Fågelinfluensan - hur resonerar ni?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gäst

Fågelinfluensan - hur resonerar ni?

Inlägg av Gäst »

:D Med tanke på att detta är ett kackelforum så vore väl lite tankar om fågelinfluensan på sin plats :wink: .

:idea: Själv har jag inte tänkt så mycket på det - men låtit mina höns flaxa till himelen när det kom till Sverige :cry: . Så det vittnar ju om att jag tycker att det är läskigt. Särskilt sedan det börjar smitta hitan och ditan. Så hur resonerar ni andra här i hönsgården?
Lovis
Inlägg: 424
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 12:16
Ort: Borås

Inlägg av Lovis »

Hej! :D

Jag grunnar en del på detta faktiskt. Jag har en katt som går ute och katter kan ju bli smittade. Om hon blir smittad, kan hon smitta min lilla dotter då??
Det skulle jag ju aldrig riskera, men, när ska jag veta var jag ska dra gränsen? Katten är ju väldans kul, tycker min lilla och jag skulle verkligen inte vilja göra mig av med den.
Men om det hittas fåglar här som är smittade - vågar jag behålla vår lilla Lovis då tro?

Kram
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Ja, jag har ju två hundar. En fågelhund dessutom :shock: :wink: ... Så jag tänker en del på det sedan igår då det pratas om smittade hundar. Fågelhunden är en aktiv jakthund men jagande blir det ju inget mer i all fall. Dessutom är de väl dresserade och jag har koll på dem under varje promenad. Men ändå... Hm.... :roll: Ja, reflektion i ämnet behöver jag!
kerstin
Inlägg: 356
Blev medlem: mån 25 jul 2005, 15:16

Inlägg av kerstin »

Hejsan!
Ja det där har jag tänkt mycket på!
Har pratat med grabbarna om att inte röra döda fåglar o fågelbajs.
Inte helt lätt då vi har två ute katter som alltid lämnar sina både små o stooora fågelfångster i trädgården.
Det har ju varit killarnas jobb att rensa bort dem...

Tänker också på det här vad som händer om katterna skulle bli smittade, smittar de då barnen?
Men ska man eller ska man inte hålla katterna inne?
Och ska man käka kyckling o ägg? Nu gör vi det ju redan så sällan men ändå, en gång här kan ju vara en gång för mycket

Många frågor blir det som sagt.
Sjuka fåglar, fiskar, kor o grisar...inte undra på att man vill bli heltids vegetarian!

Kram :heart:
Senast redigerad av kerstin den fre 31 mar 2006, 18:54, redigerad totalt 1 gånger.
Patrik
Inlägg: 241
Blev medlem: ons 29 dec 2004, 19:50
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Med all respekt och utan att vilja låta von-uber, akta er för vargen snarare :wink:

Det är inget farligt för människor, det finns 1000 andra saker som det är extremt mycket större sannolikhet som skulle kunna skada er och era barn!

Ska ni oroa er för detta får ni faktiskt lov att bli nervvrak på kuppen för om allt annat som har samma sannolikhet för att det ska hända ska med får ni vara oroliga för precis allt ni gör.
Patrik Andersson

Pappa till Linnea född 03-10-11, Alexander som kom 19/8 2005 och så Matilda som föddes den 16/9 2007. Alla kurad sen start.

http://lottrik.blogspot.com
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jag delade helt din åsikt fram tills igår när jag såg på nyheterna på TV4. Nu måste jag ta mig en reflektion känner jag... Den däringa fågelvirusexperten verkade klok och reflekterande OCH orolig. Han var orolig över hur viruset nu ger sig på andra däggdjur och vi människor är ju däggdjur :? . http://www.expressen.se/index.jsp?a=542493

:idea: Själv är jag inte orolig precis men jag känner att jag vill veta mer om saken och bilda mig en egen uppfattning = reflektera! Tack för input :D !
Kit
Inlägg: 830
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:35

Inlägg av Kit »

Att reflektera är viktigt. Likaså att vidta försiktighetsåtgärder. Dock utan att gripas av panik och hysteri.

En fågelvirusexpert intervjuades i Vetenskapens värld i Svt häromkvällen och ville ge lugnande besked angående risken att smittas via mat, så som kyckling och ägg. Hon menade att vi bereder vår mat så pass noga, kokar den, så smittorisk fanns ej. Och påskäggen kan vi som vanligt njuta av. Sa hon. Men hur blir det med kakbaket, undrar jag.....då använder man råa ägg.... Jag känner ingen oro i övrigt för mat-detaljen, eftersom jag äter endast fruktkött och inte djurkött.

Vanligtvis har jag på balkongen en liten fågelrestaurang med jordnötter åt blåmes och talgoxe och hampfrön åt lilla rödhaken, men, tyvärr, den har jag nu tagit bort..... :cry:
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ang. kakbaket: ingen fara, du använder ju ugnen, så äggen blir ju "beredda" ändå... Ät inte äggen råa, bara - inte smaka på smeten, alltså!
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Mamma S
Inlägg: 673
Blev medlem: tor 11 aug 2005, 10:34

Inlägg av Mamma S »

Sa har resonerar jag! Jag bor i fagelinfluensans ursprungsland Indonesien och det gor ju att man har oronen pa skaft om nya ron hela tiden. Sa har tanker jag, att det jag vet nu av information tar jag till mig och sa ar jag forisktig med resten. Dvs, jag umgas inte med faglar for vi vet att de som har dott hittills har gjort det for att de umgatts INTENSIVT med faglar under en langre tid. Sen sa haller jag ogonen oppna for nya ron, men tanker itne oroa mig for mycket forran nagot nytt ar bevisat. Mest for att oron gor en galen. Det som ar bra med Sverige ar ju att man dar verkligen forsoker gora nagot at problemet, vaccinera faglar informera befolkningen etc etc. (Det ar ju mer an man kan saga har, regeringen har liiiiiite svart att fa tummen loss)
3 fina...2005, 2007, 2010
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"