5 månaders kurad med lite frågor ❣️

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
MammaG
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 31 maj 2020, 19:14

5 månaders kurad med lite frågor ❣️

Inlägg av MammaG »

Hej bästa ni! :heartsthree:
Jag fick tips om kuren av en vän och hon förtjänar de största blombudet haha.. detta har förändrat våra liv!

Vår lilla tjej är född 5/1 2020 och kurades 19 maj. Sov 9h första natten som var väldigt jobbig vid nattning och vargtimmen men sen dess har hon sovit 12h varje natt. :shock: Hon vaknade förut varannan timme nattetid.

Jag har fått mycket bra vägledning via forumet men känner ändå att jag vill ha lite stöttning/råd/bekräftelse.

Lillstumpans schema med sömn är:
07 - godmorgon
08:45 - 9:30 - lur i vagn på mage (vagnar 2 min + ramsa)
11:30 - 13:30 - lång lur i spjälsäng
15:30 - 16:15 - lur i vagn på mage (vagnar 2 min + ramsa)
19 - godnatt

Imorses var första gången sen kurnätterna var över som hon vaknade 6:30 och var ledsen. Jag ramsade och gjorde husljud men vid 6:50 tog jag upp henne när hon var tyst nån sekund mellan sina rop för godmorgon.
Kortade sedan ner lång luren till 1,5h istället för jag tänker att de är dags att trappa ner lurarna nu?
Är det rätt tänkt att bara dra bort den halvtimmen? :?:
Ikväll somnade hon inte ordentligt förrän de gått en 1h!! Så dålig nattning har vi inte haft sen start..


Vid långa luren på dagen så somnar hon oftast på 2-5 minuter men inför kvällen är de skrik och gråt i kanske 15-20 i vanliga fall.. trots att vi gör EXAKT LIKADANT som på dagen :|
Svärmor har sytt mörkläggningsgardin med kardborre så de är heeeelt mörkt dygnet runt.

Snart växer hon ur sin liggdel och då har jag ingen aning om hur jag ska kunna lämna hemmet. Sittdelen blir bökig att sova på mage i..

Hon kommer att börja förskola runt 14 månader då vi inte har möjlighet att vara hemma längre.. då är jag helt förvirrad över hur de ska gå med 12h nätter eftersom vi här hemma kommer behöva väcka henne senast 05:15 för att hinna till jobb. Hon kan ju inte lägga sig 17:15.. då vi är hemma från jobb runt 16:10..

TUSEN TACK FÖR BÄSTA FORUMET OCH TIPS.

Ps, hoppas jag inte ställt självklara frågor som jag bara varit dum och missat :oops:
:heart: Lillstumpan född 2020-01-05 :heart:
Kurades 19 maj 2020 :sleep:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 5 månaders kurad med lite frågor ❣️

Inlägg av TorsMamma »

Hej Och välkommen! Ledsen jag inte sett ditt inlägg förrän nu. :)

Grattis till ett mycket lyckat resultat så här långt.

Det ena du är inne på är ju just att dra ner 30 min på sovschemat så här vid 5+6 mån. Att då ha 12+45+1,5+45 är ju klassiskt. Man kan få flytta en aning på lurarna eller exempelvis lägga 15 min senare och ta upp 15 min tidigare på den långa luren när man tar bort 30 min.

Så i kuren är det ju så att man behöver hela tiden göra "mindre" och "mindre". Eller göra "baksteg" så barnet kan göra "framsteg". Så något jag reagerar över är att ni fortfarande "vagnar" 2 min. Här är lite samma, man måste göra mindre och mindre. Typ lägg i vagnen och gå med ett skak i handtaget och en ramsa. Det är lätt att man liksom "fastnar" och "Nöjer" sig när man tycker saker går bra och det är ganska klassiskt. Och när så barnet börjar ställa lite "nya" frågor står man lite handfallen och undrar "vad är fel"?
Men det är inget "FEL" utan man får frågor lite nu och då under deras uppväxt, i början med krångel och med åldern mera verbala protester som vi också ser som "frågor" om du är med?

Att man då blir lite ställd ger ju helt klart en "Öppning" för att ställa ÄN mera frågor om du är med? och helt plötsligt står man där och undrar vad som hände......

Så först strikta upp det hela rejält. Gör tydliga läggningar med tydliga ramsor alltid MINST x4 när man går, och den skall vara så pass övertygande att man inte behöver ställa följdfrågor på det. ;) Men behöver man kan man ge den x6 eller x8 för att sätta punkt för klagandet.

Sen undrar jag hur era dagar ser ut? Social delaktighet? Aktiviteter? Mat? m.m.

Sist då när det kommer till att börja förskola..... Här är jag ledsen jag KAN inte ge dig något vettigt svar..... I första hand är ju vi här på forum för att man skall vara hemma så länge som möjligt, och här har de flesta av oss lyckats på olika sätt att lösa de absolut första åren, ibland med hjälp av vänner, svärföräldrar osv... Ibland med att anpassa sin livssituation en hel del (det gjorde vi).

MEN, om man nu ändå tänker göra det, så har vi massa tips (går att läsa om här på forum) men att vara 14 mån och ha en förskoledag som är 12 tim låter hemskt hur man än vrider och vänder på det tycker jag. Kan ni inte på något vis korta ner dagarna att en mor- eller farförälder lämnar eller hämtar lite senare eller tidigare? Barnen kommer behöva 12 tim natt långt upp i skolåldern! Min son hade 12 tim natt tills han fyllde 9 år (rekommenderat enl. Anna) och idag har han ca 10 tim natt och är 13 år gammal. Det gör all skillnad för oss som familj och för sonens utveckling.

Även om barn idag sover mindre betyder det inte att de behöver mindre sömn. ;) :P
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MammaG
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 31 maj 2020, 19:14

Re: 5 månaders kurad med lite frågor ❣️

Inlägg av MammaG »

Tack så mycket för svar! :)

Vet du vad! Är mycket lycklig för dagen efter jag postade inlägget så slutade vi med vagningen helt och nu somnar hon nästan varje gång direkt när hon nuddar madrassen i vagnen! Så himla häftigt! :-D
Hon har blivit en riktig tumsugare sen vi slutade med napp men de är ju bara gulligt haha.
Vi får helt enkelt fortsätta ramsa mer och tydligare på kvällar. Har gått lättare också sen inlägget skrevs så kanske gråt 2/5 nu istället. Vi kämpar på :-D

Hon är mycket med i köket, får hålla i en egen slev vid disk, känna på alla ingredienser när vi lagar mat osv. Vi bor på gård mitt på landet så hon är mycket utomhus och träffar en del djur. Samt ensamlek på golvet.

Vi håller på med att introducera mat just nu men nästan enbart ersättning! :-) Vi kommer ångkoka de mesta och låta henne äta själv tillsammans med oss nu vid 6 mån.

Jag tycker det är fruktansvärt med dessa långa dagar på förskolan.. jag arbetar inom vården och har oregelbundna arbetstider där vi oftast kan göra så hon får vara endast 2h på förskolan vissa dagar men iallafall 1 dag i veckan kommer hon behöva vara en hel dag där :/ går tyvärr inte lösa med våra vänner eller föräldrar då vi bor långt bort :-( MEN vi diskuterar här hemma och vi får se hur lösningen blir, kan va så att någon av oss får gå ner i tid. Ska absolut läsa på mer i trådarna - har redan fått bra tips! :-)

Tack igen för så himla bra forum <3
:heart: Lillstumpan född 2020-01-05 :heart:
Kurades 19 maj 2020 :sleep:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 5 månaders kurad med lite frågor ❣️

Inlägg av TorsMamma »

Härligt och höra det går bra för er!! Fint jobbat!

Försök att få igång maten! Tror du har en STOR nyckel där! Vi här på forum ger ju mat från 4 mån så hon klarar sig inte på ersättning (oavsett vad BVC säger). Så snälla börja ösa på med maten.

Läs tråden vi har om "herr vällingsson". Tror den heter något i still med utvecklingssamtal med herr vällingsson. Han var också 6 mån. :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MammaG
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 31 maj 2020, 19:14

Re: 5 månaders kurad med lite frågor ❣️

Inlägg av MammaG »

Hej hej igen :-)

Nu har det dykt upp lite frågor under semestern..
Hon sover kanonbra hela tiden om nätterna och däckar nästintill så fort hon nuddar madrassen i vagnen :-)

Men nu börjar hon växa ur liggdelen och hon sitter ju i sittdel när vi är iväg för hon sitter bra meeen vi testade idag att lägga båda lurarna på 45 minuter i sittdelen. Ena på magen och den andre på rygg.. men hemskt va smal den är så magläget blev alldeles värdelöst och hon somnade på rygg men vaknade efter 15 minuter när regnet började ösa ner på altantaket :-(

Har läst om flera som undrat över sittdel.. men jag verkar inte hitta några bra lösningar mer än att man får lära om att sova på rygg eller hålla sig hemma?

