Hur länge är ni hemma med era barn?

Medlemmarnas egna undersökningar
Skriv svar

Hur l?nge har, ?r eller planerar ni att n?gon f?r?lder ?r hemma med barnen?

Mindre ?n 1
1
2%
1 - 1?
7
12%
1 ? - 2
15
25%
L?ngre ?n 2
37
62%
 
Antal röster: 60

Charlott

Hur länge är ni hemma med era barn?

Inlägg av Charlott »

Hej på er!

Har snart varit hemma med mina barn i tre år och trivs jättebra med det, mycket tack vare all inspiration jag fått av Anna W :heart: . Vi hade dagmamma ett tag till den äldsta när den yngsta var liten eftersom det var lite tufft just då, det är bara 1 år och 3 månader mellan tjejerna så det fanns mycket att göra sådär i början :wink:

Till hösten är den yngsta 1 år och 8 månader och det var tänkt att de båda skulle börja inom barnomsorgen. Men nu känner jag att jag gärna fortsätter att vara hemma med mina tjejer, vi har liksom blivit ett litet gäng med massor av sysslor att stå i. Och i sann barnaboksanda och enligt min egen känsla så har de det allra bäst hemma i sin lilla flock upp till 3 års ålder.

Men alla verkar titta konstigt på en när man säger att man ska fortsätta att vara hemma ytterligare ett år. Det är bara när jag läser Annas krönikor och i Barnaboken som jag blir stärkt i mitt beslut. Hur har ni andra gjort? Finns det någon som är hemma längre än 1½ år med sina små och hur ser isåfall era dagar ut (lite nyfiken)?
Louise
Inlägg: 203
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 13:20
Ort: Malm?

Inlägg av Louise »

Med första barnet var jag hemma 10 mån, därefter var min man hemma 6 mån och sedan var vi hemma halva veckan var under 7 mån.
Med tvåan var jag hemma 12 mån, min man 9 mån och nu är vi åter hemma halva veckan var under de kommande fem månaderna.

Dottern som är 5,5 år går i förskola 3 dagar i veckan, totalt 15 timmar. Så tre dagar i veckan knallar vi iväg vid 9-snåret, stannar på dagisgården en halvtimme för vi tycker alla att det är roligt att vara där. Lillen gillar att knalla runt och utforska och de andra barnen involverar honom ofta i någon lek. Dottern tycker om att ha oss där. Och jag får tillfälle att träffa dottern med dagiskompisar och personal.
Vid 10-tiden knallar Lillen och jag/pappan iväg till en park, lekplats eller enstaka gång till öppen förskola. Sedan är det lunch och sova innan det är dags att hämta syrran vid 14.

Därefter är det antingen hem och mellis eller hälsa på någon eller lekplats innan det är dags att börja laga middag.

På fredagar städar jag och barnen på förmiddagen, ibland hinner vi gå ut i trädgården en stund före lunch. Maken och barnen ägnar en dag i veckan åt tvätten. Helgerna tillbringar vi oftast tillsammans alla fyra med utflykt i naturen eller hälsar på vänner eller har vänner på besök.

Vi hade gärna varit hemma ett år till, men väljer att spara de föräldradagar vi har kvar för att få tillbringa de kommande somrarna tillsammans hela familjen.

Jag har ett jobb där det är svårt att få semester när jag vill, men föräldraledigt kan man ju inte neka mig, om jag har dagar kvar. Och jag behöver vara ledig vissa veckor när förskolan är sommarstängd. För oss innebär det att fyra veckors föräldraledighet kombineras med fyra veckors semester vilket ger åtta veckor tillsammans hela familjen tills Lillen fyller åtta år.

Så det var såväl varadgen som den långsiktiga planeringen.
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
Mamma S
Inlägg: 673
Blev medlem: tor 11 aug 2005, 10:34

Inlägg av Mamma S »

Det kommer att bli att vi ar hemma tills lillkillen ar tre ar. Jag ar hemma i tva och sen kommer min man ta pappaledighet i ett. han har inte tagit ut nagon an sa lange. Nasta barn vet jag inte hur vi kommer att gora med, var situation ar sa fordelaktig nu. Men vi kommer definitivt strava efter minst 2 ar. Efter det sa tankte vi att i sa stor man som mojligt skapa ett system dar vi kan ha barnomsorg i vart eget hem. Vi har lite pensionerade foraldrar, det i kombiantion med att vi bada tanker jobba halvtid borde racka sa att alla vara barn kan fa vara hemma de 3 eller atminstonde 2 forsta aren.
3 fina...2005, 2007, 2010
Gäst

Inlägg av Gäst »

Med första barnet var jag inte så kunnig i AW-tänket. Trodde inte man "kunde" vara hemma mer än 18 månader... "Tack och lov" fick vi ingen dagisplats till sonen, utan vi hade en underbar barnflicka (de tre dagar i veckan som jag arbetade) tills han började dagis strax före 2 år. När det var dax att lära dottern sova vid 6 månader kom jag i ordentlig kontakt med Barnaboken och AW och nu känns det orimligt att dottern skall börja på dagis lika tidigt som sonen. Laddar just nu för att begära tjänstledigt ett år så att jag kan vara hemma åtminstone tills hon är nästan 3 år.

Kram Pea
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Clara började på dagis när hon var drygt 4 år.
Ida började när hon var nästan 3 år (det fattades 2 månader).

Dom går 4 dagar i veckan á 3 timmar. Det är på e.m , så vi har hela sköna förmiddagen och lunchen ihop. Det känns jättebra! :D

Jag trodde ALDRIG jag skulle vara hemma så länge! Trodde jag skulle börja jobba efter 1 år som "alla andra".
Men så kom Barnaboken i min hand... :heart:
Och livet tog en helt annan vändning!
Det känns SÅ BRA att ge barnen en trygg hemmiljö de första åren, så rätt!
Visst har man fått mycket kommentarer om det, men jag vet ju i mitt hjärta att det är bra!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
nilam
Inlägg: 1098
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 21:40
Ort: Göteborg

Inlägg av nilam »

Hej

Jag är hemma med båda barnen 3,5 år och 21 mån, stora tjejen ska nog börja förskolan 15 tim till hösten men lillasyster får vara kvar hemma minst ett år till.

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Siobhan
Inlägg: 277
Blev medlem: mån 23 jul 2007, 10:45

Fråga

Inlägg av Siobhan »

En fråga...är du rik? Jag undrar nämligen hur du har råd att stanna hemma med barnen? Jag skulle jättegärna stanna hemma hur länge som helst med mitt barn, men hur gör man för att överleva ekonomiskt? :(
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

jag var hemma med Jacob tills han var 2.5 år(aldeles för tidigt då han inte alls var mogen då såhär med facit i hand)Vi tog ur honom ett halvår tills han blev 4år då det varit massa strul hit och dit.Han mådde inte alls bra av dagis.Nu älskar han det.Nu har jag annat jobb där jag jobbar 60% 3-skift och planerar att inte skola in Liw innan 3års ålder iallafall.Det kommer att bli mycket kvällar och helger när sambon är hemma men det är det värt tycker jag.Ska börja jobba lite smått nu till hösten just för att spara dagar och förbättra ekonomin.
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Polls"