Utlandsresa/sova tillsammans

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Anna & Vilma
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 18:59

Utlandsresa/sova tillsammans

Inlägg av Anna & Vilma »

Hejsan
Min lilla tjej har hunnit bli 2 år och 3 månader och vi sover (peppar, peppar) hela nätterna tack vare underbara Anna :D , vad skulle jag gjort utan hennes goda råd när Vilma var 3 månader... Nu till min undran.

Vi har bokat en utlandsresa 1 vecka. Vi har bokat en två rumslägenhet (kök/vardagsrum + sovrum) så att Vilma kan somna själv och vi kan vara uppe en stund till (hon är VÄLDIGT lättväckt :!: ).

Det jag "oroar" mig för är
1. Hur gör man "bäcksvart" i ett rum på Cypern där solen går upp i ottan?
2. Hur gör vi bäst på morgonen då hon vaknar och ser oss ligga där, hon har ju aldrig sovit med oss vad hon själv kan minnas (fick eget rum vid 6 månader) hon är väldigt talför så hon kommer garanterat börja snacka med oss.
Nu när vi är hemma och hon vaknar före "väckning" 07,30 så sitter hon tyst och pular i sängen. Jag är rädd att om hon nu vaknar tidigt på Cypern och ser oss så kommer hon att vilja komma upp. Kan detta ställa till problem även då vi kommer hem tro?!
Vi har aldrig använt ramsa mer än när vi sagt godnatt sen har det inte behövts och att börja med det nu känns lite sent.

Hur gör ni andra när ni reser? Vi har flera gånger tänkt åka på en hotell weekend men vet inte hur det ska fungera rent praktiskt. Vilma är ju van att vi säger godnatt och går ut och stänger dörren sen somnar hon i lugn och ro. Vi kan ju inte gärna sitta i hotellkorridoren tills det är dags att gå att sova :? ... Detta kan kanske tyckas som ett knasigt problem men jag hoppas någon kan ge mig råd.

Tacksam för svar /Anna
Mamma Anna 31 ?r, dotter Vilma f?dd dec.-03. Har till?mpat Anna?s kloka r?d fr?n b?rjan och f?rutom lite kolik i b?rjan s? har vi varit lyckligt lottade till natts?mn.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack för varma ord :oops: :lol:

1. Man ompriotiterar packningen :wink: I varmt klimat behöver ni inte så vanvettigt mycket kläder och skor. Ransonera den packningen hårt och satsa på mörkläggningstyg (finns i metervara). Ta till ordentligt och ta med sax (får packas ner i väska ni checkar in, inte i handbagaget) samt lååångt bättre snöre/tvättlinor och klädnypor.

2. På morgonen är det inte meningen att hon ska se er; arrangera därför med hjälp av ovanstående ett litet "rum" åt henne i rummet där hon, om och när hon vaknar, i princip inte ser någonting. Att hon hör gör inget. Säga godnatt kan man göra på morgonkulan också, om det verkligen skulle behövas; ramsan är ju bara ett lite utarbetat godnatt, som man tar om några gånger i ett svep. Det blir till en vänlig och saklig upplysning om att det fortfarande är natt. Men då bör den som ramsar ljudlöst smyga ut först och ramsa utanför dörren :!:

Brukar hon sitta hemma och pilla så ta med det pillvänligaste - en tre, fyra "bomärken" som hon kan ha i dunklet i sitt lilla "rum" på morgonen. (Inte annars.)

Det finns massor med forumister som rest med sina barn och gjort det utan några som helst problem, bara med glädje och med nätter och morgnar som fungerat strålande :!: Kanske skulle du fråga efter dem på Barnasaker :?: Om du vill ha andras erfarenheter! Eller gå via search och leta på resa, t ex.

Ha en alldeles underbar semester :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sarika
Inlägg: 670
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 13:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Sarika »

Hej Anna och Vilma
vi har rest en hel del och även under långa perioder och det bästa är som Anna säger att göra ett litet rum i rummet så att säga, med mörkläggningstyg, tvättlina och klädnypor mm samt täcka för fönstrena. De får inte se en om de vaknar tidigare på morgonen. Vår Vilma är också lättväckt och van att sova i eget rum. I somras (var vi tvugna att dela rum i 2 månader) nuddade våra sängar varandra men med tyget emellan och kolsvart så gick det jätte bra! Det gäller också att inta attityden att "det är inga som helst problem". Har ni tur så kanske det finns fönsterluckor på Cypern :!: :?: Man kan ju i alla fall hoppas :wink:


En fråga, ni har en tvårums lägenhet på Cypern, går det kanske att flytta ut er säng i vardagsrummet och sova där så hon få ett eget rum:?: Om det inte går så se till att hon får en egen liten vrå och möblera om sovrummet om det behövs så hon ligger så långt från dörren som möjligt och så långt från er som det går. Tveka inte att möblera om så det passar er!

