Kurar 7 månaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Jessicathelin
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 13 okt 2021, 06:02

Kurar 7 månaders

Inlägg av Jessicathelin »

Hej. Finns det någon aktiv på forumet eller som finns tillgänglig på Messenger eller telefon för pepp och rådgivning. Vill verkligen göra detta på rätt sätt. Har påbörjat att kura min son på 7 månader. Efter han är "klar" är det dags för storebror på 2 år..

Tack på förhand :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kurar 7 månaders

Inlägg av TorsMamma »

Hej Jessica,
Vi är några få som fortfarande svarar, men man kan tyvärr få vänta lite på svaren. Hela forum iden byggde ju på att när man kurat sitt barn så hjälpte man till att svara de som kom efter, på så sätt blev det ett "pay it forward" program här och vi kunde ha forum "gratis".
Men med sociala medier och annat så blev forum inte lika intressant och många vill inte vara med och svara, och med det så försvinner alla gamla med tiden. De flesta har nu vuxna barn eller i alla fall tonårsbarn och tiden finns inte till på samma sätt som när man har mera "bebisfokus" de första åren.

Men vi är som sagt ett fåtal och hela forum är proppfullt med svar på alla frågor du undrar och lite till. Prova gärna använda vår sökfunktion som faktiskt är ganska bra. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jessicathelin
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 13 okt 2021, 06:02

Re: Kurar 7 månaders

Inlägg av Jessicathelin »

Hej och tack för svar. Förstår vad du menar och jag har fått svar på Facebook med och lusläst allt här på forumet osv. Påbörjade för 1 vecka sen idag och det har gått otroligt bra på alla sätt. Jag klurar lite över schemat bara.
07. Väckning och ersättning
08. Frukost med resten av familjen
09.30 vila 45 min
10.15 lunch
12 vila 1.5 timma
13.30 mat
15.30 vila 20 min
16.15 mat
Lek. Bus bad osv fram till 18.30 då blir de nattslurk sen skratt till godnatt fram till 19.

Dock är han otroligt trött på morgonen och har svårt att vara vaken till 09.30. Sen tar 12 vilan en längre stund innan han somnar osv. Jag funderar på om det är mer rimligt att lägga första vilan vid 09 istället. Dessutom hämtar jag på förskola 13.30 så han behöver egentligen väckas 10 min innan dess minst och det förkortar ju den längre vilan.
Är det någon som har tankar om detta så vore jag jätte tacksam.
Häls Jessica
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kurar 7 månaders

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ja som du själv säger så blir tiderna lite knasiga för er. Så här såg exempelvis våra tider ut. ;)

7-8 mån

Natt 19-07
8.45 sova 45 min
11.45 sova 1,5 tim
15.40 sova 20 min
19.00 natt
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jessicathelin
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 13 okt 2021, 06:02

Re: Kurar 7 månaders

Inlägg av Jessicathelin »

Tack för tips jag får nog ändra i schemat lite, han var helt färdig här och däckade av strax efter halv 9. Trots sömn hela natten 19-07
Vi får prova oss fram lite.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kurar 7 månaders

Inlägg av TorsMamma »

Tror ärligt mitt schema ovan passar er jättebra! Ge honom "marginalkvarten" när den behövs. Det är det den är till för. :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jessicathelin
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 13 okt 2021, 06:02

Re: Kurar 7 månaders

Inlägg av Jessicathelin »

Hej har provat några dagar nu och den första vilan är svår att få till 45 min brukar bli strax över halvtimman. Sen sov han 1 h 15 min andra vilan. Men det kanske rättar till sig med tiden. Inatt blev det nog ett litet bakslag. Vaknade redan 21 men somnade om med ramsan, sen vaknade han 02.30 inatt och fick gå in och lägga till rätta honom innan han somnade om och sen vakna han 06. Försökte då att ramsa så han skulle somna om men han gav sig inte. När jag tog upp honom så hade han bajsat så det kanske var de... Det var 9 natten har för mig att jag läste någonstans att det kan komma ett bakslag innan dom helt fullt ut förstår tryggheten i detta nya. Kan det stämma? Annars känns detta helt otroligt bra är så glad för allas skull. Dock är min sambo helt emot att testa metoden på 2 åringen... Han tar ca 45 min att natta, sen kan han vakna fler ggr varje natt och måste sova bredvid pappa för att inte få panik och gallskrika. Men han tycker de funkar bra 😂 tycker synd om han som per dygn får ihop max 10 h sömn....
Jessicathelin
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 13 okt 2021, 06:02

Re: Kurar 7 månaders

Inlägg av Jessicathelin »

Nu vaknade han 06 idag med. Sov dock hela natten och läggningen gick enkelt. Försökte ge en ramsa men den tog han inte emot och började skrika ordentligt efter en liten stund och var väldigt ledsen så han fick komma upp. Är det bara ett vänta ut detta eller hur gör man 😎
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kurar 7 månaders

Inlägg av TorsMamma »

Hej
Hur går det nu?

