När vet man om det är dags???????????

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
arvids mamma

När vet man om det är dags???????????

Inlägg av arvids mamma »

Hej!
Jag har ett dilemma: Arvid,nu ca 15 mån, kurades vid 7 mån ålder. sömn på natten funkar bra. sover mellan 18.30 -6.00 ca och har sedan 9 mån ålder sovit 2 pass om dagen, 9-10 och 13.30-15. I och med att han vaknar så tidigt så tänkte vi att vi försöker lägga ett sovpass per dag bara, så när sommartiden kom la vi sovpasset kl 11.30-13.00 (han sov då till 7 tre dagar!!) Problemet!!!???? Han sover INTE längre på morgonen, är sur och grinig och kinkig på dagen och sover knappt 1 1/2 timme på dagen, dvs han får 1 timme mindre sömn per dygn........... Vi fortsatte i tre veckor,,, i påsk åkte vi upp till sälen och då blev det att han sov 2 gånger per dag för vi åkte längdåkning 2 gånger per dag och han kunde inte hålla sig vaken... så denna vecka har han fått sova 2 gånger i alla fall. Det känns som om han är i en mitt emellan period.. och jag vet inte riktigt hur jag ska göra?????????????
arvids mamma

Inlägg av arvids mamma »

jag puffar lite för min fråga..
Sullan
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 25 apr 2006, 12:14
Ort: K?vlinge

Vi började med en sovperiod

Inlägg av Sullan »

När Hernik var just 15 månader. Vi lät denna period vara i två (ibland 2,5) timmar. Vi gjorde det mest för att hans skulle vara "infasad" för dagistiderna eftersom han började på dagis när han var 16 månader. Han sov inte längre på morgonen men under första perioden tills han blev lite äldre la vi honom ca 20 minuter tidigare på kvällen och det fungerade bra för oss.

Hoppas ni hittar en lösning som passar er!
Sullan med tv? pojkar. Henrik september 03 och Markus 14 juni 2006
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Gå in för en dagslur på 1,5 tim och lägg honom en halvtimme tidigare på kvällen under en övergångsperiod, tycker jag :wink:

Du behöver "bara" själv veta vad du gör och varför, och ta ledningen i den där beramade Attityden, du vet... av tveklös Självklarhet :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
arvids mamma

Inlägg av arvids mamma »

Hej Anna! Tack för ditt svar. Du menar alltså att lägga honom kl 18? Förut hade vi kl 7, sen flyttade vi fram det till 18.30.,..,
Sov en gång igår, ffunkade relativt bra, var helt speedad på kvällen, idag var han lite kingkig vid 9.30-tiden, m en höll ut honom till kl 12... Vi får se hur det går... :D
kram jessica
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "