Träning 2024

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Träning 2024

Inlägg av anna »

Hej! :)

Detta blir 18:e året vi kör denna tråd! :) :clapping:
Gamla och nya hälsas välkomna! :heart:

Vi tränar, och så rapporterar vi vad vi tränat den veckan varje söndag.

*Varför vill du träna?
*Har du några mål, eller något visst antal pass du vill göra per vecka?
*Vad vill du träna?

Mina egna svar:

* Det har blivit en naturlig del av livet som jag inte vill vara utan, och det gör mig starkare och piggare.

* Mitt mål är att göra i snitt 5 pass/vecka som jag brukar.

* Jag går på så mycket ledarledda pass jag kan. Veckans Team/Veckans individuella som är crossfit. Cirkelpass, Body Attack och Body Balance.
Egna pass gör jag ibland på gymmet, ibland hemma/ute.

Här peppar, tipsar, pushar och stödjer vi varandra.
Jag hade inte velat vara utan denna tråd! :heart:

Första rapporten blir alltså på söndag den 7:e januari.

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 564
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Träning 2024

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Jag är med :D

* Jag vill träna främst för att må bättre. Träningen ger mig bättre sömn, gör mig starkare i vardagen och jag håller mig betydligt friskare än tidigare :heart: Lite fåfänga finns också med, styrketräningen ger mig en snyggare kroppsform som jag inte vill förlora :lol:

* Mitt mål är fyra pass i veckan.

* Fokus ska vara styrketräningen. Jag kommer att blanda perioder med helkroppsträning, 2-3 pass/vecka, med träningsupplägg för uppdelat underkropp/överkropp, då 4 pass/vecka. Mest träning i hemmagymmet, ibland på F&S. I perioder med två styrkepass i veckan är det konditionsträning som jag lägger till. Går ju också på dans en gång i veckan :happy-partydance:

Den här tråden är den största faktorn i att jag nu är en "tränande" person, att det är en naturlig del i vardagen :heart: Den gör att jag efter sjukdom, eller uppehåll av annan anledning, snabbt hittar tillbaka till rutinerna. Vill inte, och kan inte, vara utan detta stöd :hearteyes:

Häng med!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2024

Inlägg av anna »

Hej! :)

Fina ord Gulliga A! :heart: Håller med dig! Varken vill eller kan vara utan denna tråd! :)

Första veckan - mina 5 pass:

Mån: Yoga hemma
Tis: Veckans Team
Ons: Veckans individuella
Fre: 100/90/80 etc med 5 burpees mellan varje set
Sön: Body Attack

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 564
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Träning 2024

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Jag tog det lugnt första veckan på året, kände att jag behövde det :) Gick emot strömmen och alla som "rivstartade" :lol:

Men när helgen kom så kände jag träningslusten komma rejält, så det blev två pass ändå:

Lör: Styrka rumppass
Sön: Styrka ök

Tre veckor kvar av rumpprogrammet nu 8-) Vet inte om jag ser så mycket skillnad, men att jag blivit bra mycket starkare i rumpa och lår märker jag :dance:

Snyggt tränat :humbup: Du och dina burpees, jag blir så imponerad :clapping:

Den här terminen kommer det verkligen behövas planering för att hinna med den egna träningen, det är dansträningar i stort sett varje dag för tjejerna så det kommer bli lite körigt med middagar och skjutsande :shock: Men det SKA gå :D
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2024

Inlägg av anna »

Hej! :)

Ja, dessa rivstartande människor... Man ser ju RÄTT mycket nya ansikten på gymmet nu! :lol:
Bättre att göra som oss. Jämn ström hela året :humbup:

Kul att du känner skillnad i din styrka! :)

Jag gjorde 6 pass denna vecka, man vet aldrig när man kan behöver ha en buffert.

Mån: Veckans Team
Ons: Veckans individuella. Ja, det SKULLE varit det, men vi var bara 6 st. så ledaren tyckte det var roligare att köra 2 och 2. Och där stod jag. Bland 5 killar! :shock: Jag parades ihop med ledaren, och han är RUSKIGT vältränad. Värsta passet på länge!! :shock:
Tors: Yoga (hade tänkt gå på cirkelpass, men mina muskler sa nej efter onsdagen...
Fre: Veckans Team
Lör: Yoga
Sön: Simply Strength - ett nytt pass med styrketräning i grupp kan man säga. Bra pass!

Har även försökt öva lite teknik i helgen. Jag kan inte göra chins. Och inte heller toes to bar. Det går inte och ser bara vansinnigt dumt ut med mina patetiska försök :banghead: :oops: Har letat upp teknikfilmer på Youtube, men det är inte lätt... :( För det första har jag ingen handstyrka och glider trots kalk. Och för det andra är jag så OERHÖRT svag uppåt när det gäller armarna! :oops:

Jag undrar vad jag BEHÖVER? Teams och individuella pass är ju en suverän blandning av styrka och puls. Olika pass varje vecka.
Cirkeln är mest styrka. Body Attack är mest puls. Och så det nya nu då, men det ligger på samma dag som body attack, så där måste jag välja.
Jag får klura på det. :think: Och kanske alternera vecka för vecka.

Hoppas du får ihop ditt skjutsande med din träning nu! Men vill man så går det! :humbup:

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 564
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Träning 2024

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Starkt jobbat! Det låter tufft med grabbarna ;) Hur vältränad man är är så ligger de ju liksom alltid före ändå... Och speciellt det där med chins, där kan en otränad man oftast göra en-två bara sådär, medan en kvinna kan få träna ett år för att få till sin första. Orättvist :evil:

Jag kan göra en och en halv cirka :lol: Eller då gör jag inte ens riktiga, utan då du har handflatan vänd mot dig. Här finns en bra guide

https://www.styrkelabbet.se/trana-dig-t ... sta-chins/ (får inte till en länk, så du får klippa och klistra in det)

Jag har kört så kallade excentriska chins, när man står på en pall och börjar uppifrån och sänker sig ner. Då hittar man rätt muskler. Men som sagt, jag är ingen fena på chins jag heller :D Skaffa en chinsstång och sätt i en dörröppning hemma, så kan du göra ett "drag" varje gång du går förbi :D

Toes to bar var jag tvungen att googla, ouch :shock: Det ser ju jättesvårt ut. Det där har jag aldrig testat :) Har du provat handskar för att inte glida? Jag kör handskar när jag styrketränar, trots att det kan ses ned på av de riktiga gymrävarna ;) Jag tycker det är skönast. Finns bra och prisvärda på Stadium, t.ex.

Det blev fyra pass i veckan, bara styrka:

Tis: Styrka rumppass
Tors: Styrka rumppass+ lite ök
Lör: Styrka rumppass
Sön: Styrka ök

På onsdag börjar dansen :dance: Då får jag in mer konditionsträning också. annars är det kallt, kallt, kallt och halt, halt, halt, så det blir inga PW just nu.
Ha en fin vecka :heart:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
GulligaA
Inlägg: 564
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Träning 2024

Inlägg av GulligaA »

Hejsan!

Fem pass denna vecka :dance:

Tis: Styrka rumppass
Ons: Dans
Tors: Styrka ök
Fre: Styrka rumppass
Sön: Styrka rumppass+lite ök

Gällande dansen så blev det direkt tre nya danser :shock: Locking (en typ av hiphop), "vanlig" hiphop, sen en uppvärmningsdans i Beyoncé-stil :lol: Ojoj, jag måste verkligen stretcha för att få till lite mer mjuka rörelser :D Det såg INTE bra ut i uppvärmningsdansen. Locking var lite mer min grej, där var det mer stela, hårda rörelser :happy-partydance:

Hoppas veckan varit bra :heart:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2024

Inlägg av anna »

Hej! :)

Jag HAR en stång i en dörröppning på väg in i "Pers" gym. :)
Och ja - har provat med både handskar (cykelhandskar från Lidl ;) och kalk...Och att ha handflatan mot mig (något bättre)
Excentriska tipsade ledaren om. Hoppa upp till stången och sega sig ner liksom.
Ska kolla din länk!

Bra jobbat i veckan! :humbup: Men det lät SVÅRT med dansen! Men så är det ju i början. Man lär sig mer och mer för varje gång! :)

Jag gjorde 5 pass + en promenad. Fast den räknar jag inte som pass eftersom jag & väninnan inte hade något tempo.
Är bara glad att jag kom ut och fick lite luft, som den vinterhatare jag är...

Mån: Veckans Team
Ons: Veckans individuella
Tors: BodyBalance (LÄNGE sedan!)
Fre: Veckans Team
(lör promenad, ej medräknad)
Sön: Simply Strenght. Börjar gilla det mer och mer! Ledaren kallar det "så nära styrketräning man kan komma utan att vara ute i gymmet"

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 564
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Träning 2024

Inlägg av GulligaA »

Hej

Fyra pass blev det:

Tis: Styrka rumppass
Ons: Dans
Tors: Styrka ök
Lör: Styrka rumppass

Tanken var ju att det skulle varit sista veckan för rumppasset, men skulle ha gjort tre pass förra vecka, fast det blev förstört av en hemska huvudvärk i fredags. Så jag tänkte göra det avslutande passet nu i början av veckan :D
Sen är det tur att det är över, för dansen ihop med all denna underkroppsträning blir FÖR jobbigt för benen och speciellt mina knän :cry: Hip hop:en och uppvärmningsdansen är mycket typ utfall och knäböj.

Hoppas det går bra med chins-träning :clapping:
Men om du får möjlighet, testa med ett par RIKTIGA gymhandskar :lol: Cykelhandskar från Lidl :roll: ;)

Nu blir det två lite lugnare träningsveckor med helkroppspass och en del PW's hade jag tänkt. Sen sätter jag igång med mer inriktad träning, och nu blir det ÖVERKROPP :D Speciellt biceps, triceps och axlar! Jag tänker se grymt bra ut i linne till sommaren 8-)
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2024

Inlägg av anna »

Hej! :)

Bra jobbat! :humbup:
Har du ont i dina knän? Eller är det bara just när du överbelastar och kör för mycket?

Det var en på gymmet som sa att det går lika bra med cykelhandskar... :oops: :? :lol: Så då köpte jag det ;)
Men jag HAR ett par från Nike också, men märker inte att det blir bättre grepp med dem. Det är ju inte bara att jag svettas/glider, det är ju handstyrkan som uppenbart är för klen också... Det var läääänge sedan jag använde dem från Nike, så jag ska testa dem igen. På stången hemma är det som ett inbyggt skumgummi i greppet.

Kul med överkroppsmålet!! :humbup: :heart:

5 pass:
Mån: Veckans team
Tis: Cirkel
Ons: Veckans individuella
Fre: Veckans team
Sön: Simply Strength

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Träning 2024

Inlägg av TorsMamma »

Hej tjejer,
Här är jag!! Long time no see!! :D :dance: :clap:

Jag har nu efter MYCKET lång tid lyckats uppdatera forumversionen. Jag har fått den att krascha genom åren och inte lyckats få till det. Men jag tror jag fick till det nu. Ni kan väl titta runt och se om inloggning m.m. går lite lättare.

Man kan behöver rensa sina Cookies i browsern om det krånglar lite så här i början. Lycka till! :D :heart: :hearteyes: :heartsthree:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Träning 2024

Inlägg av TorsMamma »

Så vill ni ha träningsrapport?
Vet inte om jag orkar och klarar varje vecka, men detta har hänt senaste tiden. :D

Jag tränar i snitt 3ggr/v på Nordic Wellness. Blandar lite pass men kör deras virituella pass. Bodycombat, Sh'bam, Bodypump, Bodycore och Bodybalance. Ibland 1 pass ibland kombination av 2.
Jag har fått mycket bättre kondition senaste året och även bättre styrka.

Kosten går åt pipan och jag har massa knasiga problem med mitt klimakterium. Som jag säkert skrivit innan har jag ju post-covid och den kommer och går i små omgångar men blir stadigt bättre.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
GulligaA
Inlägg: 564
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Träning 2024

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Så roligt att höra från dig, TorsMamma! Det var ett tag sedan :heart: 3pass/veckan är bra ju :mrgreen: Sh'bam verkar riktigt roligt :dance:
Alltså den där covid... många som verkar ha problem länge :think: , men bra att det verkar gå åt rätt håll i alla fall :heartsthree:

Jag fixade fyra pass i veckan:
Ons: Dans
Fre: Styrka rumppass (Det sista!)
Lör: Styrka ök
Sön: PW 1 timme

Och så tränar jag på mina danssteg lite då och då :lol:

Nu ska jag sätta mig ner och skriva ihop ett riktigt överkroppsprogram, med fokus biceps, triceps och axlar :D I ett av passen blir det lite ben-träning också, och sen har jag ju dansen som ger mycket benträning tycker jag.
Jag har inte ont i mina knän annars, som tur är. Utan det kommer när när det blir lite för mycket :|

Det kanske går lika bra med cykelhandskar, jag är ju knappast någon expert. Jag kan känna samma sak vid tynga marklyft, att det är greppet som är för svagt. Träna bar det ibland också kanske, genom att bara hänga i stången. Vi har någon sorts klämma för att träna handstyrkan, men jag tycker det känns som en onaturlig rörelse för handen med den. Typ en sån här https://www.gymgrossisten.com/abilica-h ... 24015.html

Men det här kanske vore något, blir lite sugen att införskaffa när jag ser den https://www.apotea.se/restore-hand-ther ... 5YQAvD_BwE
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2024

Inlägg av anna »

Hej! :)
Och välkommen tillbaka TorsMamma! :D :heart:
Skönt att du är igång! :humbup:
Hur länge är det nu som du har haft PostCovid..? Det är väl JÄTTELÄNGE?? Och vad kan du göra åt det?
Har en sambo som har PostCovid... Han är nu inne på sin 13:e vecka med hög feber. Njurvärdena är katastrofala, och han har i princip inga röda blodkroppar. Det enda som hjälper något är när han får dropp. Men dagen efter är det tillbaka på noll igen.

Bra jobbat GulligaA :humbup:
Tror inte min högerhand klarar statiska klämövningar. Har en liten skada i ena handloven som ligger där latent. Det kom sig av att jag klippte c:a 12.000 diktkort av mitt handgjorda papper. För hand. Med en Pandurosax för barn... Sedan hittade jag gudskelov en skärmaskin med snyggt snitt som jag använder nu! Så jag har inte ont till vardags. Men om jag t.ex klipper mycket kommer det smygande...
Men att bara hänga kan jag öva på!

Mina 5 pass enligt följande:
Mån: Veckans taeam
Tis: Cirkel. Vi är riktigt trötta på den nu, men nästa vecka blir det en ny!
Ons: veckans individuella
Fre: veckans Team
Sön: BodyAttack

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 564
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Träning 2024

Inlägg av GulligaA »

Hejsan hej!

Fyra pass denna vecka:

Ons: Dans
Tor: Styrka hk
Lör: Styrka hk
Sön: PW 1 timme

Kul att ni får ett nytt pass :) Tror det är bra både för det fysiska och det mentala i träningen med variation :humbup: Hoppas det blev ett bra pass :D
Jag måste få in ett till konditionspass i veckan, dansen är SÅ mycket flås! I onsdags stod vi bara och hängde och orkade knappt prata med varandra mot slutet av passet :lol: Kanske ska börja jogga så smått? Det ligger en hel del snö kvar, men det är bra sandat och inte så fasligt kallt längre. Har haft mellan -15 och -20 i flera veckor nu :shock:

Går det bra med hängandet? ;) Jobbigt med yrkesskadan i handen :( Tur att det inte stör dig i vardagen :heart:
Nu när jag kör igång med rejäl överkroppsträning, så tänkte jag köra chins jag med. Vi kanske kan jämföra framsteg :D Måste öva bara att hänga jag med :lol:

Heja heja tjejer!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"