Tvillingar 13 månader kura ensam?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
MetteH
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 29 mar 2020, 20:50

Tvillingar 13 månader kura ensam?

Inlägg av MetteH »

Hej!

Vi har två killar på 13 månader som sover otroligt dåligt om nätterna. Vi har även en dotter på 3,5 år. Nu har vi bestämt oss för att kura killarna. De är väldigt beroende av napp båda två och äter välling nätterna igenom. Undrar nu två saker:

1. Vi kommer inte kunna ha någon barnvakt på dagarna så därför tänker jag och min sambo att vi behöver köra nätterna själva, dvs att den ena kurar och den andra sover för att kunna ta barnen dagen efter. Är jättenervös över hur det ska bli att köra ensam. Om båda gallskriker samtidigt kan man ju inte solfjädra båda två på en gång.

2. Killarna får lätt slem i halsen och kräks lätt av det. När de skriker mycket börjar de ibland hosta och kräkas. Hur ska man tänka runt det problemet?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Tvillingar 13 månader kura ensam?

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :)

Vi har några supertrådar om just kurning av tvillingar, titta gärna runt!

https://forum.annawahlgren.com/viewtopi ... =40&t=4765

https://forum.annawahlgren.com/viewtopi ... 18&t=51372
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MetteH
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 29 mar 2020, 20:50

Re: Tvillingar 13 månader kura ensam?

Inlägg av MetteH »

Tack för länkarna. Har läst men visst inget svar på just vårt dilemma..

Vi är nu inne fjärde kvällen. Min sambo nattar i detta nu. Första natten gick som väntat, andra natten var det aningen bättre men tredje natten blev det sämre igen. Massa uppvak och så fort min sambo slutade buffa/solfjädra och gick ut med ramsan började tvillingarna gallskrika. När han sedan ramsade utanför blev de mer och mer hysteriska. Igår kväll kräktes ena killen efter att han skrikit en liten stund och det har hänt två gånger till senaste dagarna. Vi vågar därför inte låta de skrika så länge utan behöver gå in och buffa "för tidigt och ofta". Några förslag?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Tvillingar 13 månader kura ensam?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Så i vår värld skall inga barn skrika så de kräks. I början de första 2 dygnen så går man in direkt och buffar "LUGN" inte avslappnad, inte sömntung inte till sömns. Detta innebär att man kan gå ut och in säg 4-5 min varje gång typ 100ggr i början. Tills de fattar att OK, jag skall lugna mig och jag skall somna utan mys eller hjälp. Detta är oftast nyckeln många missar. Man vill bara det skall funka och funka NU!

Har ni skärmat av mellan tvillingarna? Detta med "Hysterisk" är ord vi inte är så förtjusta i för är man hysterisk så kommer man att förmodligen tuppa av till slut. Att man blir jätteledsen, jättearg, upprörd med många frågor är inget konstigt. Men "hysterisk" skall INGEN vara, så då måste man också fundera på vad man gör och varför.

När du sen säger "de" låter det som du klumpar ihop dem tycker jag. De är ju faktiskt individer med lite olika behov även om de är tvillingar. Försök att se deras olika behov och hur just de funkar. En kräks lättare än den andra, där kanske man buffar en aning tidigare men kortare. Den andra kanske nöjer sig med ramsa osv....

Ang. din fråga 1. måste du ha hittat MÄNGDER med svar på hur man kurar ensam om natten och dagen. Här är tipsen oändligt många. Speciellt om du använder vår sökfunktion och klickar på alla länkar i de trådar du fått av mig. Alla situationer är ju olika så klart men förutsättningarna måste vara samma.

Hur ser schemat ut?
Hur ser sovsituationen ut?
Har de napp?
Är det kolsvart?

Hur gör ni/Maken när han lägger? Hur låter barnen? Att lära sig LYSSNA och därefter tolka frågan och ge ett adekvat svar, det är det som är nyckeln i hela kuren.
Läs om kapitlet "Säkerhet är trygghet" som repetition inför denna natten. :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Tvillingar 13 månader kura ensam?

Inlägg av Tin »

Hej kara du,
hur gar det med kurandet av tvillngarna dina?

Ser att Torsmamma har en mangd fragor som ar relevanta for oss som hjalper for att forsta hur det ligger till, har du haft tid att fundera pa det?

For att vara supertydlig:
1. Jo man kan kura tva samtidigt, och ni gor helt ratt att en kurar och en sover. Placera barnens sangar med avskarmning sa du nar bada om du i varsta fall maste buffa/solfjadra dom samtidigt. Ramsan funkar ju pa bada pa en gang sa dar ar en morot att anvanda ramsan. ;) Jag vet inget om hur de sover men det ar viktigt att du ger dig sjalv forutsattningar att klara "worst case" sa du kan jobba med attityd.
Sover de i olika rum sa att du rent fysiskt inte kan buffa exakt samtidigt, gor en annan plan, t ex buffa i max 15 s i varje rum och byt sedan eller nat. Det ar viktigt att ha en plan att ta till om det behovs, ofta behovs det inte. Fundera ihop med maken om alternativa planer for om bada behover starka verktyg. Nu ligger ni pa natt 4 a eller 5 sa kanske detta har blast over redan.

2. Slem i halsen kanner jag igen, dirket kopplat till valling. Kan du byta nattmalet till nat annat, de ar ju ganska gamla - 13 manader sa man kan lamna vallingen darhan. Testa banan, macka, grot sant som inte ar riktigt lika slembildande precis innan laggning. Jag antar att bapp och nattvalling ar borta nu. Hade ocksa en valling krakare.

Annars ar Torsammas fragor fortfarande relevanta for oss som halper med "felsokning" sa svara garna sa tar vi en vanda till.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "