7 månaders tjej ska lära sig sova

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Humlanvår
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 30 jul 2020, 20:32

7 månaders tjej ska lära sig sova

Inlägg av Humlanvår »

Hej!
Vi började kur igår för vår lilla tjej. Läst och läst och kände oss Helt förberedda MEN en fråga har dykt upp idag samt att det vore otroligt snällt om någon skulle vilja se över vårt schema så att vi har tänkt rätt.

Frågan:
Hon VILL vakna 05.50 (vi vill 6.30) och VÄGRAR somna om. Då är hon verkligen ordentligt vaken och vägrar somna om eller lugna sig ens en liten stund. Ska vi då buffa/ramsa även om det tar en timme eller mer? det rubbar ju hela schemat. Hon lugnar sig med buffning men så fort vi slutar och går ut med ramsa än hon uppe på fötter/knän Direkt.

Schemat:
06.30 Vakna
06.30 Frukost = amma, sedan gröt + smoothie/katrinplommon
8.30 - 9.15 Sov
10.30 Ordentlig mat (minst 1/2 burk mat eller samma mängd egengjord) + smoothie/katrinplommon + amma om hon vill
11.45 - 13.15 Sov
13.30 ordentlig mat igen + frukt
15.45 - 16.05 Sov
17.00 Gröt + smoothie/katrinplommon + banan
18.15 Amma
18.30 Sov


Tack!
tjej 7 månader som började kura 29 juli 2020
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 7 månaders tjej ska lära sig sova

Inlägg av TorsMamma »

Hej Humlanvår och välkommen! :D

Om du går högst upp på sidan så ser du till inloggningsnamn högst upp till höger. Om du klickar på pilen brevid kan du välja "profil" och där hitta "signatur" var snäll och gå in där och skriv barnets födelsedatum och kurstart, så som du ser att jag har mina hjärtan m.m. om min son. :)

Nu till dina frågor.

Så schemat ser överlag bra ut. Sover hon alla lurar?

Om du under denna forumrubriken tittar så ser du den klistrade tråden "Våra favoriter - läs här först". Där är en tråd om just tidiga morgnar och strategier. Läs gärna den och återkom med tankar kring detta. :)

:arrow: Hur ser mörkläggningen ut?
:arrow: Stängd dörr?
Så detta med att "vägra" är ju inte vägra utan detta är vad vi kallar för "frågor". Hon ställer frågor och ni skall svara med adekvata svar. Att vägra blir svårt när hon inte vet eller ens har lärt sig vad det är ni vill hon skall göra. Det är därför kuren är 2 veckor innan man utvärderar. ;)

Att vara på natt två och inte sova 12 tim är inget ovanligt, så här gäller att ni läser på ordentligt om dess tidiga morgnar, ser till att det är ordentligt KOLSVART (om du går in kl. 12.00 på dagen i rummet skall du inte kunna se din hand framför dig) 8-)

Tänk på en sak, små barn gör som vi LÄR dem. De vägrar och vill inte så mycket alls, utan det som skiljer är att du nu skall LÄRA (VISA, LEDA, LÄRA, HJÄLPA) henne att nu göra annorlunda, så det är detta du måste ha i åtanke. Om du lägger in värderingar som "vill" "vägrar" då blir din frustration desto högre när du inte lyckas. Men om du ser dig själv som den som skall lära, leda, visa ja då blir det lite annorlunda, visst?

Som Anna säger, Rom byggdes inte på en natt men se så fint det blev och så ståtligt det står. Så ha målet i sikte och jobba målmedvetet. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Humlanvår
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 30 jul 2020, 20:32

Re: 7 månaders tjej ska lära sig sova

Inlägg av Humlanvår »

Stort tack för bra svar!
Jag håller givetvis med att vi inte ska utvärdera ännu men det gör vi inte heller utan ville mer få svar så att vi gör rätt om morgonarna. :) visste inte riktigt hur vi skulle göra imorse då hon var så himla ledsen. jo ledsen mer än arg osv... hördes tydligt på vilket skrik det var.

Hon sover alla lurar och jag fick väcka henne från alla idag. Den långa krävde lite vagning efter 54 minuter men utöver det sov hon allt. somande på minuten när vi ville typ haha

Trodde jag lagt in födelsedatum osv. ska försöka igen!

Ska se om jag hittar inlägget om tidiga morgonar, har letat trodde jag, men ska kolla igen. tack!

Väldigt noggrann mörkläggning, till o med använt aluminiumfolie där det behövdes för att täta varje springa. Ska kolla dörrspringan imorgon på dagen.

återigen tack för svar.
tjej 7 månader som började kura 29 juli 2020
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 7 månaders tjej ska lära sig sova

Inlägg av TorsMamma »

Låter bra! Hoppas du hittar tråden!
Hör av dig med morgonstrategi när du bestämt dig. :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"