Hängig och hänger löst mellan sjukpenning och

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
*frieda*

Hängig och hänger löst mellan sjukpenning och

Inlägg av *frieda* »

Alla kloka därute...

Jag har varit sjukskriven en tid för utmattningsdeppression. Nu är jag hursomhelst friskförklarad men befinner mig således i ett prekärt dilemma: Jag hänger löst mellan sjukpenning (som jag inte längre är berättigad) och CSN, som inte har fattat något beslut en = VI HAR INGEN EKONOMI!

Februariräkningarna ligger på hög, samtal till CSN sker minst två gånger i veckan (jag fick avlag på första ansökan eftersom jag behöver plugga in 20 p* i LADOK och jag har fått anstånd för personliga skäl förut).

Just nu känns det som att gå i tjära! Finns det någon som vet vart man kan vända sig (förutom till soc, som hävdar att jag inte har rätt till socialbidrag om jag studerar)? A-kassa är jag inte heller berättigad.

Inte blir jag någon vidare värst glad mamma av det här heller.

*De 20 p är inlämnade men det tar tid för mina lärare att registera dem, eftersom de är sent inlämnade och de prioriterar annat.
Katarina-Mamma duracell
Inlägg: 861
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 22:18
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

är det inte så att du inte kan få socbidrag om du får studiebidrag? Men just nu får du ju inget bidrag, oj oj oj kära nån, önskar jag kunde hjälpa, prata med socialen igen, ta med dig beslutet om avslag, även dina räkningar och dina barn till socialkontoret och fråga hur du ska lösa det hela. tycker ju att duborde få enliten summa så att du åtminstone slipper dråsa rakt in i väggen igen nu när du äntligen är frisk. vet av egen erfarenhet att utmattningsdepression inte är kul, ska själv göra mina första stapplande steg efter nästan två år på jobbet till sommaren och det känns nervöst.
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
mammapamma
Inlägg: 420
Blev medlem: sön 21 aug 2005, 13:08
Ort: Göinge

Inlägg av mammapamma »

Oj oj!
Inte kul!

Jag minns när jag var i en liknande situation samtidigt som jag låg i skillsmässa, fick vänta på beslut från CSN från januari till mars ](*,) och sen kom utbetalningen inte förrän i april
Jag minns att jag GRÄT när pengarna äntligen kom...

Hur vi klarade oss under tiden har jag knappt nån aning :roll: om idag... Men jag minns att räkningarna låg i en TJOCK hög... Men gud vad skönt \:D/ att kunna betala lite av dem sen när pengarna sen äntligen kom...

Har du skrivit ett bra personligt brev till CSN? :?: Det fick jag göra, jag hade kört på en tenta så jag klarade knappt studiekravet men jag förklarade om min skillsmässa mm och sedan ordnade det sig.


Hoppas verkligen och innerligen att du får besked snart så du vet hur det blir!!!

Stor kram!!!! :!: :heart:
Lås inte in dina plantor i ett drivhus.... Låt den du Älskar få pröva sina vingar, en dag så flyger din älskade rätt, vill du bli respekterad av din avbild får du visa din avbild respekt! / ur "Ikaros" av Björn Afzelius
Mamma till stora barn nu: :26 ,19,14 och 12år gamla,tre grabbar och en tjej.
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Tack duracellmamman och mammapamma!

Jag ämnar använda mig av båda knepen, böna och be via brev till CSN samt gå med ungen i hasorna till Socialkontoret och tigga pengar för försörjning! Kloka och självklara förslag, man blir bara så uppgiven i en sån här situation!

Tusen tack! Rapporterar inom kort! :heart: O:) :thumbsup:
Kit
Inlägg: 830
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:35

Inlägg av Kit »

Ring din kommun och be att få tala med den som har hand om fonder! Det finns massor av fonder att söka medel ur, det gäller bara att hitta dem! Personen som har hand om saken på kommunen har till uppgift att placera in dig i den fond som du kan kvala in till!

Men det kan vara bråttom. Ansökningstiden går ut antingen 30 mars eller 30 april, minns inte nu vilket. Utdelning sker i maj.

Sedan finns det fonder som Svenska Kyrkan förvaltar. Tala med församlingsexpeditionen eller en diakon. Ansöknigstiden är nog densamma, men utdelning sker inte förrän till hösten.....

På Biblioteket finns Stora Fondboken att låna. Den är så smäckfull med olika fonder att man nog får sätta av en helg eller så för att gå igenom vilken eller vilka man kvalificerar sig till att ansöka hos.

Lycka till!
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
elin sofia
Inlägg: 180
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 08:52
Ort: Uppsala

Inlägg av elin sofia »

När min man befann sig i en liknande situattion för några år sedan fick han låna pengar från soc tills studiemedlet blivit beviljat, sedan fick han då lämna tillbaka pengarna till soc igen. Kanske kan du få till stånd något sådant?

Och stå på dig, vet att det ofta känns hopplöst att prata med dom på socialkontoret... *KRAM*
Mamma till Adam och Ida, juni -04 och juli -06
Bild:
Adam g?r pannkakor
Ida 1 timme gammal
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Tack Kit, Tack Elin Sofia!!!

Stipendier har jag tänkt på hursomhelst, det är inte direkt så pengarna haglar över ensamma mamman :P

Smart lösning att låna pengar av Soc!

Kram F...
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"