Ska vi tänka att vi vagnar igen då som när vi startade kuren? :-/ Vi vet inte hur vi ska göra om vi tex är iväg 45 minuter bort på lunch och badar också sitter hon i vagnen men behöver sova sen? Nu platsar hon ju i liggdelen men kan ju inte bära med den också..

Så mycket funderingar..
:heart: Lillstumpan född 2020-01-05 :heart:
Kurades 19 maj 2020 :sleep:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 5 månaders kurad med lite frågor ❣️

Inlägg av TorsMamma »

Hej, nu vet inte jag om liggdelen blir helt platt? Men visst kan man "lära om" så de lär sig sova de där 45 min liggandes på rygg om man vill. Är man hemma finns ju inget som hindrar att man lägger inne i säng och är man "borta" kanske man bjuden på luren under en promenad eller så.

Det jag gjorde var att jag köpte en billig men stor paraplysulky med 100% platt läge, den lyckades min son sova även på mage i upp till dryga året om vi var iväg eller så. En del köper typ gammal tvillingvagn de kan få rum i och sova i liggandes på mage på en altan eller så. Och var jag hos andra hade jag med resesäng. Alltid samma filt hängdes över säng, vagn m.m. så det var samma utsikt oavsett vart man sov. Detta var vår "betingning" . :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MammaG
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 31 maj 2020, 19:14

Re: 5 månaders kurad med lite frågor ❣️

Inlägg av MammaG »

Jag känner mig lite uppgiven :-( Har införskaffat en begagnad vagn med nästintill helt plant ryggläge samt en sittdyna som är väldigt likt madrassen i liggdelen.. så har försökt natta henne som vanligt på mage men det är bara gråt och skrik. Jag gör precis som vanligt och drar igång dammsugaren och andra husljus och ramsar och ramsar.. hon är ju alldeles slut efter att inte få sova ordentligt på lurarna. Vi har kört stenhårt på detta på förmiddagsluren och de andra två i sängen för att köra ny rutin för att hon ska fatta galoppen innan vi testar hemifrån men de känns helt kass..
:heart: Lillstumpan född 2020-01-05 :heart:
Kurades 19 maj 2020 :sleep:
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 5 månaders kurad med lite frågor ❣️

Inlägg av Tin »

Hej,
japp jag fick samma resultat med de mina - de vagrade.

Tanker pa att du sager att det ar nastintill plant, hm kan ju vara obekvamt. Far hon verkligen plats med armarna som en kaktus?

Alla forandringar tar tid, har du gett det 4 dagars "kur" och en uppfoljningsvecka? Hon maste ju lara om, klart hon protesterar, det ar ju hennes jobb att gora det, och det ar ditt jobb att overtyga henne om att hon visst kan somna tryggt aven i vagn. Manga ar de foraldrar (precis som Torsmamma sager) som lyckats att omkura for att sova i vagn men det tar tid.

Sen kan man ju fundera pa om det ar sa viktigt om ni nu inte far till det? Tanker att en trott liten inte ar sa himla kul heller pa semestern, det tar ju inte sa lange innan de dar dagsoven ar ett minne blott........kanke kan man turas om att stanna hemma med liten efter hennes lur..... fundera.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
MammaG
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 31 maj 2020, 19:14

Re: 5 månaders kurad med lite frågor ❣️

Inlägg av MammaG »

Vår lilla hatar resesängen när vi är iväg och hemma men somnar direkt i alla sängar? Mycket förvirrande då vi har en extra tjock madrass till resesängen! Blir lite smått tokig då hon snart kryper och vill inte att hon ska ramla ur sängen När vi är borta hos vänner eller familj
:heart: Lillstumpan född 2020-01-05 :heart:
Kurades 19 maj 2020 :sleep:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 5 månaders kurad med lite frågor ❣️

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag körde med vår resesäng som middagslur säng (vi hade också extra tjock madrass) och när de väl vant sig så går det lättare. Man kan lägga en filt/skynke över 2/3-3/4 av sängen vid huvudändan så blir det ett litet "kryp in" och även mörkläggning som funkar. Hålet vid fotändan är för luftcirkulationen. Om du ger det 2 veckor på hemmaplan, brukar det bli lättare på "bortaplan".
De som behåller lurar för större barn brukar typ köpa en gammal tvillingvagn och en gammal sele så kan man sela fast dem lite i magläge men med viss vridmöjlighet. Kan också vara ett alternativ. Jag använde resevagn om vi var borta som hade fullt liggläge och hängde över skynke också. Men då hade jag 100% vakt på den och vanvändes som "nödlösning" och fick då även sova på promenad, typ Kolmården.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MammaG
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 31 maj 2020, 19:14

Re: 5 månaders kurad med lite frågor ❣️

Inlägg av MammaG »

Hej igen, tack för tidigare tipsen!

Nu blir hon 9 månader om en vecka och tänkte gå över till två lurar. Vad tycks om nya schemat? :-)


07:00 godmorgon + ersättning

9:15 äta

10-11:30 sova

12:00 äta

(14:00 babysim torsdagar)

14:30-15:15 sova

16:00 äta

18:00 välling

19:00 godnatt
:heart: Lillstumpan född 2020-01-05 :heart:
Kurades 19 maj 2020 :sleep:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 5 månaders kurad med lite frågor ❣️

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Vanligaste är ju att sista luren är den som försvinner först då man gärna har långluren på ungefär samma tid genom livet. Om den är säg 11.30 när de är 3 mån så är den ju runt 12.00 runt 6 mån och kanske mera runt 12.30 vid 9 mån.

Jag kan tänka mig ni valt detta schema just med tanke på babysimmet, men om 3 mån måste ni då flytta en hel långlur till 12.00-13.30. VIlket kan vara en aning jobbigt men har gjorts förr om man säger. :D

Hur lång tid tar babysimmet? Om hon lägger sig senast 14.45 så är det ju inom marginalkvarten, vilket kan funka. :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MammaG
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 31 maj 2020, 19:14

Re: 5 månaders kurad med lite frågor ❣️

Inlägg av MammaG »

Hej,

Valde schemat så då vi tänkte att vakentiden blev 3h emellan lurarna och sen lite längre sista luren innan läggning :-)
Babysimmet är till 14:30 i bassängen och sen ska vi göra oss iordning och resan hem tar 15 minuter så tror de blir tight om tid haha :-)

Men om luren skulle vid lunch ligga 12:30, hon skulle ju inte orka vara vaken så länge från morgonen och så behövs en lur innan det men då blir ju eftermiddagen fram till kvällen väääldigt lång??
:heart: Lillstumpan född 2020-01-05 :heart:
Kurades 19 maj 2020 :sleep:
MammaG
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 31 maj 2020, 19:14

Re: 5 månaders kurad med lite frågor ❣️

Inlägg av MammaG »

Eller om jag lägger lurarna 11-12:30 och sen 15:30-16:15?
Eller har du andra tips? Haha.. känns väldigt långt på morgonen och tight mellan lurarna på dagen men kanske är bra så?
:heart: Lillstumpan född 2020-01-05 :heart:
Kurades 19 maj 2020 :sleep:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 5 månaders kurad med lite frågor ❣️

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Nej, nu tycker jag du tankevurpar helt fel. Det är ju sista luren som "faller" borto ch gör att det blir längre vakentid på kvällen. Det är inte morgonen som skall bli längre.
Normalt har man 45 min säg runt 8.30 och sen en "långlur" typ 12.30-14.00.

Om du nu tänker ha ditt ordinarie schema så är det ju då så att du får lägga med marginalkvarten i vagnen direkt efter simmet och låta henne sova den luren där INNAN ni åker hem. Vi hade korta fm luren i bilen på vägen dit och även om resan endast tog 25 min så körde vi i ca 45 och åkte hemifrån tillräcligt tidigt för att kunna ha hela luren i bilen, så allt sonen var tvungen att göra var vakna och simma.
Annars gör man tvärt om, snabb avskölj, lägg i vagnen, gå promenad, eller sitt på en bänk och vila lite. Men säkra sovare brukar vara bra på att sova rejält, så du kanske kan lägga i vagnen och sen ta en långdusch själv och sådant medans hon sover i vagnen där? :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"