Hur länge ska "djupdykningen" vara? Blir gale

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Chelsea

Hur länge ska "djupdykningen" vara? Blir gale

Inlägg av Chelsea »

Just nu känns allt pyton.. :(

Vi började med shn kuren för lite över en månad sedan ungefär..
Det gick framåt och på dagen 3 veckor efter på börjad kur sov Chelsea (9 månader) för första gången i sitt liv hela natten!!! :)
Vi var så nöjda och glada allihopa!
Nästa natt vaknade hon som hon gjort från andra veckan nånting ca 2ggr per natt igen.. Det gjorde inte så mycket tyckte jag, det tar väl ett tag tänkte jag innan det sitter varje natt.

Men....

Sen fyra nätter tillbaka har hon vaknat en gång/timme eller mer!!!!!
Jag tänkte att det var djupdykningen första natten det kom, men efter fyra nätter nu.. :?: Kan det verkligen vara djupdykningen då??...

När hon vaknade första natten av dessa fyra, så gav jag ramsan utanför dörren, men Chelsea jagade snabbt upp sig och skrek högre och högre.. :(
Jag gick in och buffade henne tills hon var tyst och gick sedan ut och gav henne ramsan genom dörren.
Efter 20min vaknar hon igen, skriker upp sig efter ramsan.. jag avvaktar.. hon skriker allt mer och börjar låta riktigt ledsen. Vad ska jag göra nu stod jag och tänkte och kände mig vilse.. Får jag gå in nu?? Ska jag verkligen buffa mer nu??
Jag gjode det, gick in och buffade tills hon var tyst och gick med ramsan sedan. Efter en timme vaknar hon igen. Gnäller först och skriker sedan när jag sagt ramsan :(
Nu gick jag inte in. Kl var runt midnatt nu.
Jag gav henne ramsan flera gånger och väntade också länge mellan gångerna ibland för att se om hon kunde lugna ner sig själv..
Det gjorde hon inte.. :(
Hon skrek och grät om vartannat och hela situvationen var så jäkla påfrestande att jag inte visste vart jag skulle ta vägen nästan.
Det här ska ju vara över nu!! tänkte jag.. Det gick ju åt rätt håll! Jag vill inte vara tillbaka på ruta ett igen.. :(
Hon höll på till kl 04.30 (alltså 4½timme) och under denna tid var jag bara in en gång för att checka blöjan och lägga henne på plats med kort markeringsbuffning.
04.30 orkade jag inte mer och Chelsea lät nu RIKTIGT förtvivlad därinne och eftersom buffningen hjälpte föga kändes det ohållbart (efter denna natt då jag endast fått sova en timme och Chelsea inte mycket mer en det heller) att hålla på längre, så 04.30 tog jag alltså upp henne och gav henne välling.
Det tog ett tag innan hon lugnat sig och kunde äta vällingen. Men efter vällingen var hon glad igen. Sen körde jag efter schemat som vanligt och hon sov 1,5timme av sina 2timmar på dagen. Hon var väldigt trött hela dagen (självklart!) men vid läggningen 19.00 blev det ändå gråt :(
Hon brukar (redan sen slutet av vecka 1 av kuren) nätan alltid somna på runt 3 minuter vid läggningen 19.00, men inte nu alltså.
Denna natt bestämda jag att inte låte henne ligga ensam och gråta och bara ge ramsan utanför dörren, utan istället buffa när hon vaknade.
Jag gav ramsan först för att se om den hjälpte, det gjorde den inte, då gick jag direkt in när hon började skrika upp sig och buffade.
Detta fick jag nu göra varje timme eller mer HELA natten!!! :(
Sen har det följt två till sånna buffnätter (senast inatt då) och hon bara vaknar hela tiden och är ledsen.
Det har alltså vart fyra sånna här vakennätter i rad nu.. :(

VAD HAR HÄNT :?:

Gärna snabba svar så jag har nånting att gå efter inatt :(
Känner mig så maktlös och vet inte alls vad jag ska göra när hon håller på så här, inget funkar ju.. :(

En annan fråga också!!
En grej hon gjort hela tiden också ALLA nätter (förutom den ända natten hon sov hela natten) är att hon vaknar 22.20 varje kväll :!:
Vad är det med 22.20 :?:
I vanliga fall tar det runt 5min, ibland ½min ibland 15min, men oftast somnar hon ganska snabbt om igen då. Men varför liksom?? Vi gör inget speciellt 22.20 som kan störa henne...

