Håller ni tiderna även med äldre barn?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
JH
Inlägg: 861
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 17:10
Ort: Södermalm - Stockholm

Håller ni tiderna även med äldre barn?

Inlägg av JH »

Hej! :D

Elsa fyller två i sommar och jag har en liten undran angående sovtiderna. Håller ni med lite äldre barn lika hårt på tiderna fortfarande? Elsa kurades vid 4 mån och vi har varit ganska benhårda med sov o mattider. Men på sista tiden har vi blivit lite "slappare" 8) Känns som att hon är så stor nu så att det inte spelar lika stor roll om det diffar 30 min här eller där, är det helt galet tänkt?

Alltså, vi håller ju inte på hur som helst, gudbevars :shock: :lol: men vi lägger henne mellan 19-19.30 beroende på hur hennes dag har varit. Vi tar upp henne mellan 06-06.30 beroende på när hon vaknar. Dagsluren är mellan 1h 15 min och 2 timmar, beroende på hur mycket sömn hon vill ha.

Vi har inte märkt av några problem på nätterna eller annars p g a det här, så egentligen borde jag väl inte ens ställa den här frågan (funkar det så funkar det! :D ), men undrar ändå hur ni andra gör!
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! Min störste är nitton månader och vi har varit mer flexibla sedan han var strax över året och började sova bara en gång på dagen. Nu har vi, precis som ni, en marginalhalvtimme åt båda hållen. Funkar alldeles utmärkt :D
anna
Inlägg: 4531
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Jag är, och har alltid varit benhård med tiderna, jag märker att de mår så bra av det :D
Det viktigaste är väl det där med att den totala sovtiden per dygn ska vara rätt.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
pia-lotta
Inlägg: 326
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 15:41
Ort: Stockholm

Inlägg av pia-lotta »

Hej på dig!

Stora tjejen är ju 2,5 nu och vi laborerar lite ibland.
Aldrig med morgontiden :sleep: klockan ringer 7.15 vardag som helg och vi får alltid väcka henne :D .

Middagssömnen börjar 12.45-12.00 beroende på hur länge vi sitter och äter.
Får hon inte gå och lägga sig vid denna tid blir hon övertrött väldigt snabbt.....

Kvällsömnen kan ibland bli försenad om vi varit iväg på något speciellt....

Men som sagt - det är sällan det behövs - det löser sig ändå.

Har familj där de laborerar lite mer under sommarmånaderna när de är ledig och sen undrar (och beklagar sig lite) för att barnets tider spårat ur och det tar så lång tid att lägga barnet :roll:

Pia-Lotta
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
JH
Inlägg: 861
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 17:10
Ort: Södermalm - Stockholm

Inlägg av JH »

Intressant med olika svar! :D

Läggtiderna har aldrig varit något problem. Efter välling och bokläsning tar Elsa resolut sin "voffis" och säger "sova", och går mot sängen :D :lol: Härligt att man fått in rutiner som gör att sovtiden är en mysig stund att längta efter för vår dotter!

Ja, vi fortsätter nog att hålla vår "marginalhalvtimme", eftersom vi inte sett några negativa effekter ännu... :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "