Lägg öronen i blöt!

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Skriv svar
Sagomamma
Inlägg: 742
Blev medlem: sön 21 nov 2004, 19:52
Ort: Hässleholm i Skåne
Kontakt:

Lägg öronen i blöt!

Inlägg av Sagomamma »

annawahlgren skrev:"Tvätta öronen :!: " löd förr det dagliga tjatet, som var minst lika energiskt som dagens "Borsta tänderna!" Och med tvål och vatten skulle det göras.

Vid första barnets första bad tänkte jag mig att påminnelsen om fosterlivet skulle bli tydligare, om också öronen sänktes under vatten. Jag försökte. Bara ansiktet syntes. Och barnet blev mycket stilla, liksom lyssnande. Då började jag tala, rätt högt, i långa haranger. Jag föreställde mig att min röst då skulle låta lika dämpad och diffus som när den lilla hörde den i moderlivet. Hon såg oavvänt på mig, och jag tyckte mig se en mjuk tillfredsställelse i hennes ansiktsuttryck. Fascinerad blev ju jag, så blötläggningen blev långvarig.

Och nu förstår jag att detta som jag fortsatte med nio spädbarn igenom, var precis rätta behandlingen av små barnaöron. Inget enda av dem fick någonsin trassel med öronen som småbarn. :D

Expertisen har kunnat tala om för mig att öroninflammationer kommer "inifrån" och alltså inte skulle kunna förhindras eller avstyras med den sortens renlighet. Jag tror likafullt att rena öron, precis som rena händer och rena tänder, arbetar högst förebyggande. Inget att förlora, alltså - allt att vinna :!:
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag håller med till hundra procent! Mitt första barn fick knappt blöta håret, och hade under sina första år flera öroninflammationer. Efter att läst "bibeln" tog jag till mig det mesta Anna skrev, så även örontvätten. De efterföljande fyra barnen har aldrig haft någon öroninflammation... För mig talar den statistiken sitt klara språk! Som bonus älskar ju barnen set sättet att bada, de njuter till max!
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Måste få länka till en "öron-iblt-bild" på min goa Frida :heart: (hoppas det funkar):
http://www.123minsida.se/sexbarnsmamma/ ... i=16606150
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
wifsta
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 23:06
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av wifsta »

Och här kommer en på Veras första bad - givetvis med ÖRONEN I BLÖT!
Mamma till vackra VERA f 080424 (v 40+6)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"