Vaken på natten och svårt somna förskola

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
JF83
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 27 jan 2020, 20:13

Vaken på natten och svårt somna förskola

Inlägg av JF83 »

Hej

Vi har sedan ett fåtal veckor tillbaka lyckats få vår kille på 21mån somna och sova i egen (spjäl)-säng.

Han gått på dagis sen aug och där sover han väldigt oregelbundet oavsett hur mycket/ lite aktiv förmiddagen varit. Ibland 45 min ibland en timme. Nån dag i veckan inte alls och då är ju givetvis den dagen/kvällen ”förstörd” för stackarn som är ledsen och trött fram till nattning.

Ytterligare problem är att han VARJE natt ligger vaken minst en timme. Ibland 3-4, ibland 4-5. Han vaknar, ställer sig upp och vi lägger bestämt ner honom varpå han lägger sig tillrätta- för att sen i minst en timme inte kunna somna om. Han ligger och suckar gäspar spänner sig och vrider och vänder. Vi har svalt i rummet och mörkläggningsgardiner. Han sover i spjälsängen i vårt rum...


På helgerna kan han nu somna dagtid i egen säng och sova som en klubbad tills vi väcker honom efter en timme och en kvart ca. Men på dagis (sövs med tre barn i samma ålder cirka som alla somnar på tre sekunder) funkar det ej.


Rutiner:
7:15-30 vaknar
7:45 frukost
9-12 dagis
12-13:30 vila (om det blir någon)
1445: hämtas från dagis. Ofta lek ut direkt efter dagis minst 45min. Han är aktiv och älskar upptäcka / klättra mm mm.
17:30 middag
18:00 lek mys bad
19:00 läggs ner i sin säng med flaska välling som han äter själv. Kastar ut den och ligger sen ALlTID vaken minst 45min. Pillar myser biter. Detta oavsett om vi lägger honom 19 eller 21...


03-06: minst en timme vaken.



Alltså:
Tips på vad vi ska göra nattid när han ligger vaken men ”snäll” samt hur göra dagssömn dagis. (De har inget extrarum). Personalen är fantastisk och han är trygg med alla.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vaken på natten och svårt somna förskola

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :)

Så ang. sömnen och detta så är det ju så att ni själva måste bestämma om det är så pass mycket problem att ni faktiskt "kurar" honom i storstil eller lever med de skavanker ni nu har. Dessa går liksom inte att "fixa" till utan en kurning där ramsan har sin funktion.

Det jag har varit med om några gånger på förskola (min sons gjorde detta) är att man tar dit en resesäng eller de har som de kan ställa in i typ ett förråd eller stor toalett eller så. Då kan man stänga dörren och stänga ute intryck och ljus på ett bra sätt och då sover vissa lite bättre. Om han sövs i vagn ute behöver de se till att den är ordentligt övertäckt så han INTE ser ut och att han somnar (detta brukar de ha kläm på kan jag tycka). Men annars är det mina tips.

Om man kurar dem, kan man lära personalen sin dagramsa och de kan "ramsa" barnet. Men läggs de på en matta på golvet kan jag säga att i princip somnar långt ifrån alla barn så. Min son somnade ALDRIG då.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
JF83
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 27 jan 2020, 20:13

Re: Vaken på natten och svårt somna förskola

Inlägg av JF83 »

Tack för svar.

Menar du att vi ska gå fram till honom och börja ramsa, även om han ”bara” ligger snällt och inte kommer till ro.
Han står inte upp , han är inte ledsen och inte sur. Men kommer inte till ro nog (?).
Kan det inte innebära att han blir piggare?

Vi är precis nya i detta och har ikväll köpt boken SHN.

Dagiset har inte någon yta till spjälsäng.
Vagnen somnar han inte i heller. 🤔
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Vaken på natten och svårt somna förskola

Inlägg av Tin »

Hej,
vad menar du? Ga fram till?

Om liten vaknar mitt i natten och inte sager nagot sa gor man ingenting. Om natten sover man. Det budskapet skall ni ge liten.
Kan han se er? Ar det backsvart?

Jag tror att vad Torsmamma menar ar att bestamma sig for att deala med somnen ar ett commitment som borjar med att lasa boken, och inte bara en gang utan kanske 5. Sa kanon att ni kopt den, borja lasa bums. :D

Det ar manga ingredienser som spelar roll for att "receptet" sova 12 timmar blir bra. Det ar helt klart vart det dock, vem vill ligga vaken en timme varje natt oavsett om man ar liten eller om man ar stor.

Liten skall ha eget rum alternativt gardiner uppsatta runt spalsangen sa det blir som ett eget rum. (eget rum kan ju vara en hall, garderob, toaloett osv).
Det skall vara backsvart i rummet, dvs inte se handen framfor sig.
Ramsar gor man utanfor rummet/gardinen om det ar tidigare an vargtimman, vaknar man till av ramsandet sa far det bli sa, man skall forsta vad raman betyder och kunna somna om anda.
I vargtimman (efter 4a pa morgonen) ramsar man inte utan pangramsar och sedan mozart.
Har man haft en strulig dagsomn (tex pa dagis) kan man lagga en halvtimma tidigare om kvallen utan att rucka pa somnschemat.
etc etc

Allt detta kommer vara tydligare nar ni last boken och bestamt er for att gora en KUR.
EFTER kuren som vi kan guida er igen har pa forumet kommer liten ha lart sig att somna om nar det vaknas till om natten.

Sa las las las, och fundera pa om ni ar redo att kura.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "