Fråga och problem m länkar för svar.

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Vincent1701
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 16 feb 2017, 20:34

Fråga och problem m länkar för svar.

Inlägg av Vincent1701 »

Hej!

Jag försökte gå in på flera länkar för att hitta svar men inget fungerar. Följde tråden med problem och rensade cachen, snabbheten ökade men länkarna fungerar tyvärr inte ändå, så får skriva en fråga.

Jag har har en lite plutta på snart 10 månader som sover och äter bra. Äter inte på natten, sover i eget mörklagt rum, på mage, dock med napp. Hon har sedan dag ett varit enormt "pillig", hennes händer slutar inte greja förrän hon sover djupt, vilket har varit lite jäkligt. Har snutte som vi tänker hon kan pilla med MEN hon vill verkligen hålla/grejja med våra händer, Det känns som om det håller henne mer vaken än söver men tar du bort dig själv så går det inte alls, hon blir så frustrerad och ledsen. Buffa uppskattar hon i form av att det är KUL... ingen sömn med det. Har stått lääänge och försökt men hon bara låter för att höra hur ljuden förändras (som när man kör på skumpig väg typ).

Till problemet: hon vaknar 04 och är för mentalt vaken för att somna om. Hon är alltså lugn och go, grejjar och donar tills hon tillslut tappar tålamodet och man får gå in för att lugna, men sen är det kört. Hon kan ligga och mysa/vila om hon får greja med en hand men hon somnar INTE. Tar du bort handen blir hon frustrerad, går du blir hon ledsen, buffa är kul, solfjäder gör henne förbannad och varannan vecka har vi en lättväckt 5åring i rummet bredvid dessutom... Jag hittar inget sätt i att hjälpa henne somna om. Vi har ställt klockan ca 20 min innan hon vaknar och puttat lite på henne för att hon ska komma in i ny sömncykel (sover ca 20min längre), vi har matat henne (hon blir bara piggare). Allt slutar tillslut i ilska och skrik.
Men man märker ju att hon vill somna om från början men hon löser det inte och vi lyckas inte hjälpa henne heller. Några tips alls?

Hon sover mellan 8-9 och 12.30-14 ungefär och nattningsprocess börjar ca 18. Vi skulle vilja att morgonen började 06. Då hade morgonen kunnat vara en 20minutare och så hade hon kunnat sova till 14.30 på em istället.
Mamma till Vincent 170114, Miranda 210723, Kommande bebe 220809
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Fråga och problem m länkar för svar.

Inlägg av Tin »

Hej och valkommen,
och grattis till pluttan.
Jag har en radda fragor till dig.

Har ni foljt Anna Wahlgrens rutiner? SM? Kurat?
Jag skulle gissa att ni inte har gjort det pga av din text dvs anvander napp samt at schemat lat lite ungefarligt. Men du anvander anda vissa bekanta ord som buffa och solfjadern. Sa jag ar lite forvirrad? Vad har ni gjort hittills?

Att vakna klockan 4a ar en klassiker och om man kurar vet man att efter klockan 4a skall man gora sa lite som mojligt for att undvika att bebis tar morgon (musik och vackarklocka ar tva strategier). Men att hjalpa ett barn somna om själv (dvs kura) kraver en del arbete samt bort med napp och införande av ramsa. Dvs endast ett barn som redan kan somna om kommer att gora det efter 4a (vargtimman) och om mamma och pappa erbjuder sa mycket alternativ som nu finns det ju ingen anledning att inte ta morgon menar jag. :)

Ar det kura du tanker dig? Eller vill du diskutera lite kring just vargtimman? Hur hanterar hon uppvak fore 4?
Ocksa nyfiken pa hur nattningsprocess ser ut. Och har du last Sova Hela natten boken?

Manga fragor blev det, kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Vincent1701
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 16 feb 2017, 20:34

Re: Fråga och problem m länkar för svar.

Inlägg av Vincent1701 »

Hej

Jag kurade min son vincent (till viss grad) vi lyckades aldrig till 100% men han sov otroligt mycket bättre efter vi satte rutiner och nattade med buff och fjäder, ramsa ut osv. Därav att jag har lite kvar i ryggen men verkligen inte allt.

Miranda har jag haft rutiner på från dag 1 men vet att jag inte gjort allt. Tex ramsan har jag inte haft från början. Det är ibland svårt att komma ihåg alla delar. Jag har läst boken men det var ett tag sedan nu. Vi försökte ta bort nappen på Miranda när hon va 4a mån. (Hon har haft ett väldigt högt sugbehov) Men hon glömde INTE nappen över en natt, vi kämpade 3 dygn och sedan gav vi upp pga helt slut. Så fort hon fick tillbaka nappen så sov hon igen.

Kvällsrutin: Vi byter blöja, tar på pyjamas, går till hennes rum, läser en bok, hon får välling i mörkret i famnen och sedan lägger vi henne på mage med ett lätt tryck över ryggen och går ut med "godnatt och sov så gott". Sedan blir det några gånger av att gå in igen då hon hiar upp sig, men lugnar sig snabbt och sover inom 15min från vi lagt henne i sängen. Jag har alltså sista veckan jobbat som attan m nattningen för att få henne att kunna somna själv, har gått från att hon ska pilla och hålla handen i 30 min typ till fjäder på ryggen för att somna. Nu börjar det bli svårare...

Jag vet inte vad jag tänker mig med morgonen, det är lite det som är problemet. Känner mig helt villrådig i hur jag ska agera och särskilt med Vincent att tänka på. Han kommer ju vakna av att jag ska få henne att sova.
Har beställt en väckarklocka iaf.

På dagen sover hon i vagn och även där hade vi kommit lite i träsket men det har jag kämpat oss ur till 97% Lite lätt skakande krävs en, ibland fler gånger, men hon somnar själv i vagnen nu.
Mamma till Vincent 170114, Miranda 210723, Kommande bebe 220809
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Fråga och problem m länkar för svar.

Inlägg av TorsMamma »

Hej Vincent och välkommen! :D

Så detta med länkarna. De flesta heter i stil med annawahlgren.com/forum.........
Om du kopierar länken och flyttar "forum" till innan så kommer den fungera (jag behöver alltså uppdatera alla länkar en och en och det har jag tyvärr inte haft tid med. Så ändra länkarna så de heter forum.annawahlgren.com/........

FLytta gärna annars dina frågor till Kurforum om det är kurning du tänkte dig göra. Välkommen dit! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"