2,5 åring vaknar på natten och vill kissa, rädd att sova själv

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Åttamånadersmamman
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 19 jan 2019, 09:09

2,5 åring vaknar på natten och vill kissa, rädd att sova själv

Inlägg av Åttamånadersmamman »

Vår 2,5 åring är kurad sedan 8 månaders ålder och har sovit hela nätter i princip sedan dess. Sover 19-7 och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova 20 min på lunchen istället för 45 min pga uppvak på nätterna och uppvarvade kvällar. Känner igen tidigare ”symtom” då det varit dags att justera sömnen. Hon slutade med dagblöja i juni och har nu senaste veckorna börjat vakna på natten av att hon behöver kissa (dvs. hon kissar inte automatiskt i nattblöjan längre). Hon är väldigt ledsen på natten när vi ska in och hjälpa henne och hon har också börjat prata mycket om monster och spöken på dagtid (går på förskola). Vill ogärna gå in i mörka rum osv och hennes sovrum är becksvart. Efter att vi hjälpt henne med närliggande potta och hjälpt henne tillbaka till sängen får hon panik när vi börjar ramsa och skriker att hon inte vill sova själv. Det är inga problem vid kvällsläggningen så jag gissar att mörkret, åldern och monstertankarna bidrar till detta.

Tips på vad vi kan göra?
1a barnet maj 2018 ❤️
2a barnet 20200216 ❤️
Åttamånadersmamman
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 19 jan 2019, 09:09

Re: 2,5 åring vaknar på natten och vill kissa, rädd att sova själv

Inlägg av Åttamånadersmamman »

En komplettering är att hon är -väldigt- verbal...
1a barnet maj 2018 ❤️
2a barnet 20200216 ❤️
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 2,5 åring vaknar på natten och vill kissa, rädd att sova själv

Inlägg av TorsMamma »

hej,

Jag skulle vilja säga att hon är på väg in i den "verkliga" trotsen. Läs om detta i BB och även kapitlet "fostran om man så vill".
MÅnga "tror" att när de har "verbala" barn skall saker och ting dessutom "pratats" om en väldans massa. Bara för att de är verbala betyder inte att de på andra sätt är mera mogna eller så. Med detta sagt så är tipset att ni söker på hur vi gör med barn som är mörkrädda, pratar om spöken m.m. Detta har vi MASSA om. Sök även på "spöksprej" som funkar bra i denna ålder.

jag är av filosifin att vi inte har rätten att säga "det finns inte spöken" osv... Utan vi kör devisen, leda, visa, lära, hjälpa! Oavsett om de har ORd, handling, skrik är ALLT detta FRÅGOR! Inget annat!
Hon ställer frågorna, finns spöken, vad händer om de finns, måste jag kissa, är de säker här i mitt run nu när jag har treårs trots, osv....

Svaret är ALLTID samma, ramsan! Vi ramsar så gamla som 8-9 åriga barn, även 12 åriga barn, jag kan i värsta fall svara min 14 åring med ramsa om han bråkar. Den sätter punkt för alla frågor. De bara uppstår i olika form. I allt från påstående form, till frågan form.

Sök och läs lite här, finns som sagt massa! :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Åttamånadersmamman
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 19 jan 2019, 09:09

Re: 2,5 åring vaknar på natten och vill kissa, rädd att sova själv

Inlägg av Åttamånadersmamman »

Det kluriga tycker jag är att vi uppmuntrar henne dagtid att säga till att hon behöver kissa (olyckor händer fortfarande nu och då när hon glömt säga till dock har hon sista tiden blivit allt säkrare) och därför känns det bakvänt att inte hjälpa henne kissa på natten när hon säger till, och hon också kissar direkt när vi sätter henne på pottan. Om jag ramsan henne och hon tvingas kissa i nattblöjan känns det inte bra för varken henne eller mig, rent förtroendemässigt.

En annan fråga: vi gissar att hennes uppvarvade tillstånd på kvällen i kombination med oftare uppvak på natten kan bero på att vi skulle behöva gå ner från 45–> 20 min på dagen också. Då sover hon inte 13 timmar som rekommenderat. Vad säger ni om det?
1a barnet maj 2018 ❤️
2a barnet 20200216 ❤️
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 2,5 åring vaknar på natten och vill kissa, rädd att sova själv

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Först måste jag fråga sökte du efter svar i sök funktionen? (varför jag frågar är för att dessa saker alla adresseras på flera sätt och flera gånger, att sitta och skriva samma svar om och om igen om ingen mer än den som frågar läser så faller lite funktionen med ett forum och databas för att hitta all info man kan tänka sig).
För att svara kort, man sätter på dem en byxblöja som de kan dra ner själva, sätta sig på pottan och torka sig själva och sen lägga sig igen. Så länge detta sker utan problem är ju allt väl, visst? Man kan ha dörren på pytteglänt med lite strilande ljus som kommer in från springan tillräckligt för att de skall kunna sköta detta utan er inblandning och er hjälp.
Det är det som sker RUNT om KRING som är trotsen.....

Visst kan ni prova dra ner på dagsluren, men jag personligen har alltid haft minst 1 tim där stora delar av den är "vila" och inte nödvändigtvis sömn. Att ligga och varva ner är bra för alla, stora som små någon gång/dag. Lyssna på CD saga eller så kanske? Om ni sen väljer att klocka henne 20 min från att hon somnar kan ni ju sen prova. Men uppvarvning hemma hos oss är fortfarande av övertrötthet så här får man hålla ögon och öron öppna.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "