Kvälls- och nattrassel för 5 veckorsbebis

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Åttamånadersmamman
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 19 jan 2019, 09:09

Kvälls- och nattrassel för 5 veckorsbebis

Inlägg av Åttamånadersmamman »

Jag har en 5 veckors bebis som vi försökt köra någorlunda SM på från första början. Var tvungen att övergå till ersättning helt vid 1,5 veckors ålder då min mjölk tog slut.
Vill inte lägga honom på mage ännu även fast jag vet fördelarna med det, andningslarm osv.

Han sover i vagn utomhus på dagen (fungerar bäst då storasyster på 2 år gärna ”stör” lillebrors sömnstunder om vi har honom inomhus), somnar oftast om när jag vagnar honom dagtid om han vaknar, en del gånger har jag behövt ”fylla” på med mera mat när han inte svarat på vagningen. Han har generellt varit vaken 1,5 h under dagen och ofta sovit påföljande 2 timmar.

En vanlig dag har senaste tiden varit såhär:

7.00 Vaken 1,5 h (Mat, rap, mat, byta blöja, mera mat)
8.30 Sova 2 h
10.30 Vaken 1,5 h
12.00 Sova 2 h
14.00 Vaken 2 h
16.00 Sova 2 h
18.00 Vaken 1,5 h
19.30 Sova 20 min
19.50 Vaken 1,5 h
21.00 Mat
22.00 Sova (här har det varit olika läggningstid men det har trasslat minst 1 timma innan han kommit till ro efter kräkning och mera mat).
00.00 Mat
03.00 Mat
05.30 Mat
Väcker 7.00


Problemet är kvällstrasslet och nattmålen. Har kikat på schemaförslag från er på forumet så vi har både kört med 20 min sömn under kvällen 18.30-21.00 där han annars varit vaken. Har även provat ha honom vaken 2 timmar och sedan lägga men i båda fallen har han blivit superövertrött och velat äta, äta och äta. Resultatet har blivit superspya i sängen för att sedan behövt börja om matningen. Har även provat ha vaken ännu kortare stunder under kvällen med liknande resultat. Blir suuuperledsen när man lägger ner honom alternativt vaknar kort inpå ledsen. På dagen lägger jag honom vaken och lugn i vagnen. Har även ett annat problem och det är att han spyr väldigt lätt om han får för mycket mat alternativt inte får rapa 4-5 gånger per måltid. Kan därför inte truga så mycket som instruktionen enligt SM vilket gör att han väldigt sällan sover tillräckligt långa pass på natten utan vaknar ofta innan vi önskar och då superhungrig. Försöker få i honom 120 ml per mål men nattetid får jag aldrig i honom hela målet...

Eftersom man har ett äldre barn som somnar direkt och sover hela nätterna har man glömt bort hur trött man blir när man behöver vara vaken så mycket...

Har ni något bra tips på schema ffa kvällstider? Storasyster lägger sig 19.00 så så snart som möjligt hoppas vi att lillebror också vill somna den tiden...

Har börjat med kvällsrutin nu som vi gjorde med storasyster med bad och det är tanken att fortsätta med.

Andra spontana tankar/tips utifrån vår situation?
1a barnet maj 2018 ❤️
2a barnet 20200216 ❤️
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kvälls- och nattrassel för 5 veckorsbebis

Inlägg av TorsMamma »

Hej och grattis till tillskottet! :D

Så en 5 veckors har vi inga scheman till, bara en tilltänkt rytm. Här tror jag du behöver läsa på lite extra i BB om standardmodellen faktiskt och läs även det vi har här under våra favoriter om standarmodellen. Den gäller till 2-3 mån. Då man spikar ett schema. ;)

Sen sker inte alltid matning lika för flaska och amning, speciellt som amning kommer i omgångar och flaskan har ju ständig tillförsel. Så med det i tanke så kan man ta kortare matningar, och längre pauser, eller som du säger flera rapningar. Typ mata, rap, mata, rap, mata rap osv...

Nästa är att "nattmålen" är inga hela mål enl SM, samma här, läs om SM nattetid! Det är mycket kortare och inte lika stora mål. Det största skall i dagtid så man inte äter så mycket nattetid. :D

Tror även i BB under "femte delen" längst bak i boken finns ett extra kapitel om just kvällstrassel. :)

Bra ni börjat med rutiner på kvällen, ha som du har en fast tid på morgonen! Du har en superstart!

Ang. kräkningar är det oftast en omogen magmun, inte ovanligt på så här små. Att faktiskt har dem på mage med larm är livräddande i detta läge, då vi haft flera medlemmar med barn på rygg som kräkts och inte kunnat få ur det.
Men, det bästa är ju så klart att dels inte mata det sista man gör inna man lägger utan helst hinna rapa ordentligt. Men även höja huvudändan med ca 7cm är bra. På vagnen kan man ställa (förr hade vi telefonböcker under) men du får hitta något annat 7 cm högt att ställa under framhjulen. På sängen så tog jag en 7 cm hög regel och lade under benen. Detta motverkar FÖR mycket kräks och är det inte så mycket, tar man bara bort sitt trevikslakan och låter dem fortsätta sova.

Kolla gärna någon gång men när de kräks är det sällan mer än 20-30 ml och för denna mängd krävs inte alltid att man börjar om. Ta en matskedsmått med lite komjölk och häll ut så ser du om det är ungefär samma mängd. ;)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Åttamånadersmamman
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 19 jan 2019, 09:09

Re: Kvälls- och nattrassel för 5 veckorsbebis

Inlägg av Åttamånadersmamman »

Hej igen!

Vi har höjt huvudändan och bytt till mjölkfri ersättning. Vår lille 6 veckors bebis mår klart bättre i magen men kaskadkräks fortfarande endel när han får för mycket mat (inatt mätte jag att han spydde 1 meter (!) bort när jag rapade honom). I dagsläget ser vårt schema ut såhär:

7.00 vakna, mat, rap x flera, skötning, mat (sammanlagt 120 ml)
8.30 sova 2 h
10.30 vakna, mat osv (sammanlagt 120 ml)
12.30 sova 2 h
14.30 vakna, mat osv (120 ml)
16.00 sova 45 min (han vaknar själv här)
16.45 vakna, mat såsmåningom (120 ml)
18.00 Bad, pyjamas, familjemys
19.00 Nattslurk (ca 80 ml får jag i)
19.30-20.00 Sova
23.00 vaknar för mat, 20 min (äter ca 100 ml), somnar lätt
02.00 vaknar för mat, 20 min (äter ca 80 ml), somnar lätt
05.00 vaknar för mat, 20 min (äter ca 100 ml), har svårt att somna om, somnar ofta i vår famn för vi ger upp våra försök i spjälsängen)

Har svårt att få i mer mat för det är ganska exakt 120 ml han klarar av per måltid för mer än så spyr han oftast upp nästan allt och kommer inte till ro förrän han fått i sig åtminstone 100 ml.

Han väger för i övrigt ungefär 4900 g samt är 58 cm lång.

Har kikat angående kvällstrassel och tidigare provat att lägga 20 min under kvällen och förlänga den sammanlagda vakentiden på kvällen men oavsett blir alltid sista sövningen suuuuperlång. Han blir suuuperledsen då och oavsett om man buffar eller ger napp behöver man hålla på i ca 1 timma. Tillslut har det gått så lång tid att han blivit hungrig igen och tack vare en sista slurk kan han komma till ro tillslut. Ikväll satsade jag på endast buffning (liggande på sidan) och läggning något tidigare än vanligt men det blev måååånga svängar in och ut i rummet för att buffa. Tillslut kom han till ro med hjälp av buffningen -borde jag fortsätta med buffningen så länge och förvänta mig springa in och ut ett tag eller ska jag ändra något i schemat som kan hjälpa att läggningen går bättre ?
1a barnet maj 2018 ❤️
2a barnet 20200216 ❤️
Åttamånadersmamman
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 19 jan 2019, 09:09

Re: Kvälls- och nattrassel för 5 veckorsbebis

Inlägg av Åttamånadersmamman »

Kan även komplettera med att vi provat ge mer mat och söva om där efter 45 min luren på eftermiddagen. Efter förlängd lur i selen (sammanlagt 1,5 h), blir det ändå samma kvällstrassel...
1a barnet maj 2018 ❤️
2a barnet 20200216 ❤️
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kvälls- och nattrassel för 5 veckorsbebis

Inlägg av TorsMamma »

Hej, du är snäll och går in högst upp där man ser sitt namn och väljer "profil/signatur" lägger in bebis födelsedatum så har jag lite lättare att räkna vart ni befinner er osv... :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Åttamånadersmamman
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 19 jan 2019, 09:09

Re: Kvälls- och nattrassel för 5 veckorsbebis

Inlägg av Åttamånadersmamman »

Hej! Sedan senaste inlägget har kvällstrasslet lugnat sig något efter att vi ger sista nattslurken i mörker istället för i ljus. Det går således lite snabbare att lägga men vi har fortfarande samma problem där vid 05.00 på natten. Min fråga är: hur mycket ersättning bör jag få i per måltid under dagen för att kunna förvänta mig att kunna stryka/att han skarvar över, ett av nattmålen? Just nu får vi sällan i mer än 120 ml/måltid under dagtid och eftersom de två sista kommer tätt blir det aldrig 120/mål då heller. Han är snart 2 månader om några dagar och väger kring 5 kg.Följer sin kurva fint, ligger lite på plus. Det känns som att han är för hungrig där vid 5-6 tiden på morgonen och ligger klarvaken med ögonen öppna tills han somnar uttröttad och mer matad där vid 6.00, men då är han inte lika hungrig vid 7.00 när vi väcker honom och dagen blir haltande eftersom han istället då vaknar mitt i sovstunden superhungrig på förmiddagen och samma mitt på dagen . Vi har försökt att mörklägga på natten så gott vi kan (systern har bäcksvart). Kan det spela in så mycket redan nu, att glipan gör att han vill vakna?
1a barnet maj 2018 ❤️
2a barnet 20200216 ❤️
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kvälls- och nattrassel för 5 veckorsbebis

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Så vid två månader är det inte ovanligt att ha 2 nattmål kvar. Ett tips kan vara att mata honom i sömnen kl. 22 (23) innan ni lägger er själva. Sätt sen kolckan på 04 och mata honom ingen! Då borde han sen sova till 07. Ställ då klockan på 07 så morgon börjar för honom då, det blir lättare att få en mera stabil dag på det viset. På natten ger man inte lika mycket mat som på dagen, utan man matar kortare tid, lägger utan krångligheter, jag höjer huvudändan så man inte behöver rapa dem om man lägger på mage så kommer rapen av sig självt om natten. Men 04 målet är det som försvinner sist vid 4 mån. Så dettta är det ni INTE vill få bort utan hellre sätta klockan så han matas i sömnen och inte behöver bevaka sina intressen själv.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Åttamånadersmamman
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 19 jan 2019, 09:09

Re: Kvälls- och nattrassel för 5 veckorsbebis

Inlägg av Åttamånadersmamman »

Hej igen! Sedan jag skrev inlägget där den 2 april har vi faktiskt börjat väcka för mat vid 22, dock har vi fortfarande målen kvar vid 01.00 och 04.00 då han vaknar själv och säger till (läs väcker halva byn) att han är hungrig. Så då har vi väl 3 nattmål kvar? Hur mycket mat bör han få i sig under dagen för att man ska vara säker att han fått i sig tillräckligt för att försöka ”vagna” över ett mål? Det är en hel del trugande redan nu att få i 120 ml vilket inte alltid lyckas. Sedan innan förra inlägget 2 april matar vi bara 20 min per nattmål som du kan se.
1a barnet maj 2018 ❤️
2a barnet 20200216 ❤️
Åttamånadersmamman
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 19 jan 2019, 09:09

Re: Kvälls- och nattrassel för 5 veckorsbebis

Inlägg av Åttamånadersmamman »

Och vi har sedan början väckt och börjat dagen klockan 7.00 :)
1a barnet maj 2018 ❤️
2a barnet 20200216 ❤️
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kvälls- och nattrassel för 5 veckorsbebis

Inlägg av TorsMamma »

Hej Igen, Under forumkategorin "klistrade favorittrådar" hittar du detta kompendium som är bra sammanfattning.

https://forum.annawahlgren.com/viewtopi ... =40&t=8887
Vid andra månadsgräsen stabiliserar sig det mesta (se ovan). Du ”spikar” ett schema efter den rytm barnet initierat. Nu blir det fyra stora mål, en nattslurk allra sist på kvällskulan och åtta timmars natt (samt lilla nattmålet kl 04 en månad till).

* Med Standardmodellen som förebyggande inrättning vet du när barnet kommer att vakna och kan ta upp den lilla strax innan. Med det säger du i handling: ”Jag vet vad du behöver. Jag bevakar dina intressen. Din överlevnad är garanterad. Aldrig mer behöver du frukta för livhanken! Du kan i lugn och ro ägna dig åt att njuta av livet, utvecklas och växa.” Och när skriken av överlevnadsångest försvinner ur bilden, lovar jag dig att inte blir mycket skrikande kvar - högst fem minuter sammanlagt under ett dygn för en tvåmånaders baby! (Och då skriks det av övertrötthet.)

* När du slopar det andra nattmålet och inför åtta timmars sammanhängande sömn, får du betänka att kvällsmaten ofta är både trött, blaskig och otillräcklig. Den kan behöva kompletteras med mjölk som du pumpat ur tidigare under dagen eller med tillägg. Dr Brown’s nappflaska är sugvänlig som få.

* * *

Lika lite som mjölken rinner i en jämn ström under ett och samma mål, lika lite ökar produktionen i jämn takt med efterfrågan. Barnet måste suga fram en rikare produktion när den gamla inte är tillräcklig, och det tar tid. Tre sådana övergångar kan du vänta dig. De kan bli kritiska. Det dröjer några dygn innan brösten fattar galoppen. (Produktionsökningen går INTE fortare av tätare måltider, såkallad snuttamning, eller av nytillkomna nattamningar.) Känner du av de här övergångarna, tro då inte att du är slut som mor! Låt barnet suga under målen, suga fram, suga mer, suga längre, suga!

* Första amningskrisen (som inte måste bli någon kris) brukar infalla en dryg vecka efter födseln, den andra tre-fyra veckor efter födseln och den tredje efter sju-åtta veckor. Klarar du den sista pärsen också, lägrar sig sedan lugnet. Efter två månader håller sig produktionen och efterfrågan på en jämn nivå. Den lilla äter då bortåt 200 gram per mål, alltså sammanlagt bortåt en liter/dygn, och håller sig till samma ranson så länge du ammar.

* Du kan också ge modersmjölksersättning helt. Ingen avstår från att amma utan starka skäl, få frivilligt. Den som slutar amma gör det sällan av slöhet, av en nyck eller av likgiltighet, och två månaders amning är bättre än ingen alls. Två veckors också.
Har du sett denna? Helt nyutgiven!
https://www.awsbokhandel.se/store/p/bar ... -år-934905
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Åttamånadersmamman
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 19 jan 2019, 09:09

Re: Kvälls- och nattrassel för 5 veckorsbebis

Inlägg av Åttamånadersmamman »

Hej! Tack för svar. Som sagt ger jag ersättning (fick ge upp amningen vid 1,5 vecka). Har försökt någorlunda följa standardmodellen i alla fall. Vår lilla pojke har fått diagnosen reflux vilket förklarar många av våra problem, det är något lugnare nu när vi fått hjälp men vi får inte bort nattmålen...

Här kommer exempel den vår sista natt som är en typisk natt för oss.

Får i honom mellan 120-150 ml per mål under dagen (4 mål + kvällsslurk liknande mängd), dvs större mängd nu. Somnar kring 20.00, väcker vid 23.00, får i honom Max 100 ml (vissa kvällar endast 50 ml inklusive blöjbyte), vill bara somna om, vaknar vid 02.30, försöker vagna om men märker att han nog är för hungrig. Åt typ 100 ml under 20 min. Vaknar vid 05.00 igen, verkar hungrig och vill inte riskera för tidigt uppvak på morgonen så fick i honom max 20 ml och vill bara sova efter bara några minuter. Provade byta blöja så kan skulle piggna till lite, då vaknar han ”för mycket” och har svårt att somna om. Under morgontimmarnan 05-07 somnar han bara korta stunder och 06.40 gav jag upp och startade dagen (vill starta 07.00) Önskar så kunna få bort målet där kring 02.00. Borde jag ge den mängd han vill ha (även fast han inte alltid äter 20 min) och hoppas han slutar vakna såsmåningom eller borde jag ge mig den på att vagna honom till sömns där vid 02.00? Förra natten vagnade jag en timma innan jag gav upp och gav honom mat, men då var klockan 04.00 som jag önskade att klockan skulle vara 😅. Jag är rädd för att han kommer vakna oftare om han får småslurkar 🙈
1a barnet maj 2018 ❤️
2a barnet 20200216 ❤️
Åttamånadersmamman
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 19 jan 2019, 09:09

Re: Kvälls- och nattrassel för 5 veckorsbebis

Inlägg av Åttamånadersmamman »

Kan tilläggas att under den där timman jag vagnade så somnade han från och till så jag behövde sällan vagna mer i taget än 2 minuter, men han vaknade således hela tiden.
1a barnet maj 2018 ❤️
2a barnet 20200216 ❤️
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kvälls- och nattrassel för 5 veckorsbebis

Inlägg av TorsMamma »

Hej,
Så jag tror du har ett par saker som går lite "fel" för dig. Det ena är att det ära vargtimmens nattmål som försvinner sist. (några få lyckas med motsatsen att ge 23 och sen inget innan morgon) men jag skulle råda dig till att verkligen göra NATT 20 och sen sätta klockan och ta upp och mata kl. 04 för att sen somna om. Vid det 04 målet så kan du ge det som han faktiskt vill ha.

