Tygblojor eller engangsblojor?

Medlemmarnas egna undersökningar

Anvander du tygblojor?

Tygblojor saklart!
11
14%
Vi anvander tygblojor ibland och engangs ibland
17
21%
Provade tygblojor i borjan men det passar inte oss
8
10%
Nej tack, det ar inget for oss.
42
53%
Tygblojor? Vad ar det?
2
3%
 
Antal röster: 80

Mamma S
Inlägg: 673
Blev medlem: tor 11 aug 2005, 10:34

Tygblojor eller engangsblojor?

Inlägg av Mamma S »

Hej! Tyckte det kunde vara intressant att se hur manga som anvander sig av tygblojor!
3 fina...2005, 2007, 2010
K-ina
Inlägg: 1485
Blev medlem: tor 09 dec 2004, 10:15
Ort: Närke

Inlägg av K-ina »

I min föräldragrupp för sex år sedan var jag den enda som tänkte testa... Jag hävdade också bestämt att jag tänkte amma i minst ett år gärna två... Dessutom tyckte jag att det var HELT onödigt att köpa en ny barnvagn...

Det enda jag stod fast vid var det där med vagnen. Amningen sket sig på dag 1 och tygblöjor tänkte jag inte ens på... :lol: :lol: :lol:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
mia75
Inlägg: 599
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 17:18
Ort: Uppsala

Inlägg av mia75 »

Vi har provat lite tygblöjor, jag tänker köpa fler när nästa kommer. Att varva passar oss bäst, tyg ibland och engångs ibland. Sen kör vi lite light EC så Emil använder nästan inte blöjor längre, bara på natten och långa turer ute. :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
hjhelena
Inlägg: 577
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 13:33
Ort: Gbg

Inlägg av hjhelena »

Med 2 små blev det för mkt tyckte vi.

Om vi får en enling ngngång ska vi ge det en chans igen.
Förmodligen kommer vi att använda både och då.

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Nu har jag ju inga blöjbarn längre. Men då det begav sig använde jag tygblöjor, så det kryssade jag i :D

Jag tyckte det fungerade bra. Sambon ville dock inte befatta sig med det, så när han bytte, satte han på vanliga.

Jag sydde extra ilägg av 3 lager mjukt flanelltyg, som jag lade i, då höll det tätt längre.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
LindaVega
Inlägg: 2443
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 22:20
Ort: Östersund

Inlägg av LindaVega »

hej :D

Vi använder bara vanliga blöjor, vet inte varför egentligen. Har faktiskt aldrig funderat på saken. Jag är en äkta latmamma 8) :D , så det är nog av bekvämlighetsskäl. Antar att det blir mycket extra tvättande med tygblöjor.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Katarina-Mamma duracell
Inlägg: 861
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 22:18
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Vi använder tygblöjor när vi är hemma och dagtid, på natten använder vi av bekvämlighet pappersblöja, och även när vi ska vara ute en längre stund.
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
kerstin
Inlägg: 356
Blev medlem: mån 25 jul 2005, 15:16

Inlägg av kerstin »

Jag säger som Linda "jag är en äkta latmamma"!! :lol: :lol:

Kram :heart:
Krümel
Inlägg: 620
Blev medlem: fre 10 dec 2004, 12:28
Ort: Borlänge

Inlägg av Krümel »

Hej,
vi gör som Katarina mamma Duracell! Tygblöjor hemma och dagtid. Vi har blivit lite lata på sistone efter en utlandsresa och sen tredagarsfeber och diarré bara...
Jag tycker vikblöjor med ullbyxa (tex Bumpys) funkar jättebra men visst måste man byta oftare...
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Mamma S
Inlägg: 673
Blev medlem: tor 11 aug 2005, 10:34

Inlägg av Mamma S »

Vi gor som ni gor sa att saga. Tyg hemma och dagtid. Jag tycker det finns valdigt fa nackdelar med tygblojor maste jag saga. aningens mer tvatt, men det kanns liksom inte sa mycket i hogarna av tvatt som ar anda...
3 fina...2005, 2007, 2010
Tokaungen
Inlägg: 150
Blev medlem: tis 28 jun 2005, 19:07
Ort: Upplands Väsby
Kontakt:

Inlägg av Tokaungen »

Jag har precis köpt ett gäng begagnade tygblöjor. I början vek jag en trekantsvikning men idag gick det upp ett ljus.. :idea: :idea: :idea: Det finns en ficka i blöjbyxan som man bara stoppar i själva blöjan i så blir det som en engångsblöja!! Att man inte fattade det på en gång... :shock: :oops: Nu är det ju så enkelt att till och med maken kan använda sig av dem :D
Tokaungen
Selma född juli 2003 :heart:
Ellie född december 2005 :heart:
Gustav född 7 april 2007 :heart:
sömnlös
Inlägg: 295
Blev medlem: fre 23 feb 2007, 14:29

Inlägg av sömnlös »

Hej! Vi kör nästan bara tygblöjor (fast inte på dagis). Jag tycker det fungerat fantastiskt bra. Billigt, miljövänligt och bra för barnens rumpor :D
:heart: Med prinsessa -04 och prins -06 :heart:
Puffis
Inlägg: 699
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 23:24
Ort: Gamleby
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Köpte dyra tygblöjor till Tuva när hon var nyfödd, men de blev snabbt för små, och sedan ville jag inte lägga ut de pengarna, så nu är det vanliga som gäller. Har ju kvar de andra till bebisen som kommer snart, så de kommer jag använda, men kanske inte på nätterna.
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Siobhan
Inlägg: 277
Blev medlem: mån 23 jul 2007, 10:45

Tyg

Inlägg av Siobhan »

Jag använder tygblöjor till min dotter. I början använde jag billiga vikblöjor som jag köpte på Irland och fäste med säkerhetsnål. Sedan när hon blev lite äldre och började vrida och vända sig mer ville jag inte använda nål längre och köpte formsydda blöjor med kardborreband billigt på Tradera. Jag köpte också några allt-i-ett blöjor på Tradera som är lätta för eventuella barnvakter att använda.

I början speciellt behöver man absolut inte de dyra tygblöjorna utan det räcker med vikblöjor....eller till och med omsydda gamla handdukar. Jag använde mig av vikblöjor de första 8 månaderna ungefär, jag köpte 24 stycken för nästan inga pengar alls och jag använde dessa under hela den perioden. Sedan köpte jag 10 stycken helt nya formsydda imse vimse blöjor för 350kr på Tradera.
LisaMarie
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 18 maj 2008, 14:25

Inlägg av LisaMarie »

Vi använder tygblöjor, men vi har engångs på natten och om vi åker bort en längre stund, för bekvämlighetens skull.

Tycker att det är toppen att slippa släpa hem stora blöjpaket från affären stup i ett, tvättandet är mycket roligare!
J = Storebror nov 06 :heart:
S = Lillebror april 08 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Polls"