Pratkvarnar - delar rum

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

Pratkvarnar - delar rum

Inlägg av HR mamma »

Hej på er!

Det var ett tag sen jag skrev här, vardagen har funkat så bra så det har inte behövts. Lilleman är 2 år nu och sover som en liten klocka (19-07, 11-12:30). Han har med dunder och brak kommit in i trotsåldern men vi tar det med ro, det är få saker som förvånar en med tredje barnet :)

Nu till min fråga - stora tjejerna (4 år och 7 år) delar rum i våningssäng. Vi kör fortfarande 19-07 natt för dem (är det fortfarande vad stora tjejen behöver?). Stora H säger ofta att hon inte är trött och ligger och snurrar i sängen innan hon ska sova. Problemet är också att de varje kväll ligger och pratar med varandra innan de ska sova. En stund kan jag tolerera (och tycker det är lite mysigt att systrarna ligger och summerar dagen och pratar om ditt och datt tillsammans) men ofta håller det på fram till kl. 20 med flera tillsägelser. Vi har dörren på glänt på natten (så man får in ett pekfinger i springan) och mellantjejen på 4 år kommer ofta ut för tidigt på morgonen och frågar om det är morgon än. Då blir det alltid hänvisning tillbaka till sängen tills vi säger till. Men skadar är ju redan skedd då så att säga och ofta drar tisslet och tasslet igång tjejerna emellan. Det är aldrig innan kl. 06 men ofta ca 06:30. Jag går också upp före någon annan i huset och förbereder frukost + välling innan jag väcker resten och ofta vaknar de till av det (tysta) slamret i köket.

Mellantjejen vaknar också då och då på natten och ropar på mig. Att stå kvar utanför och ramsa funkar inte riktigt för då ropar hon bara ännu högre och riskerar att väcka storasyster + lillebror. Så jag går in, tystar ner och stoppar om. Sen blir det lugnt igen. Jag har genomfört "pallen" utanför dvs. om man inte är tyst och ligger i sin säng får man sitta sysslolös på en pall utanför. Vid något tillfälle har jag löpt linan ut och det blev skrik och gråt medan hon fick sitta på pallen och det funkar hyfsat att hota med det nu med. Men oavsett - jag blir ju väckt och hon likaså = trött på dagen.

Hon har även nattblöja fortfarande (fyller 5 år i sommar). Vi provade att ta bort blöjan förra sommaren och gjorde på samma sätt som med storasyster dvs. var inställda på några nätters spring och byte av lakan men att hon sen skulle vara torr. Det funkade däremot inte alls eftersom hon vaknar av att hon kissat så vi fick väcka henne och byta lakan och ofta hann hon kissa igen under natten och vaknade sen i intorkat kiss på morgonen. Vi gav det några veckor och återinförde sen nattblöjan.

Det blev många frågor känner jag, hoppas någon orkat läsa ända hit och kanske har några tips.

Tack på förhand!
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

Re: Pratkvarnar - delar rum

Inlägg av HR mamma »

Såg att jag skrivit lite fel - mellan tjejen vaknar INTE av att hon kissat i sängen. Hon sover vidare i godan ro trots blöta lakan..
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Pratkvarnar - delar rum

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Så jag tycker nog att det du kan göra är att informera om att "man sover på natten". Och man är tyst när du säger till. Jag och även Anna rekommenderar 12 tim natt långt upp i skolåldern, vill minnas mig sonen hade 12 tim till ca 9 års ålder. Idag är han 13 och har 10,5 men det är för vi inte hinner längre natt mer.
Att få ligga och summera sin dag en aning är ju inte fel. Kan den stora ha en liten dunkel nattlampa och få ligga och läsa lite i en bok så det är tyst och tråkigt för den mindre?

Inför väckarklockan om du inte har gjort det, då är det inte barn eller vuxna som ringer in morgonen (går att läsa om här på forum). Du kan ha den utanför dörren om du vill.
Ang, öppen dörr. Jag tycker du kan göra som jag gjort, behöver de somna med den lite lätt öppen, så stänger du den när DU lägger dig och ser till att det är absolut KOLSVART där om du går in kl. 12.00 mitt på dagen. Även från dörren!
Att fortsätta ha blöja ser jag inte som några problem, detta är en hormonell mognadsgrej och mitt största misstag var att ta bort för tidigt på vår son som gjorde samma. Så ha den på tills den är absolut TORR!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

Re: Pratkvarnar - delar rum

Inlägg av HR mamma »

Hej och tack för bra tips!

Jag har sedan länge mörklagt hela rummet (har spikar i väggen utanför själva ramen på fönstret där extra tjockt mörkläggningstyg sätts fast varje kväll + vanligt mörkläggningsgardin innanför :)) Det har varit glipan i dörren som släppt in ljus. Jag har provat nu två nätter i rad att ha näst intill stängt, dvs. dörren helt igendragen och det har varit lugnt på morgonen till väckning.

Storasyster får läsa högt ut sin bok för lillasyster med en egen liten nattlampa, det har funkat okej men det pratas fortfarande fram till kl. 20.

Skönt att höra ang. blöjan, det är lätt att bli stressad som förälder tycker jag och känna att barnet borde vara helt torrt vid en viss ålder. Men för oss stör det ju inget såklart att hon har blöja. Då avvaktar vi och fortsätter med blöja som vanligt.

:)
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Pratkvarnar - delar rum

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen, tror du är något på spåret då. Törs du så stäng dörren helt framöver! :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

Re: Pratkvarnar - delar rum

Inlägg av HR mamma »

Det är lilla mammahjärtat som inte klarar att stänga dörren helt :) Jag vill känna att jag kan höra dem om de skulle ropa på natten. Men det har funkat bra nu sen jag drog igen dörren nästan helt, det kommer inte in ljus i rummet. Vi har också bytt till svalare sommartäcken som tjejerna tyckte var sköna.
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Pratkvarnar - delar rum

Inlägg av Tin »

Hej,
tankte bara flika in att ja morklaggning ar a och o samt lite angaende kisseriet....
....har sjalv tva barn som tog gott om tid pa sig att bli torra. Vi pratar 7 ar.
No big deal, alla barn ar olika samt att det handlar om hormoner.

Vi tog till slut hjalp av ett sangvatar alarm, tillverkaren rekommenderar att man skall vara 7 ar innan man kor larmet, mao hormonerna ar pa plats sa att man har chans att lyckas. Sa vi vantade tills 7ar, och da gick det pa en helg. Larmet funkar sa att kroppen lar sig koppla kissnodighet med att vakna sa att man vaknar aven utan larm.

Mao, slappna av kring det, ni har ju ev ett par ar kvar med nattbloja innan det ens ar dags att lara kroppen att vakna vid kissnodighet. Det kan ju ocksa vara sa att en vacker dag ar liten torr om natten helt av sig sjalvt. Nar liten ar redo. Det ar ju faktiskt mycket jobbigare att byta tva omgangar lakan varje natt an att dra pa en nattbloja, plus att liten liksom "misslyckas" fasten liten kanske inte har forutsattningar att vakna an. Daremot kan det kannas bra for en foraldrer att veta att det finns hjalp att fa om hon inte lyckas blir torr av sig sjalv.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"