När vi sovit på hotellrum eller när vi sovit på en nattfärja (på resa) så har det bara varit ett rum. Det vi har gjort är att mörklägga och försöka skapa en egen vrå, man får använda fantasin, man kanske kan öppna en garderobsdörr som avskärmning eller flytta soffan eller sängen eller vad det nu kan vara, det viktigaste är dock att det är kolsvart! När vi lagt så har vi sett till att vi gjort iordning våra saker innan så vi sen bara kan smyga in och sova. Vi har dragit ramsan och sen gått in på toaletten eller ibland ut i korridoren, eller på balkongen om det funnits någon (man lämnar ju inte sitt barn och går ned i baren utan man är ju i närheten) vi har sen gått in när hon somnat. När vi är på resande fot så har det blivit att man lägger sig väldigt tidigt men annars så har vi ätit mat, druckit gott vin från allt på toaletten till balkongen och även i rummet om det varit tillräckligt stort, :lol: :lol: :lol: inte som förr i tiden när man inte hade barn men man kan ha lika trevligt med sin man ändå. :D Bara det är mörkt för Vilma så har det inte varit några problem och att man förberett det man vill äta innan så att säga :wink:

Ha en jätte härlig resa! Och njut för det finns inget roligare än att resa med barn :D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Sarika
Inlägg: 670
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 13:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Sarika »

ps en liten ficklampa kan vara bra att ha i packningen så man kan smyga in utan att snubbla på saker och ting eller ljus och tändstickor så man kan få det lite mysigt om man är i rummet, bara ljuset inte sipprar in till barnet ds
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Sarika :wink: :lol:

Underbara glimtar av ett gott reseliv :lol:

Och nu håller vi tummarna och väntar med spänning...

29 mars är en bra dag - jag har ett litet barnbarn fött då; han blir sju år nu och jag fick vara "doula" när han föddes, hemma. Vilken upplevelse :!:

Som sagt - en mycket bra dag :lol: :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sarika
Inlägg: 670
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 13:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Sarika »

:D :D Ja det närmar sig med stormsteg, har tydligen en massa sammandragningar enligt läkarna men inget som jag känner av :? :D Så vi får se när den lilla/lille vill komma ut.

29:e är en bra dag, min man har namnsdag då också så det vore ju lätt att komma ihåg i framtiden :wink:

Wow, kan tänka mig att det var en oförglömlig upplevelse! Gratta så mycket när det är dags :D

Kram
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
kokos
Inlägg: 1031
Blev medlem: ons 01 dec 2004, 08:48
Ort: Härnösand

Inlägg av kokos »

Vi har också rest en hel del med vår kille och det har gått kanonbra. Men man får se till att ordna saker o ting så bra som möjligt.

Vi brukar ta med mörkläggningstyg. Sen brukar vi använda överkast och liknande att stoppa in i glipor och sånt vid hotelfönstret. Ofta brukar det gå att möblera om så att det blir en egen vrå åt barnet. Ofta finns det TV-skåp på hotellrum eller någon annan hylla man kan dra fram och så kan man ställa en resesäng där bakom. Eller så hittar man något att fästa ett tyg i så man skärmar av ordentligt.

Har ni tvårummare så ska det inte vara nåt problem för er att vara i andra rummet när ni lagt tjejen. Men för att hon inte ska vakna så tycker jag att ni inte ska vara helt ljudlösa efter ni har lagt henne alltså under tiden hon somnar, spola i badrumskranen eller ha teven på lite lågt i det rum hon inte sover i. Så att ni kan prata som normalt folk med varandra när hon sover. Är det kolsvart i rummet hon sover så ska inte ljud utanför rummet behöva störa henne, tvärtom är det ofta trygghetsljud. Vi har dock upplevt att om det är knäpptyst när vi lägger killen så vaknar han väldigt lätt. Är det lite brusljud och så under tiden han somnar vaknar han nästan inte av någonting alls.

Vi ska själva åka och resa nu i april och ser fram emot det hela med spänning. Jag tycker det är roligt att planera, förbereda och sen se att det faktiskt blir hur bra som helst.

Se till att nattningsrutinen bli så lik som möjligt den ni har hemma, vad ni nu än gör. Vi är alltid noga med bad, bus/skratt och att lägga precis som vanligt.

Det vi brukar få lite problem med ibland är att han vaknar lite tidigt och "hör" att vi är i närheten. Men om man är snabb och tyst ut och ramsar utanför dörren och "står på sig" första natten så brukar det inte vara nåt problem resten av resan.

Ha det så skönt!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Morsan
Inlägg: 87
Blev medlem: lör 12 feb 2005, 22:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Morsan »

Hej!

Det är naturligtvis bäst om det kan fungera enligt rutiner och som hemma, men... om det blir lite strul SÅ LÖSER DET SIG!

Vi var i Rotterdam mamma/pappa/barn i ett hotellrum. Jag tävlade, Farsan var domare, mormor & morfar var med som barnvakter, och alla hade olika tider... Men Leonard höll schemat finfint.
Det enda som inte fungerade var hotellets konstiga barnsäng, en nätkonstruktion som lutade! Leonard vägrade. Däremot somnade han i vår säng, med de vanliga nattningsrutinerna och lampan avskärmad med en handduk. När Farsan kom "hem" kunde vi ta en öl på rummet och prata om dagen utan att han vaknade. Tack och lov fanns en extrasäng som Farsan kunde sova i.

Jag oroade mig för hur det skulle bli när vi kom hem, skulle han vilja sova i vår säng nu?
Men icke! Han förstod att detta var pga omständigheterna och kanske längtade efter en egen säng han också...

Så hur det än blir - det löser sig! Ha den attityden från början.

Ha en underbar semester! Kram, Morsan
Leoparden ?r f?dd 3/9-2004
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "