Nattsömn och dagssömn krånglar fortfarande!!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Ingela
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 20 jul 2005, 08:00
Ort: Göteborg

Nattsömn och dagssömn krånglar fortfarande!!

Inlägg av Ingela »

Hej! :D
Har kurat min son för kanske två månader sedan. Vet inte riktigt exakt tidpunkt. Allt har gått bra med tanke på hur det var förut.. Sjukdomar har varit här och hälsat på och vi har fortsatt med tider och ramsor som vanligt.. Vi har kontrollen över hans sömn iallafall...
Men till det lilla problemet.. var och varannan natt vaknar lille Joel mellan fem-tio ggr för mkt och gråter. Ibland somnar han om själv. Men oftast blir han ståendes i sängen ledsamt gråtandes. I början ramsade jag om det behövdes men han blev då fasligt arg och det slutade med en bebis som behövde tröst och mkt svårare för honom att somna om igen, han skrek upp sig...
Detta har då lett till att när han står upp och gråter att jag snabbt gått in och sedan ut så han kan somna om själv. Har han legat ner har jag ramsat och han somnat om. Både på natten och dagen om han vaknar...
Ramsan funkar när han ligger, men ska man aldrig gå in, inte ens om barnet är ledset???
Joel är väldigt känslig när tänder är på gång och vi tror att det kan vara boven för alla uppvaknanden..Med tanke på gnuggande längs soffor och annat.
Alltså min fråga igen, ska jag forsätta att gå in om jag märker att han skriker upp sig och lägga ner honom, för att snabbt gå ut och ramsa??
Eller vad gör jag för tokigt, som gör att ramsan inte alltid biter?
Mamma till två pojkar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Det är tyvärr för mycket trafik - och för lite Attityd av självklarhet, den som förmedlar att PÅ NATTEN SOVER MAN.

Du tycker synd om honom och vill trösta, och det går att begripa - men det "lär" honom också att det verkligen är synd om honom. Det tror han nu, och den oron, att något är farligt eller fel, fortsätter väcka honom. Så jag är rädd att så länge du så att säga håller med om att det är synd om honom och underblåser det genom att (vilja) trösta, så kommer han att fortsätta vakna. Och dessvärre förmodligen allt oftare. Han känner sig inte trygg nog i sig själv att våga/vilja sova så gott.

Så du får ta dig en funderare på hur du vill ha det :!:

Vill du ha lugna nätter, särskilt nu när det snart ska komma ett nytt litet barn, måste du nog faktiskt kura om honom, följa Lathunden och låta ramsan ta över fr o m andra natten och sluta helt med trafiken därefter (man kan gå in när barnet sovit tio minuter, inte tjugo, och kolla läget). Men allra först och främst måste du tänka efter före - dvs läsa på, läsa på och läsa mer och läsa på igen, för att kunna tillägna dig den helt avgörande attityden av självklarhet.

Du måste veta exakt vad du gör och varför, tro på det och stå för det. Vad du än väljer, om man säger :wink:

Lycka till :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Ingela
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 20 jul 2005, 08:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Ingela »

Ja, det får nog bli en omkurning här hemma... Visserligen så sover han nu nätterna igenom igen, tanden har ploppat.. Men det kan behövas en kur för oss allihop..
:?: Undrar en annan sak oxå, har min son en naturlig vakningstid kl.6 på morgonen, kan det vara möjligt?
Jag har kämpat ifrån dag ett att försöka få honom sova till sju för jag vill lägga honom vid åtta på kvällen,(passar oss andra bra).
Men oavsett tispunkt som han läggs så vaknar han alltid kl.6.
Nu har jag igår intagit en självsäker attityd gett mig fasen på att han sover de tiderna jag vill. Har ställt fram kl en timma, imorse vaknade han kl 6 ändå, men jag tänker inte ge upp inte jag fortsätter..
Tack för svar
Mamma till två pojkar
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "