Införandet av ensamlek

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
pia-lotta
Inlägg: 326
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 15:41
Ort: Stockholm

Införandet av ensamlek

Inlägg av pia-lotta »

Hej!

Storasyster har sin ensamlek och snart är det dags att införa det även för den lilla :D

Har dock några frågor :D
- om jag ammar på morgonen bör ensamleken inträffa efter första omgången mat men innan påfyllningen inom en timme? Eller ska ensamleken inträffa efter påfyllningen?

När jag läser om 4-månaders exemplet i BB så får den bebisen ingen påfyllning på morgonen därav min fråga.

- min andra utmaning är att hon får kortare ensamlek än syster. Nu är det nog bara min varg som spökar 8) . Men om jag lägger lillasyster först så måste jag hämta henne tidigare och då hör ju storasyster hur jag tjoandes glatt hämtar lillasyster och då är jag rädd för att stora också vill komma upp.
Även om jag lägger stora tjejen först så är hennes lek längre än den lillas. De kommer vara i olika rum men de ligger brevid varandra.

Hur har ni andra löst det när ni infört ensamlek för barn nr 2?

Tacksam för tips!
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
Pia Pojkmamma
Inlägg: 362
Blev medlem: ons 06 jul 2005, 19:42

Inlägg av Pia Pojkmamma »

Hej!

KUL :D med ensamlek för den lilla!

Jag har matat alla omgångar först och sen låtit barnet leka. Alltså efter en timmes måltid.

Vi har gjort så att storebror har fått vara med och presentera sakerna för lillebror. Han får välja en hemlig grej åt lillen varje morgon. Spännande 8)! Sen är det dags för storebrors lek. Lillen slutar alltid leka före, men hittills har storebror inte klagat. Efter en stund går lillen och jag och hämtar storebror och då får han visa vilka saker han lekt med. Kanske du kan spela hög musik i båda rummen så hörs inte ditt tjoande :D . Sen kan det ju också tänkas vara så att storasyster tänker: "Oj, nej nu hämtar mamma lillasyster. Hoppas jag får leka en stund till..." :D :shock: :?:
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
pia-lotta
Inlägg: 326
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 15:41
Ort: Stockholm

Inlägg av pia-lotta »

:D :D :D Ja, den tanken slog mig faktiskt inte!! Att hon kanske tänker "åh, nej! hämta mig inte redan :D :D

Ska visa stora vart den lilla ska leka och låta henne hjälpa till att plocka fram saker....tack för tipsen! då vet hon ju också vad det är som låter när jag tjoar :D :D
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
Pia Pojkmamma
Inlägg: 362
Blev medlem: ons 06 jul 2005, 19:42

Inlägg av Pia Pojkmamma »

:D :D :D

Ibland brukar vi också byta saker. Lillen får någon av storebros saker och vice versa. Fast jag har skilda lådor åt dem - tre st per person - att byta om med.

:D :D :D
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"