Hur hittar vi tillbaka till SM?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mamma_Jennie
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 16 okt 2021, 13:33

Hur hittar vi tillbaka till SM?

Inlägg av Mamma_Jennie »

Hej.
Sladdisen i vår familj är 3 månader. Storasyskonen kurades vid 4v månaders ålder med bra resultat.
Med lillebror ville jag därför köra SM från start och bara en minikur vid 4 månader om det skulle behövas.

I början gick allt bra och strax innan 2 månader hade han ett schema som funkade bra.
Natt 19.45 - 06.45
sova 8.15 - 9.45
sova 11-13
sova 14.30 - 15.15
sova 16.45 - 17.30


Han har sovit bra på dagen och oftast kunnat somna själv i vagnen. På nätterna har han vaknat vid ca 1.30 och 4.30 för en kort påfyllning och somnat om utan problem.

Men för tre veckor sedan slog allt om. Han började matvägra på dagen. Jag har läst mig till att det är vanligt vid 2-3 månaders ålder. Han äter några minuter, men sen skriker han vid bröstet. Jag lyckas lura i honom lite mat om han halvsover, men det är en ständig kamp som är väldigt påfrestande. Det gör också att jag inte lyckas skilja mat och sovtider och lurarna blir otydliga.

Istället äter han igen sig på nätterna. Nu vaknar han med 1-2 timmars mellanrum och äter, ibland mycket och ibland lite. Och sista nätterna har han vaknat till och gnäller när jag lägger tillbaka honom i sängen.
På dagarn sover han också oroligt. Jag ser till att han håller sig till lurarna, men det med hjälp av ett evigt buffande och vagnande.
Kvällarna har gått från 45 minuters amning till 1,5 h ammande i mörkt rum innnan han somnar.

Så från att ha varit en pigg mamma med ett nöjt barn, är vi nu rätt slitna båda två.

Jag vet att det här är ett forum för 4 månaders barn, men jag hittade inget annat alternativ än det här.
Har ni några tips på hur vi ska komma på banan igen? Hur får jag honom att äta på dagen?
Nu känner jag mig hela tiden osäker på om han är hungrig och har helt tappat säkerheten.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hur hittar vi tillbaka till SM?

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Så som du säger är detta inte helt ovanligt. Det jag och många gör är att man håller schemat till 100% och vi tar upp barnen på luren helst någon minut innan de skall vakna och börjar mata dem lite halvsovandes. Sen kan det gå bättre att istället efterjaga med en flaska ersättning eller pumpad BM från morgonmjölken som oftast är fetare.

En anledning till att de ibland äter så länge på kvällen är att det är blaskigare och man inte blir lika mätt. Här är just din vila och fet mat viktigt eller att efterjaga ordentligt efter varje måltid med flaska. Så fick jag tyvärr också göra. Jag pumpade speciellt morgon BM och hade i kylen och sedan efterjagade jag med detta helt kall direkt, då gick det ställa in den igen till nästa måltid och efterjaga lite då med. ;)

Vid 3 mån är ju vårat 12+45+2+45 schema poppis där man matar på lite extra helst i sömnen runt vargtimmen 3-5 beroende på när man har morgon.

De blir ju oftast väldigt nyfikna vid denna ålder så att hålla det mörkt och ointressant kan vara ett tips.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"