Snälla ber om råd inför kurning av en 2 åring

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Jessicathelin
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 13 okt 2021, 06:02

Snälla ber om råd inför kurning av en 2 åring

Inlägg av Jessicathelin »

Min son är 2 år och 3 månader. Har I hela sitt liv sovit dåligt och det blir bara värre med tiden. Nu sover han med pappa i sängen och jag ligger i soffan. Men nu är det dags att ge honom sin välbehövliga sömn och vi vill ha tillbaka vårt sovrum.
Jag undrar bara några saker när det kommer till att kura större barn.
Räcker det med 10 sek solfjäder första gången eller ska han solfjädras till han blir avslappnad som man gjorde med hans lillebror på 7 mån?
Första natten ska jag väl gå in och tillrättalägga vid varje fråga/gnäll/skrik? Som jag läst kan jag även räkna med att dubbla tiden på så stora barn 1 första natt blir som 2 osv.
Så rent konkret så borde jag 1 och 2 natten gå in direkt vid minsta ljud, tillrättalägga och ut med ramsan right? 3 natten först ramsa utanför dörren och vid uppskrik gå in och tillrättalägga? Tänker jag rätt?

Tanken är att köra igång nu på måndag så vore så tacksam för tips så jag har allt helt klart för mig. Tack på, förhand 😊😊
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Snälla ber om råd inför kurning av en 2 åring

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ursäkta sent svar! Jag har varit bortrest utan interenettillgång. Hur ahr det gått för dig?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jessicathelin
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 13 okt 2021, 06:02

Re: Snälla ber om råd inför kurning av en 2 åring

Inlägg av Jessicathelin »

Inte påbörjat än🙄
Vet inte hur ja ex ska göra med frågor som måste kissa osv. Laddar för att påbörja men känns som en oändligt mkt mer intensiv kurning än med bebisen och sonen är nu 2.5 och oerhört viljestark och trotsig. Däremot ser vi ngen annan läsning nätterna är bedrövliga här och vi har fått nog båda 2
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Snälla ber om råd inför kurning av en 2 åring

Inlägg av TorsMamma »

Vi säger alltid att alla "påståenden" är också frågor! Ont i magen = ramsan. Kissa = ramsan. Hjälp = ramsan. Kissar gör man direkt innan man lägger sig, sen gissar jag han har blöja?

Läs runt här på forum, nästan alla har haft samma frågor och problem som du. Kan de kan du! ;) :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jessicathelin
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 13 okt 2021, 06:02

Re: Snälla ber om råd inför kurning av en 2 åring

Inlägg av Jessicathelin »

Tack han har dock inte blöja och inte haft sen han var 1.5 år 😊 går inte att söka i forumet och sidorna är enormt sega då så tar en evighet bara att ladda upp dina svar 😂 vet inte vad de beror på. Men det kommer bara upp felmeddelande på allt jag sökt efter det är därför ja får skriva inlägg hela tiden.
Efter min jobb helg då kör jag!! Bara som sagt ja vet hur ja ska göra med kissande, blir han arg eller upprörd kan de bli att han kissar med flit så då måste jag ju in å byta oavsett.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Snälla ber om råd inför kurning av en 2 åring

Inlägg av Tin »

Hej,
jag tanker ocksa att begransa vattendrickandet precis fore laggdags, och kissa det sista ni gor.
Vet du att han precis har kissat kan du ju ramsa resten av "jag maste kissa" fragorna menar jag.

Blir det en "olycka", in och byt snabbt, sa morkt rum det gar, inte prata med sonen som stannar i sovrummet, bara snabbt byte och ramsa ut med mamma...... dvs aven om han skulle kissa pa sig med flit for att fa in dig sa hander inget annat an ombyte, ramsa och uuuuuut.

Det kan underlatt att ha dubbla lakan med vattenskydd daremellan sa det bara ar att dra av oversta lagret vid olycka. Och ha en extra pyjamas tillhanda sa du inte behover stalla till med baluns, tanda lampan, byta lakan i flera minuter. Var galet forberedd sa du kan byta pa under en minut i tystnad.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Snälla ber om råd inför kurning av en 2 åring

Inlägg av TorsMamma »

Hej Jessica,

Tåkigt det är långsamt och inte går att söka för dig. jag har uppgraderat forumet nyligen och även bandbredden. Om du på dator försöker tömma din cache så kan det hända att det blir lite snabbare och lättare för dig.

Du fick massa tips av Tin! En sak till är att du ställer en potta brevid sängen så kan han själv kissa där och sen lägga sig utan att du behöver komma in och fixa. Mindre "drama" på det viset och mindre uppmärksamhet.

Går du bara in under forumrubriken och skrollar runt är jag säker på att du hittar flera trådar att läsa i om sök inte är så bra för dig. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jessicathelin
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 13 okt 2021, 06:02

Re: Snälla ber om råd inför kurning av en 2 åring

Inlägg av Jessicathelin »

Tack så mkt för era svar och engagemang 😊 ska tagga igång här så kör jag naöta vecka sen 🙏🙏
Jessicathelin
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 13 okt 2021, 06:02

Re: Snälla ber om råd inför kurning av en 2 åring

Inlägg av Jessicathelin »