Tack för att du tog dig tid att läsa!
Mvh Emelie ...trött nedstämd och orolig...
/Emelie 24, mamma till
:heart: William 000227 :heart:
och
:heart: Chelsea 050610 :heart:
Lucy

Inlägg av Lucy »

Jag har aboslut inget svar, men svarar ändå. Det är just det här jag är rädd för själv också. Jag har inte direkt kurat än, även om jag funderar på det.Ibland tänker jag just detta, vad gör jag om det inte fungerar. Om det går som för er?
Ska bara bli intressant att se vad du får för svar. Jag hoppas att det reder upp sig snart. Jag vet hur jobbigt det är att inte få sova på nätterna.
Lycka till!
Gäst

Re: Hur länge ska "djupdykningen" vara? Blir

Inlägg av Gäst »

Chelsea skrev: När hon vaknade första natten av dessa fyra, så gav jag ramsan utanför dörren, men Chelsea jagade snabbt upp sig och skrek högre och högre.. :(
Jag gick in och buffade henne tills hon var tyst och gick sedan ut och gav henne ramsan genom dörren.
Efter 20min vaknar hon igen, skriker upp sig efter ramsan.. jag avvaktar.. hon skriker allt mer och börjar låta riktigt ledsen. Vad ska jag göra nu stod jag och tänkte och kände mig vilse.. Får jag gå in nu?? Ska jag verkligen buffa mer nu??
:idea: Precis här gick det tokigt! Här skulle du envisats med ramsan tills hon lugnade sig. Ramsan ska betraktas som en fjärrstyrd buffning och med rätt tryck i ramsan så är den det också.

:idea: Djupdykningen går över på en natt eller två om man bara ger tilltro till ramsan som kristilldelning och avstår att gå in och störa - som man faktiskt gör utan att man kan tro det. Djupdykningen går liksom inte över av sig själv utan den gör det med rätt känsla och verktygande!

:idea: Det du gjorde skapade förvirring och ni for raskt tillbaka till ruta ett igen. Inget konstigt - så blir det när man inte backar och ger tilltro till barn, ramsa och sig själv! Lättare sagt än gjort kanske, men likväl är det här det blir tokigt!

:idea: Därför måste du sluta buffa och använda ramsan där du innan skulle ha velat buffa. Ramsan är din kristilldelning -annat stör och orsakar orolighet och uppvak - som du märker :wink: .

:idea: Ja, det där med kl 22.20 är en klassiker även i detta huset! JAg brukar säga att "ska de vakna så gör de det antingen efter 45 minuter, kl 22, kl 02 och kl 04! Det är nog sömncykler helt enkelt!

:D Lycka till!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:idea: Jag har skrivit lite om ramsans betydelse här: http://www.annawahlgren.com/phpBB2/view ... %E4rrstyrd Hoppas det kan inspirera!

:D Du fixar detta galant - du klarade första omgången hur bra som helst! Se inte bakåt utan se framåt och påbörja en minikur med ramsan ikväll! Du har nu samlat en hel del erfarenheter att bygga vidare på :thumbsup: ! Tänk på att om ett verktyg fungerar så blir verktygandet mindre och mindre för varje natt. Om verktygandet ökar och ökar så använder man det tokigt! Oftast för mycket... :wink: Så det är att backa och att ge tilltro som löser det hela!

:D Lycka till!
Chelsea

Inlägg av Chelsea »

Samma här, min största oro också att det inte skulle funka..
Men så gjorde det det! Det gick jätte bra...tills för fyra dagar sen :(
Och nu vet jag inte hur jag ska tackla det ens..
Men jag måste ändå säga att kuren är värd sitt slit..
Det är såååå skönt att få ha lite egen tid på kvällarna, och de nätter då hon bara vaknar 2 ggr är underbara! :)
(Innan var det ammning som gällde heeeela nätterna)
Men det ÄR jobbigt att kura, iallafall har det varit det för mig/oss.
Så man vill ju inte att det ska falla ihop nu när man kämpat så länge för att få en hel natts sömn..

