Sladdisens tur att kuras

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
J3nni3G
Inlägg: 59
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 10:00
Ort: Stockholm

Sladdisens tur att kuras

Inlägg av J3nni3G »

Hej.
Jag har en son som är fyra månader. Han är familjens sladdis. De två äldre syskonen kurades vid ca 4-5 månaders ålder, med stor hjälp av er här på forumet.

Med lillebror började jag med SM från början och det har gått bra till och från. Jag satte ett sovschema strax efter två månader. Han är en tröttis och har fyra lurar på dagen. Han sover bra för det mesta, men behöver ofta hjälp att somna in och somna om i skarvar. Då vagnar jag, oftast kort, men vissa lurar blir det mycket uppvak.

Mitt mål med den här lillbrorsan var att göra en minikur vid 4 månader för att sätta allt på plats. Tyvärr har vi haft problem med maten då han amningsvägrat en lång period. Han äter väldigt lite på dagen och tar igen det på natten. När jag försökt amma mer än 5 minuter har han skrikit, bråkat och bitits. Så han visar tydligt att han inte vill äta. På natten däremot äter han lugnt i ca 20 minuter. Från att ha haft nätter med ett uppvak en period, är vi nu uppe i tre igen.

Så mitt mål nu är att ändå göra en kur för att arbeta in ramsan som verktyg, för att hjälpa honom att sova över skarvarna och komma bort från vagnandet och därmed kunna ta vissa lurar i spjälsängen. Jag vill även att han ska komma tillbaka till att somna om själv nattetid.Däremot vill jag behålla ett nattmål tills jag känner mig trygg med att han får i sig det han behöver dagtid.

Förutom att jobba vidare med amningen har vi nu så smått börjat införa mat och gröt, så inom kort ska även sista nattvaket bort.

Min plan är att starta kuren redan nästa vecka, men vill gärna ha lite stöd av er först.

Jag sitter nu med finslipningen av schemat som ser ut ungefär så här.

Natt 19.45 – 06.45
Sov 8.30 – 10.00 (1,5h)
Sov 11.45 – 13.45 (2h)
Sov 15.15 – 16.00 (45 min)
Sov 17.15 – 18.00 (45 min)
Natt 19.45

Det är ju 16 timmar sömn inplanerat, men med nattens uppvak brukar han landa på 14-15 timmar. Om jag nu räknar med att behålla ett uppvak ska det då räknas in i schemat så att jag kan behålla det som det är och ha 30 minuter vakentid på natten?

Blir det väldigt förvirrande för honom med ett mål på natten, eller har ni erfarenhet av det här upplägget tidigare? Och i så fall,vad har ni för råd till mig angående det?

Tiden då natt påbörjas har även varit lite flytande eftersom jag då ammar det sista jag gör och tidsmässigt har det varierat väldigt mycket. Men när jag sedan lägger ner honom och solfjädrar somnar han själv efter en stund. Men vid uppvak och vid lurar behöver han hjälp för att somna.
/Jennie
dotter född 14 juni 2010, kurad okt 2010
son född 24 april 2013, kurad sep 2013
son född 3 augusti 2021,ska påbörja kur dec 2021
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Sladdisens tur att kuras

Inlägg av Tin »

Hej,
och valkommen tillbaka, och grattis till sladdisen.

SM fran borjan ar bra, men ibland kan det behovas en liten minikur for att fa till de sista bitarna. Sa gjorde jag med bada mina.
Du gor helt ratt i att fokusera pa maten, och pa dagid, 4 manader ar perfekt for riktig mat, hur ar han med riktig mat om dagen?

Sen ar jag inte med riktigt, du vill kura men behalla ett nattmal? Da blir det valdigt forvirrat att kura, i en kur skall det vara raka besked, vaknar man pa natten ar det en enda sak som galler, somna om. Inte att ibland far man mat.

Jag rekommenderar att vantar med kur tills du ar nojd med matintaget pa dagen. Forst da kan du kura med attityd och raka besked. Om han giller mat och grot kommer inte det ta lang tid alls. Efter en kur har man inga nattmal och ingen napp. Rekommenderar också att du striktar till schemat nar du kurar, nattamningen skal igga pa samma tid och liten skall inte ammas till soms.

Om han behöver hjälp vid skarvar och lurar sa har han inte lärt sig somna sjalv an, det kommer kuren kara honom. Ingen fara dar.

Jag tanker att medans du fokuserar pa mat dagtid som prepp for kuren, las Sova hela natten boken nagra ganger till.

Ni ar snart dar, kram Tin
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"