Han kanske helt enkelt är en 18-06 unge, det är ju vanligare att de gillar 18-06 än 19-07 och speciellt nu till vintertid kan det blir extra svårt. ;)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jessicathelin
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 13 okt 2021, 06:02

Re: Kurar 7 månaders

Inlägg av Jessicathelin »

Hej. Jo nu går det bra igen efter en period med magsjuka 🙄 han sover 18-06 däremot vaknat tidigare den senaste veckan så jag drog ner första vilan till 20 min och nu sover han till 06 igen. Han vilar då 8-8.20 sedan 11.45-12.15 och sista luren vid 14.40-15 det funkar bra han närmar sig 9 mån om ca 10 dagar så det kanske är så att sömnbehovet minskat? Han är glad och pigg och äter som en häst. Det känns stabilt 😊😊
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Kurar 7 månaders

Inlägg av Tin »

Hej dar,
vad skont att hora att allt ar stabilt. Hurra.

Ja, sömnbehover gor ner en halvtimma fran 14.5t vid 8 manader till 14t vid 9 manader.
Vid 8, 9 manader kan attamandersangesten ocksa spöka och stalla till det for sömnen, las pa lite ehar pa forumet sa du ar beredd.

God jul, och kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Jessicathelin
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 13 okt 2021, 06:02

Re: Kurar 7 månaders

Inlägg av Jessicathelin »

Tack för svar. Trots influensa här och feber har det endast varit ett uppvak på kvällen en dag då jag gav vatten annars har han sovit sig igenom hela nätterna. Har ibland hört han prata lite men somnar om själv. Så glad för detta 😊 hade vart såååå skönt att genomföra kuren på 2 åringen med men det får jag inte med pappan på tyvärr.. God jul och gott nytt år ❤️
Jessicathelin
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 13 okt 2021, 06:02

Vaknar 5.30 varje morgon nu

Inlägg av Jessicathelin »

Hej allihopa.
Har sökt i forumet samt försökt trycka på länkar som berör detta men det kommer bara upp felmeddelande (sidan kan ej visas)

Min 9 månaders som sover så gott så har dock börjat vakna en halvtimma för tidigt nu i snart en veckas tid.
Hans schema ser ut så här :
Vila runt 08 20 min
Vila 10.45 1.5 timma
Vila 14.30 20 min

Sover han för mycket? Kortade ner första vilan till 20 min för ett tag sen då han började vakna för tidigt vilket gjorde att han sov till 06 igen. Men nu vill han upp denna tiden. Han ligger och små pratar och är nöjd och tar inte upp honom förrän närmare 06. Men hade velat ett han sov till 06 som innan. Jo det är nästan alltid bajs när man hämtsr honom men det har det alltid varit på morgonen vid väckning i stort sett.

Tacksam för tips😊
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kurar 7 månaders

Inlägg av TorsMamma »

Hej, välkommen tillbaka.

Försök att hålla dig till en och samma tråd till ett och samma barn. Därför sammanfogade jag dina trådar. ;)

Så 9+10+11 mån = 14 tim sömn/dygn.

Jag hade vid denna tiden bara 2 lurar och jag personligen tror det är där skon klämmer mera än att du drar ner på lurarnas tid. Så mitt förslag är att du i första hand tar bort sista luren och skjuter lite på den lång luren till närmare 12.00 (gissar du har natt 18-06?). Han behöver mera tid inför natten och tro det eller ej, men det kommer i sin tur påverka morgonen bättre. Du kan ha fm luren 45 min igen om du vill och tror han behöver lite extra sömn på dagen.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jessicathelin
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 13 okt 2021, 06:02

Re: Kurar 7 månaders

Inlägg av Jessicathelin »

Har ett tag tagit bort 20 min på em och hittills har han vilat 20 min vid 8 tiden sedan 1.5 timma mellan 10.45-12.15 har fungerat bra ett tag tills för några dagar sen nu vaknar han efter 40 min på lunchen och total vägrar att somna om. Ska jag lägga lunch luren vid 12 istället menar du? Måste nog lägga den tidigare då jag hämtar stora pojken på dagis 13.30 så kanske 11.30 kan de funka
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"