Börjat kura våran 5,5månaders, frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
antonia
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 22 nov 2020, 21:56

Re: Börjat kura våran 5,5månaders, frågor

Inlägg av antonia »

Hej igen!
Vår son har nu blivit 15 månader och har egentligen sovit bra på nätterna de flesta gångerna sedan jag skrev sist.
Men de senaste veckorna har det uppstått lite problem. Han har varit sjuk ett tag vilket resulterat i mycket hostande på natten och då vaknat och varit ledsen över det. Vi har varit tvungna att gå in till han och trösta, kolla febern osv. Någon gång tagit upp han i famnen och tröstat. Och så har det hållt på i några veckor (han har varit sjuk rätt länge).
Men de senaste tre nätterna har varit värre än någonsin. Han skriker är jättearg när han ska gå och lägga sig och gallskriker länge trots att vi ramsar. På nätterna vaknar han flera gånger nu med ett gallskrik och det kan hålla på i timmar. Vi ramsar och ramsar men skriket överröstar ramsan. Slutar med att vi går in och buffar lite, men sen blir det ännu värre när vi går ut. Han ställer sig upp i sängen och skriker oavbrutet och tårarna rinner. Känner mig som en hemsk mamma när jag står utanför och ramsar trots det men han vill liksom inte lyssna.
Inatt slutade det med att både jag och sambo var så trötta och liksom ”gav upp” så han skrek sig tills sömns utan någon ramsa. Och det känns hemskt..
Samma var det på dagsluren nu idag. Ställde sig upp och skrek och grät så fort jag gick ut ur rummet med ramsan. Somnade sedan efter 30min med mycket skrik och skrek sig i stort sett till sömns igen..
Han är liksom inte bara arg, utan han är ju ledsen också och gråter så tårarna rinner..
känner att vi behöver hjälp, vi känner oss uppgivna :(
Såhär ser hans schema ut:
7.30 morgon
8.00 välling
9.30 macka eller frukt
11.30 lunch
12.00 sova 2 h
14.30 mellanmål
17.15 kvällsmat
18.30 nattslurk välling

Hoppas på svar och hjälp, kram❤️
mamma till Leon född 2020-07-25 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Börjat kura våran 5,5månaders, frågor

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen tillbaka!

Kanske hade forum för "kurade barn med fnurra på tråden" passat er bättre. Som tips gå jättegärna in där och läs runt, just det du skriver är nog 80% av alla fnurror som uppstår.

Ni har ju i "handling" verkligen bekräftat för honom att om ni inte är där och duttar, fixar, bär, tröstar, pillar, duttar lite till så är hans liv bokstavligen i fara.
Och nu undrar ni varför han inte vill "bara sova själv" igen???
Han fortsätter fråga och ni fortsätter att inte ge honom ett tillfredställande svar om man säger..... :roll:

Så, vi brukar alltid säga här på forum, vi plockar bokstavligen inte upp våra sjuka barn om vi inte måste till sjukhus. När min son och alla andras barn är sjuka så försöker vi sköta dem in i det längsta i sängen och jag tar tempen (än idag på min 15 åring) när han somnat och sover. Är jag minsta orolig så lägger jag honom med FULL attityd, smyger sen in när jag skall lägga mig och han sovit en bra stund, känner, duttar, pillar, stoppar om osv....

I just ert fall, kan det vara så att ni måste trycka på hela "Omstartsknappen" i detta fallet. Han är ju dessutom snart 1,5 år = förtrotsen. Här kan det vara värt att läsa om detta också här på forum och i Barnaboken, så man faktiskt förstår VAD som händer just nu.

Vi säger ju alltid, arg FÅR man vara, men man får inte vara riktigt ledsen och man får inte heller "fastna" i sitt eget klagande, detta är ni som föräldrar ansvariga för att ta hand om så han känner att han får ett tillfredställande svar. ;)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"