåpor för bebbar och trust me! han kommer att behöva dem. Jag har flugit dessa plan många gånger och buller är bara förnamnet, så om inte annat blir han livrädd!
Ifall han inte sover sin lur kör du bara på som vanligt och lägger in en extra femminutare alt utnyttjar marginalkvarten nästa lur, eller båda två.
Ha så trevligt i fjällen! Det är snöigt här!!! :D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Marie

Inlägg av Marie »

När jag har flygit med min tös så har man varit tvungen att ha henne i det speciella säkerhetsbältet som finns så jag tvivlar att du får ha honom i babybjörn. Vi har gjort så att vi tidigare lagt lite sovning osså haft henne vaken på planet så vi har kunnat låta henne suga på något för att förhindra öronträngning, sedan har hon fått sova lite efter om hon velat. Det har gått superbra för oss på det sätt vi gjort men jag antar att olika sätt passar olika bra för våra små men jag tycker att det har varit skönt att hon inte blivit övertrött och inte kunnat sova så därför har vi gjort som vi gjort.
Nästa dag har ju varit som vanligt så det har inte förstört något.

Lycka till!!

Marie
Mamma till Tova 22/4-04 och Vilmer 24/1-06
Tova började vi kura när hon var tre månader. Hon sover numera hela nätter, skönt!!!
Vilmer har vi ända från dag ett bara använt verktygen med och han sover precis som han ska, hela nätter!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"