1,5-åring "ropar" om och om igen 1,5 timme varje natt

Skriv svar
Myris
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 13 sep 2018, 22:22

1,5-åring "ropar" om och om igen 1,5 timme varje natt

Inlägg av Myris »

Hej igen! Minstingen har ännu aldrig varit den briljanta sovare som storasyskonen blivit tack vare kuren, men vet precis vad som gäller. Frågorna fortsätter dock, i mer eller mindre intensiva perioder. Jag går på knäna efter månader av nattliga uppvak nu, och barn och man är trötta själva och får dessutom sin beskärda del av att jag blir riktigt otrevlig pga. sömnbrist.

Minstingen är nu lite mer än 1,5 år. Den här gången skiljer det sig från hur det brukade vara, nu har vi uppvak, sedan utan att vara upprörd hörs "mamma, mamma, mamma" i två minuter, tystnad i en minut, sedan "pappa, pappa, pappa" i två minuter, tyst två minuter, sedan kanske "ajajajajaaj" och blir ledsen och skriker lite mer i fem minuter, tyst i fem minuter, sedan igen neutralt mamamamama osv. osv. Detta pågår i 1,5 timme varje natt. Det blir efter en timmer snarare fem-tio minuter mellan varje gång. Däremellan är det knäpptyst och stilla. Jag går på knäna igen, är vaken cirka tre timmar per natt då svårt att somna om efter lång vakenhet. Jag har några nätter provat att gå in några gånger och solfjädra - ibland har det gjort susen, och andra gånger blir det tyst och sedan är det igång igen. Jag ramsar alltid en gång hårt vid uppvaket, sedan är jag tyst.

Minstingen sover i ett helmörkt rum med äldre syskon som är glada och säkra sovare. Schema: 07:30 godmorgon, 11:30 vila 2 timmar (går fint, men behöver emellanåt påminnelseramsa en gång efter 45 min.), 20:00 godnatt. Glad, stark, äter som en häst, utevistelse cirka 4 timmar per dag, äääälskar rutiner och att lägga saker på sin plats osv - så borde älska sovrutinen, tycker jag. Alla barnen somnar glatt och vaknar glatt. Det är runt klockan 3-4 varje natt som uppvak sker.

Det verkar som att ljud kan störa mycket, alltså om jag vänder mig i sängen eller snarkar eller grannen låter, men dessa ger bara andra korta uppvak vid andra tider - den här 1,5 timmen har ju blivit ett obligatoriskt jobb att sköta varje natt, så det sker utan yttre påverkan.

Har någon någon idé? Vad har jag missat denna gång? Min man "hotar" med att ta in minstingen till sig för att sova, säger att mina tekniker ju inte fungerar. Ett annat alternativ är att ge minstingen ett eget rum. Vad säger ni? Det är, som sagt, inte skrik för det mesta. Min man kallar det för frågor, var är mamma, var är pappa... Kanske handlar det om att träna ord. Det spelar ju ingen roll - det måste få ett slut - ingen får sova. Om någon har tid och erfarenhet att dela med sig av så vore vi oerhört tacksamma!
2019 aug. - SM-bebis vars leende skiner som solen, först minikurad vid fem månader och sedan kurad vid sju månader
2018 - en trygg upptäckare och SM-bebis, minikurad vid fem månader
2014 - en f.d. svårt sömnstörd, kurad vid nästan fyra år fyllda, kunskapstörstande gladis
Myris
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 13 sep 2018, 22:22

Re: 1,5-åring "ropar" om och om igen 1,5 timme varje natt

Inlägg av Myris »

Korrigering: jag har solfjädrat en gång per natt vid några tillfällen.
2019 aug. - SM-bebis vars leende skiner som solen, först minikurad vid fem månader och sedan kurad vid sju månader
2018 - en trygg upptäckare och SM-bebis, minikurad vid fem månader
2014 - en f.d. svårt sömnstörd, kurad vid nästan fyra år fyllda, kunskapstörstande gladis
Myris
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 13 sep 2018, 22:22

Re: 1,5-åring "ropar" om och om igen 1,5 timme varje natt

Inlägg av Myris »

Hej igen! Det har varit teknikstrul för mig på forumet sedan jag skrev, så jag antar att andra också haft problem att skriva. Det lönade sig att skriva av sig. Då tog jag äntligen mig själv i nackskinnet och tog nya tag. Vad var det jag inte gjorde? Ramsdiskussioner. Natten efter hade vi ramsdiskussioner i två timmar, och till slut fick jag sätta punkt med bekräftelseramsan utan att det drog igång igen. 101-100 till mamma. Sedan dess har det varit några nätter utan uppvak (!) och några nätter med korta uppvak där jag ramsat direkt, och det blivit tyst. Så trött som man blir, går från en evigt positiv person till en lite negativ person som inte orkar ta tag i något. Det är bra med forumet och att skriva ned det, då har man tagit första steget. Låt nu sömnen vara med oss och er alla! Annars får det bli fler ramsdiskussioner, helt enkelt.
2019 aug. - SM-bebis vars leende skiner som solen, först minikurad vid fem månader och sedan kurad vid sju månader
2018 - en trygg upptäckare och SM-bebis, minikurad vid fem månader
2014 - en f.d. svårt sömnstörd, kurad vid nästan fyra år fyllda, kunskapstörstande gladis
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 1,5-åring "ropar" om och om igen 1,5 timme varje natt

Inlägg av Tin »

Hej och kram,
ja jag har upplevt samma teknikstrul som dig och inte kunnat logga in.

Men vad glad jag blev av sitt senaste inlagg, "tog nya tag".
Och insag att du hamnat i ramstrasket. Och pa eget bevag bestamde dig for att vinna/vara absolut konsekvent mao ord "Ja, mamma vaktar, du kan lita pa mig, jag ar har."
Och du gjorde det med bravur. 101-100 till mamma precis som det skall vara. :clapping: :clapping: :clapping:

Lat somnen vara med oss alla. :sleeping:

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"