Tack för ditt lycka till :)
/Emelie 24, mamma till
och
Chelsea

Inlägg av Chelsea »

Mammut Maria:

Tack så hemskt mycket för ditt svar!!
Det ger mycket att få vägledning och råd i det här läget!
Känner mig lugnare nu och jag förstår vad du menar.
Jag är ju tyvär fortfarande orolig för att hon ska gallskrika hela natten istället nu då om jag bara ska ge ramsan, men det känns som sagt lugnare nu när jag iallafall vet HUR och VAD jag ska göra.
Jag ska genast läsa vidare på din länk nu!
Än en gång TACK för ditt svar! :)
/Emelie 24, mamma till
och
Chelsea

Inlägg av Chelsea »

Mammut Maria:

Superbra läsning på länken!! Tack!
Kommer nog att kika på den flera gånger inatt också!
Otroligt vad lite stöttning kan göra för ens humör och självförtroende!
Det är ju SUPER att detta forum finns!

Jag vet ju att denna metod ÄR bra!
Och självklart funkar det för min dotter med!
Den är ju så genialt genomtänkt så det kan inte misslyckas!!
Inatt ska jag genast sparka allt tvivel åt pepparn och hjälpa min dotter på rätt sätt att sova tryggt och lugnt i sin säng hela sköna natten!!

Tack Mammut för stödet!!
och
Tack Anna för SHN-kuren!!

~~fit for sleep~~

:wink:
/Emelie 24, mamma till
och
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Härlig inställning - med den KAN det inte gå fel! :lol:

:idea: 8) Det är inte bara barnet som brukar göra en sista djupdykning - utan även den ömma föräldern :wink: . Nu verkar i alla fall du vara ovanför ytan och NU kan du hjälpa ditt barn att lugna sig och sova gott i natt! Det funkar liksom inte när båda är nere på 20 meters djup i grumligt vatten utan pannlampa... :wink: :lol: Toppen :thumbsup: !
Chelsea

Lien uppdatering..

Inlägg av Chelsea »

Godmorgon!

Jag fick inte ens chansen att testa ramsan inatt..
för...
:arrow: I natt sov hon HELA natten för andra gången i sitt liv!! :) :) :)
Hov pep till vid 01.01, jag var uppe som en skott och stod sömndrucken och vinglade utanför dörren beredd att ramsa.. :wink:
Men det blev inget mer en ett litet pip så jag lunkade tillbaka och fick sova till morgonen :sleep:
Mycket behagligt :D

Känns nästan lite snopet nu när man var så peppad att köra ramsan och verkligen få den att ta...
Men jag klagar inte! Sover hon så här skönt så är man ju mer än nöjd! (även om jag blev snuvad på ramsan :P )
/Emelie 24, mamma till
och
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Det är precis detta som ofta händer när ATTITYDEN genomsyrar hela huset! Då står man där med verktygen i högsta hugg och blir snopen och kan inte fatta vad som händer. Men då gäller det att reflektera och inse att det är attityden som gör hela saken :thumbsup: ! Kanon!
Chelsea

Inlägg av Chelsea »

Ja det var faktiskt precis så det kändes!

Jag var så självklar och inte det minsta orolig när jag la ner henne i sängen faktiskt.
Jag visste hur jag skulle göra och gjorde så!

Det var en sån tillfredställande känsla när hon somnade efter ett litet tag, med hjälp av ramsan endast!
Och tanken på att hon skulle vakna vid 22.20 som vanligt gjorde mig ingenting -då ramsar jag henne lugn tills hon somnar SJÄLV därinne, tänkte jag.

Kände mig så lätt lugn och glad och det måste ju ha smittat på lillan som sov hela natten igenom (efter fyra skriknätter) så lugnt och skönt! :D
Så något 22.20 gnäll vart det inte ens! :D
HÄRLIGT!!
/Emelie 24, mamma till
och
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Toppen - lugn har, som tur är, lika lätt att smitta av sig som hysteri :wink: :lol: ! Man får det man ger!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"