Sen tror jag du skall prova att byta upp dig från ersättning 1 till ersättning 2. Många upplever oftast att de blir mättare av detta. Kanske även byta storlek på nappen. Vi skriver ganska mycket om det här att de rekmmendationer som är för flaska är för att inte konkurrera ut brösten så de äter för fort. SÅ vi rekommenderar alltid en storlek eller så större än rekommendationerna.

Ang. reflux så kan du höja huvudändan på vagnen genom att ställa den på typ en regel som är 7cm hög, då brukar barn med refulx kräkas mindre. (omogen magmun som man också kallar det) .

Ju mera du "duttar" med mat och all om natten desto mera går du mot deviset "på natten händer ingentin". Så försök även att inte vagna för mycket, du skall inte vagna om han inte skriker och du skall inte vagna så han somnar, då är på mycket god väg till vagnträsket. ;)

Till 3 mån är just 12+45+2+45 schemat en rekommendation och då ha natt 19-07 och ändå behålla 04 målet. Glöm inte att mörklägga REJÄLT nu om natten! Det MÅSTE vara kolsvart. Om du matar på natten försök att enbart ha en mycket svag RÖD lampa som lyser, helst inget annat. Men nu till sommaren blir det lätt att de börjar vakna väldigt tidigt. Så se över mörkläggning, just med vagn är det ju tacksamt att man kan ha ett svart lakan över också. :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Åttamånadersmamman
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 19 jan 2019, 09:09

Re: Kvälls- och nattrassel för 5 veckorsbebis

Inlägg av Åttamånadersmamman »

Hej igen!

Vår lilleman har fått medicin (Nexium) mot sina refluxbesvär men har fortfarande en hel del besvär av det med smärta och ovillighet till att äta. Från att måltiderna tagit ca 1,5 timma med trugande för att få i 120 ml, har vi nu äntligen kunnat byta till storlek 2 på nappen och öka takten något på måltiderna på dagtid (accepterar ej storlek 2 när han inte är suuuperhungrig). För att hinna få i honom en rimlig kvällsslurk som han blivit nöjd med har vi fått lägga honom 20.00 med schema som följer

7.00 Väckning
8.45-10.15 Sova 1,5 h utan problem
10.15 Mat osv
12.15-14.15 Sova 2 h (Vääääldigt trött innan jag lägger honom), har dock börjat vakna mycket sista veckan så man får vagna om många gånger.
14.15 Mat osv
16.15 Sova 45 min (går ej att få honom att sova längre här)
17.00 Mat (svårmatad oftast här och det tar lååång tid)
18.15 Sova ca 20 min (svårsövd pga inte trött som snabbt övergår till övertrött)
Påfyllning av mat. Bad. Kvällsslurk 19.15 isch som håller på till 20.00 då han slocknar. Under den här slurken är han oftast suuuperövertrött men det går (läs gå vaggandes och matandes samtidigt).
00.00 Mat (han vaknar kring här superhungrig även om jag inte väcker honom)
04.00 Mat

I princip varje kväll blir han övertrött men problemet är att han oftast är för trött för att äta men för hungrig för att sova på kvällen. Får fortfarande bara i honom 120-150 ml/måltid pga hans reflux förutom sista kvällsslurken där jag får i honom ca 180 ml. Skulle vi lägga tidigare skulle vi tappa ett helt mål mat för han äter så sakta i dagsläget på grund av sin reflux 🤔.

Till frågan: har ni något förslag på ytterligare justering av schemat? Funderar på att prova korta ner förmiddagsluren men jag är så rädd att han somnar tidigare vid lunchen då och jag behöver ha honom sovandes vid hämtning av storasyster vid 14.00 🤔. Faktum kvarstår att han äter sakta och jag funderar på om jag måste vänta tills vi kan börja med välling och fast mat vid 4 månaders ålder och bara härda de övertrötta kvällarna 🤔? Han hinner omöjligt med två mål mat 16.45-19.00, har provat men han vägrar äta större mängd mat så tätt inpå eftersom han blir ”klar” med middagsmålet kring 18.00...
1a barnet maj 2018 ❤️
2a barnet 20200216 ❤️
Åttamånadersmamman
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 19 jan 2019, 09:09

Re: Kvälls- och nattrassel för 5 veckorsbebis

Inlägg av Åttamånadersmamman »

Visst ja, en komplettering är att han alltid vill somna så fort vi går med vagnen (trots underhållningsförsök), samt i bilen och i famnen utomhus. Vi har således att göra med en trött pojke.
1a barnet maj 2018 ❤️
2a barnet 20200216 ❤️
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"