frågor om "att föda utan smärta"

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
T.P
Inlägg: 671
Blev medlem: tis 15 feb 2005, 01:36
Ort: Göteborg

frågor om "att föda utan smärta"

Inlägg av T.P »

har nu tränat flämtandning/blåsa på ljuset och avslappning i 3 veckor..med små framsteg..
Har även anmält mig till Anna wilsbys kurs här i göteborg...(i april)

det som jag känner är problem nu är flämtandningen som bara i enstaka fall kommer upp i en minut oftast i samband med att min sambo hjälper mej..han kan dock inte hjälpa till varje dag.
Jag känner aldrig mej yr som jag hört att man brukar bli..utan det känns nästan som mjölksyra i armarna (är avslappnad)..haha låter knäppt och efter ca 30-45 sek måste jag avbryta och andas in ordenligt med luft..Andas jag på fel sätt??
Eller kan man räkna med att det tar så lång tid att komma upp i en min??
tränar minst 2 ggr per dag ...minst tio min per gång

återkommer säkert med många fler frågor snart
barn födda 04/06/08
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Det kan ta lite tid innan man lär sig flämtandningen.
Andas in djupt genom näsan, pust ut, genom munnen (fladdrande läppar), och sen när man andats ut, tar flämtandningen vid fort, fort, lätt, lätt genom näsan. Gör du så? Viktigt att det är EFTER utandningen du börjar.

Jättebra att du ska gå kurs!!! :thumbsup:
Där får du även lära dig ett alternativ till flämtandningen, som kallas accellererad, man låter som ett tåg ungefär :wink:
Det är bra att öva på båda så känner du vilket som är bäst när det sätter igång på riktigt!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
T.P
Inlägg: 671
Blev medlem: tis 15 feb 2005, 01:36
Ort: Göteborg

Inlägg av T.P »

tack anna för svar blir dock lite förvirrad...har läst att föda utan smärta" där ett sätt beskrivs och det verkar som om anna wilsby har ett annat sätt??

har testat flämtandas genom enbart näsan..vilket står beskrivet i boken..har även testat vad jag förstår är anna wilsbys in genom näsan ut genom munen "pust"

nu ikväll kom jag äntligen upp i en minut..på egen hand utan svårighet?jag får se hur det blir imorgon
barn födda 04/06/08
T.P
Inlägg: 671
Blev medlem: tis 15 feb 2005, 01:36
Ort: Göteborg

Inlägg av T.P »

får tillägga...du menar alltså att det egentligen är en smaksak" på vilket sätt man andas...jag har övat på båda..kanske ska fortsätta med det då tills kursen lär mig mer
barn födda 04/06/08
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej igen!

Nu talar vi det sista momentet innan krystningen. Det är där, då man är öppen mellan c:a 7-10 cm, som man använder flämtandningen, ELLER den accelererade andningen. Ja, man kan välja, och ja det är bra att öva på båda!

När jag kom till det momentet hade jag fullständigt glömt bort flämtandningen, körde på med acc. Jag hade ju viss panik eftersom Ida kom i säte, och ingen sett något om det. :shock:

Fortsätt fråga om du känner dig osäker på hur jag menar!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
T.P
Inlägg: 671
Blev medlem: tis 15 feb 2005, 01:36
Ort: Göteborg

Inlägg av T.P »

tack för svar....minns att jag aotomatiskt böjade andas super fort in genom näsan ut genom munnen just där i övergången..när jag födde min dotter..men då fick jag höra av min pojkvän att lugna ner mej hahahah..vi hade ju självklart ingen aning om flämtandning el annat..det enda jag "övat" var yoga en gng i veckan..där vi lärde oss djupandning..och som jag använde mej av hela förlossningen igenom...funkade dock endast i början

minns slutet som en lång pina och hoppas verkligen att ja kommer känna bättre kontroll över kontraktionerna denna gången....förstår att det är viktigt att man börjar andas lite innan kontraktionen kommer annnars hjälper ej flämtandningen?

längtar till kursen :) hade du gått den oxå
barn födda 04/06/08
T.P
Inlägg: 671
Blev medlem: tis 15 feb 2005, 01:36
Ort: Göteborg

Inlägg av T.P »

vilken korkad fråga..självklart fattar jag att du gått kursen hahahah trög man kan bli hahaha
barn födda 04/06/08
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Jadå, jag gick kursen :) Åkte 30 mil, enkel resa, ner till Lund, på den tiden fanns inga kurser i Göteborg. :cry:

Ja, man ska ladda med några djupa andetag innan kontraktionen startar.
Be din man hålla koll på regelbundenheten, så kan han förvarna.

Tyvärr, fungerade inte det i verkligheten för mig, men det SKA tydligen göra det generellt. Mina värkar kom väldigt oregelbundet, och då är det ju inte lätt för mannen att förvarna. Men det gick bra ändå! :D

Det kommer klarna med hur man övar, och hur det låter när du går kursen! Helt suveränt bra är den, och väl värd pengarna! Ska du gå själv, eller med mannen?

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
T.P
Inlägg: 671
Blev medlem: tis 15 feb 2005, 01:36
Ort: Göteborg

Inlägg av T.P »

Ja man får ju verkligen hoppas att man får regelbundna kontraktioner..jag hade sist, svårt att avgöra när dom började så ibland överaskade dom mej med enorm smärta

Jag kommer att gå själv :shock: hoppas då att jag ändå kan lära min sambo ngt sånär

Hoppas jag kommer va uppe i 2 min flämtandning och duktig på avslappningen innan kursen börjar så själva kursen känns som ett komplement ..ser så fram emot det :D

Jag skulle så gärna vilja utbilda mej till doula framöver...så jag går verkligen in för det här!!
Kul att prata med dej anna..återkommer säkert med frågor till dej :)
barn födda 04/06/08
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Jag lyckades locka med Per (ytterst motvillig, kan jag lova :lol: ) på den ena av kursdagarna. Han tyckte det var pinsamt...

Men, han lärde sig vad det gick ut på, och skrev själv ihop en påminnelselista, så han inte skulle glömma av när det begav sig.
Om du vill kan jag PM:a den till dig.
Men gå kursen först kanske, så du får grepp om det.
Sedan är det ju inte säkert att våra karlar tänker lika på hur dom ska förbereda sig som coacher :wink: Vill du ha den, hör av dig!

Visst vore det häftigt att få vara med och coacha som duola! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
T.P
Inlägg: 671
Blev medlem: tis 15 feb 2005, 01:36
Ort: Göteborg

Inlägg av T.P »

Du får gärna skicka den till mig...det blir nyttigt för honom och få ta del av den..höra att ngn annan man har skrivit ner den osv..förhoppningsvis blir det en liten "spark" där bak :wink: Han har hittils bara läst första ca 5 sidorna i "utan smärta" boken suck!(för en månad sen)

tack på förhand/kram
barn födda 04/06/08
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"