Nu har vi påbörjat här 😬
Igår kväll tog de va 1.5 timma för honom att somna men sedan sov han till 05.20 då han vakna och behövde kissa. Lät honom sedan vara i sängen till 05. 45 då hans klocka ringde. En bra första natt.
Idag tog läggningen va 35 min och det var mycket mindre skrik och gnäll och frågor. Dock vaknade han 00.30 och ropade att han var blöt och jovisst hela sängen var nerkissad så in och byta och greja. Han verkade nöjd och ja lade ner han och ramsade ut. Sen började han efter ett tag med allt mellan himmel och jord men mest att han då kissar och bajsar i sängen medvetet för att då kommer jag in. Så i lite mer än en timme har jag fått springa in och ut flera gånger för att han ropar att det är blött, att det är kiss i sängen och bajs osv. Han hade alltså både kissar och bajsat med flit i sängen. Jag vill inte behöva springa ut och in men vad gör man när han säger att det liksom är bajs i sängen. Kanske ger det med sig när han efter ett tag inser att det inte leder till ngt roligare än ett byte av sängkläder. 😉
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Snälla ber om råd inför kurning av en 2 åring

Inlägg av TorsMamma »

Ja du, det är lite finkänsligt det där. I vissa fall när det är MYCKET knepigt med just kiss och bajs har vi i perioder sagt att låt dem somna i det hela med ramsan och försök när de sovit 10 min att smyga in och försöka byta lite i sömnen. Det behöver inte vara perfekt. Men ett sätt att sätta stopp för trafiken han vill ha. Samma gör jag med min son när han är sjuk även fortfarande. När han sovit 10 min går jag in och känner på pannan, duttar lite, kanske en termometer i örat, mest för att han inte skall känna MIN osäkerhet eller oro.

Lycka till inatt nu!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jessicathelin
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 13 okt 2021, 06:02

Re: Snälla ber om råd inför kurning av en 2 åring

Inlägg av Jessicathelin »

Nja eftersom han bajsar på kudden och det kommer på benen och lite överallt så är det inte ett alternativ att låta han somna i det. Där går verkligen min gräns. Men igår kväll var det en jobbig nattning men jag fick sista ordet till slut och han somnade gott. Sen vaknade han vid 22.30 och ropade att han ville kissa så jag gick in satte på pottan i sängen. När han kissat klart lade han sig gott själv och somnade om. Jag sa ramsan när jag gick ut såklart. Han sov till 05.20 och vaknade då själv. Drog ut på det till 05.30 sen gick jag in. Så natten kändes rätt okey ändå. Ska köra så ikväll att jag ramsar till förbannelse ist för att gå in och lägga ner förutsatt att han inte bajsat i sängen då. Jag tror ändå att det kommer gå över när han efter ett tag inser att det inte leder till ngt. Han accepterade även blöja inatt efter bajsandet så vi slapp blöta uppvak. Känns mkt hoppfullt ändå😊😊
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Snälla ber om råd inför kurning av en 2 åring

Inlägg av Tin »

Hej,
ja kanns mycket hoppfullt.

Nar man val far till ramsan och barnen ar saker pa att det verkligen ar sovdax sa brukar det lugna ner sig.
Sa bra tankt, jobba pa ramsan, den ar nyckeln till allt.

Vad har ni for tider i schemat? 5:30 kanns valdigt tidigt att gora morgon.

kram TIn :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Snälla ber om råd inför kurning av en 2 åring

Inlägg av TorsMamma »

Härligt! Bra jobbat! :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jessicathelin
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 13 okt 2021, 06:02

Re: Snälla ber om råd inför kurning av en 2 åring

Inlägg av Jessicathelin »

Hej. Kväll har vi kl 18. Kan tänka mig att dra på det till 18.30 men kvällarna är väldigt viktiga för mig och går gärna upp tidigt istället.
Det har under en period inte varit helt lätt att få till vilan på dagen. Igår var han vaken från 05.30 till 18 på kvällen då farmor var här o passa när jag jobbade o han hade absolut inte kunnat somna på dagen. Läggningen gick hur bra som helst, han sa inte ett ljud men vaknar fortfarande till 1-2 ggr varje natt. Kissande o bajsandet o alla frågor har avtagit på kvällen.

Dock behövde jag bara ramsa inatt o han lugnade sig av det. Så det går ändå lite framåt ändå. Han har alltid varit väldigt morgon pigg och när jag börjar jobba här till hösten kommer jag behöva lämna på förskolan strax efter 06 så då kommer han behöva sina 11 timmar iaf. Sen vila på dagen på förskolan.
Idag hörde jag honom strax innan 5 men han var lugn där inne o låg o små prata. Ställde larm som ringde lite senare och efter det gick jag in o gjorde godmorgon. Han är van vid larm sen innan då vi alltid gör så med lillebror. Så jag får lägga till 10 min varje morgon för att försöka dra ut på det fram till 06 så småningom. 12 timmars natt hade ju vart de bästa.

Men vilken process, hade räknat med att det skulle bli "svårare" eller hur man ska uttrycka de, lillebror sov hela nätter från dag 3 tror jag. Nu är vi inne på dag 7 här. Men vi håller i o kämpar på. Tack för att ni tar er tid att svara, ovärderligt ❤️
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Snälla ber om råd inför kurning av en 2 åring

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Fint jobbat! Ja, skall han vara på förskola kl. 06 i framtiden kan ju natt 17.30-05.30 vara något att överväga. Speciellt om du gillar egenkvällar lite. Farmor kanske kan få lite bättre instruktioner om hur man lägger för lur på dagen så det fungerar bättre? Ha sovrummet lika mörklagt som på natten så blir det lättare! Se till att hon faktiskt håller tiderna.
Se över mörkläggningen ordentligt nu. GÅ in kl. 12.00 mitt på dagen, stäng dörren. Det skall vara KOLSVART! Jag fick lägga en rullad handduk i dörrspringan när sonen var i denna ålder för att få till mörkret.

Lycka till i natt nu! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "