Larm med på resor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Susanne G
Kontakt:

Larm med på resor

Inlägg av Susanne G »

Hejsan!
Vi ska åka till Teneriffa om 3 veckor med vår dotter på 6 mån. Det ska bli väldigt skönt, vi ska vara borta i 2 veckor. Jag undrar om ni andra brukar ta med larmet på resor? Det känns som man kommer att ha ett bagage på 1 ton med sig. Känns dock tryggast att ha det med. Vi kommer inte att ha ngn "vagga" på planet så jag hoppas man får lägga henne på golvet när hon ska sova. Tar ni med blöjor eller har ni köpt på plats? Har hört att det kan vara dyrt i många länder.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
heartworn

Inlägg av heartworn »

Hej!
Om ni har fixat själsäng på plats så skulle jag ta med larmet (i så kallade resesängar är det svårt att få larmet att fungera bra). Kolla med tillverkaren. Alltså packa larmet istället för en hel blöjranson är mitt tips. De flesta länder i europa har vettiga blöjor till vettiga priser. Att lägga barnet oskyddat på golvet i flyget är nog helt uteslutet. Vi har låtit vår dotter sova i famnen/knäet när vi flugit. Snacka med kabinpersonalen så kan ni nog hitta en vettig lösning.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Angående larm kan jag tyvärr inte svara...

Men angående att sova på flygplan runt just den åldern kan jag säga att det gick hur bra som helst för oss att lägga henne i min famn som t.ex. när hon ammas och sedan la jag ett tunt täcke över henne inkl. huvudet så att det inte fanns några intryck.... Hon köpte det varje gång och somnade.

Inte bara hon utan även mina armar, ben, fötter etc. :) men jag tyckte det var det värd.

Lycka till och ha en trevlig semester på Teneriffa :!: ...nej, jag är inte alls avundsjuk på Er :!: :)
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

På resebyrån har de sagt att de inte kan garantera att vi får låna säng, men det finns på hotellet. Har aldrig hört ngt dummare. Väldigt konstig policy, att de har sängar men man får inte boka dem. Vi tänkte ringa ner själva och kolla om det går annars måste vi ändå ha säng med oss. Vilken typ av vagn kan man ta med? Vi har funderat på att köpa en mindre variant som är bra och lätt att ha med, ngn typ av paraplyvagn. Samtidigt så är alla sitsar framåt på dem och hon är för liten för det (6 mån) Funderar på att ta vår "stora" vanliga Emmaljunga kombivagn men vet inte om den håller sig hel på flygresan. Ngn som tagit med sin vanliga sittvagn på resan?
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej,
I den åldern hade vi alltid med larm på resorna, funkade för oss bra också i resesäng.

Är som sagts ovan helt uteslutet att sova på golv i flygplan, men brukar funka bra i famnen etc som skrivet ovan.

Ring direkt till researrangören eller maila hotellet så ni får en bekräftelse på bokad säng. Dock använder många hotell resesäng så de kan fälla ihop när det inte används.

Jag har rest med min stora vagn då lillan fortfarande sover middag i den. En gång blev den förstörd men vi fick en ny på försäkringen. Övriga gånger gått hur bra som helst. Flyger ni charter är de dock sägert mycket vana vid barnvagnar. Det är ofta vid mellanlandningar det blir fel.

Visst tar det plats med blöjor, barnmat etc. men det är ju inte särskilt mycket man bör bagage själv. Jag föredrar att ha med mig vad jag behöver och inte springa och leta i affärer. Så för som känns bäst för just er.

Önskar er en underbar resa :D :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Tack för svaren! Undrar om det är fler som har vagnerfarenheter?
Hur brukar ni göra när man ska resa tidigt på morgonen? Säg att man behöver ta upp henne 2 1/2 timme innan hon ska vakna. Ska vi då vara tysta och ha det mörkt och bara sätta henne i bilstolen och ramsa henne. Hon kommer förmodligen vakna när det är så nära morgon och känna av sin hunger. Några förslag?
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"