När börjar/började ert/era barn på dagi

Medlemmarnas egna undersökningar
Skriv svar

N?r b?rjar/b?rjade ert/era barn p? dagis?

12-16 m
10
21%
17-20 m
10
21%
21-24 m
7
15%
2-3
12
26%
3-4
8
17%
 
Antal röster: 47

hjhelena
Inlägg: 577
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 13:33
Ort: Gbg

När börjar/började ert/era barn på dagi

Inlägg av hjhelena »

Mina killar går ju på dagis sedan de var ca 18 mån. Intresserad av hur ni andra gjort här på AW-forumet?

Kram H
(som gillar AW OCH dagis :oops: )
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Sussi »

Det är tänkt att Maja ska börja på Montessori-förskola i augusti, då hon är drygt 2 1/2 år. Mjukstart med 15-20 tim/vecka.
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
LindaVega
Inlägg: 2443
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 22:20
Ort: Östersund

Inlägg av LindaVega »

Hej :D

Vega kommer få gå 15 timmar/veckan (uppdelat på tre dagar) på ett föräldrakooperativ from två års ålder.

Min sambo och jag har tur som har flexibla arbetsgivare. Vi kommer vara hemma varsin dag/vecka + arbeta korta dagar varannan vecka och långa dagar varannan vecka. På det här sättet kan båda arbeta 75% men Vega får relativt korta ( och få) dagar borta från hemmet.

Det känns som en väldigt bra lösning för oss :D

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
anna
Inlägg: 4526
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Clara började då hon var 4 år, 3 månader.
Ida började i slutet av januari, alltså knappt 3 år.

De går 3-3,5 tim 4 dagar/vecka. Det är ett "Ur & Skur-dagis", så de är ute och leker oavsett väder. Passar mig bra, jag behöver inte känna något "tvång" att gå ut med dom, (hatar vintern!! :oops: :twisted: ) de får sin välbehövliga utevistelse med råge ändå! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
mia75
Inlägg: 599
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 17:18
Ort: Uppsala

Inlägg av mia75 »

Rasmus började när han var 2,5 år, han har hela tiden gått tre dagar i veckan, totalt 15 timmar. Emil väntar jag lite längre med för Rasmus trivdes inte helt bra på dagis förrän vid 3,5 år, då började han verkligen ha glädje av kompisarna, så Emil får nog börja nästa höst när han är 3,5 år. :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
nilam
Inlägg: 1098
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 21:40
Ort: Göteborg

Inlägg av nilam »

Hej

Mina tjejer går inte på dagis (typ de enda i hela stadsdelen) har sök in för den stora tjejen till hösten men då vill jag ha mitt förstahandsval annars får hon vara hemma med oss ett tag till.

Det finns ju något som heter allmän förskola dvs 3 tim 5dgr i veckan, men här i stadsdelen så finns det inget underlag utan vi får kanske en plats på en vanlig förskola, alltså tar vi upp en plats som någon annan hade behövt mycket bättre :evil:

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Louise
Inlägg: 203
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 13:20
Ort: Malm?

Inlägg av Louise »

Flickan började när hon var 22 månader och gossen att vara nästan 26 månader när han börjar.
Det är ju augusti som gäller för att vara säker på en plats på den förskola man vill ha. Alltså blir det lite olika ålder beroende på vilken månad de är födda.
Vi hade gärna haft dem hemma varsitt år till, men klarar det helt enkelt inte ekonomiskt.
Innan lillebror gjorde entrè hann flickan gå två år med sex timmar om dagen, fem dagar i veckan Nu har storasyster fått två sköna år med 15 timmar i veckan, fördelat på tre dagar. Hon stormtrivs med det.

Till hösten börjar hon Nollan och brorsan på förskola. Fem timmar om dagen var, blir det då. Fem timmar kan låta lite, men vår erfarnhet från storasyster är att hon är helt slut efter fem timmar. Lillebror kommer att sova 1,5 av de fem men kommer säkert att vara rätt mör i allafall
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
Iritea
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 02 apr 2006, 20:58

Iritea

Inlägg av Iritea »

Vår dotter började på dagis när hon var 22 månader.
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Det är tänkt att tjejen ska börja i januari -07 när hon är 2 1/2 men gärna lite senare om det går ekonomiskt. Vi hoppas att hon kommer få plats på ngt montessori dagis eller ett jättemysigt föräldrarkooperativ som finns i närheten.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
J och Å
Inlägg: 1256
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:03
Ort: Västmanland-Norberg

Inlägg av J och Å »

Karl är 2½ och är självklart hemma med oss och tjejerna.

Känner ingen brådska alls. Om en år är det väl tänkt, antar att han kan behöva lite mer lek med andra då.

Tjejerna kommer vi att göra detsamma med.

Maken pluggar så han har sommarlov. Morfar har slutat jobba och mormor jobbar 50%. Men vi kan inte direkt lämna alla till dem. Som det är nu är Karl med dem och tjejerna hos oss.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
J och Å
Inlägg: 1256
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:03
Ort: Västmanland-Norberg

Inlägg av J och Å »

alltså. Karl är där en stund. Fick till det lite konstigt. Han är ju hemma och sköter sina söta systrar.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
lillan
Inlägg: 333
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 11:22
Ort: Norrbotten

Inlägg av lillan »

Jag kryssade i 12-16 mån...Jag vet att det är tidigt, men det blev lite galet i våran planerig här hemma, missförstånd...*ler*

Nåja, vi lyckades lösa det att jag fick in henne på ett superfin förskola med mycket bra personal, sen har jag gått ner i tid 75% , blir att jobbar 6.5 timmar på dag...
Men vissa dar börjar jag sent och vissa tidigt. ( jobbar på förskola själv )

Min sambo som skulle vara pappaledig fick arbetsångest...*suck* men med lite pusslande så blir det ungefär 3-5 timmar 2-3 dar i veckan för lillan...
Alltid ledig 1-3 dar/vecka...och så brukar snälla farfar ställa upp när han orkar...

Trots hennes unga ålder fungerar det mycket bra. Sover som hon ska, äter och leker tar an sina sysslor m.m
Har inte sett förändringar i hennes beteende, en glad och harmonisk tjej.
Sen har vi inte gort så stor sak över att hon går på förskolan, har ingen ångest för att lämna henne, el att vi som föräldrar mår dåligt över våran miss som vi har åstadkommit. Utan vi lever som vi brukar ändå...

Positivt med förskolan är då att lillan har börjat sova i vagn!!! UTAN vagning el så...( som jag fått kämpa med ) de säger ramsan och vipps så sover hon...i hela två timmar som hon bör...( jo ni läste rätt...de säger hennes ramsa och tyckte inte alls det var konstigt med det...;) )

lillan
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
Skriv svar

Återgå till "Polls"