Bakslag efter 3 veckor & högljudd vargtimme

Skriv svar
HannaÅ
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 16 nov 2016, 10:19

Bakslag efter 3 veckor & högljudd vargtimme

Inlägg av HannaÅ »

Leonie, 9 månader, har varit i princip fläckfri på nätterna sedan vi började med SHN. Vi är inne på fjärde veckan nu ( och dessutom mitt andra barn jag kurar).
Allt gick bra från start, mottog de nya rutinerna förvånansvärt bra redan de första nätterna och sedan dess har allt vara fortsatt som en dans. Somnar bra, både på dagarna och kvällarna. Kan ibland gny någon enstaka gång innan midnatt men somnar om själv.

Men sedan en vecka tillbaka har vargtimmen spökat ordentligt, hennes tider är 19-07, men redan vid 06 vaknar hon. Själva uppvaknanden är inte något problem utan det är hur förkrossad hon låter. Leonie är ett väldigt glatt barn och att höra henne gråta sådär är fruktansvärt. Jag upplever henne inte arg utan mest ledsen.
Jag ramsar vidare för att sedan bekräfta, och plockar aldrig upp henne förrän 6.45. Det har hänt att hon någon gång somnar om men de flesta gångerna gråter hon tills dess att jag går in och säger ”god morgon”.

Inte nog med det så har hon flera kvällar denna besvärliga vecka, efter att hon somnat klanderfritt, vaknat ca 22.30 och är precis lika ledsen som vid vargtimmen.
Vi är snabbt där och ramsar + bekräftar, men det tar oerhörd tid för henne att komma till ro igen.

Så min frågeställning är nu förlikande:
1. Gör jag rätt vid vargtimmen?
2. Varför gråter hon hejdlöst vid 22.30?


Bifogar hennes schema:
7.00 God morgon
7.30 Grötfrukost + frukt
8.30 Ersättning
9-10 Sover i vagn
10.30 Lilla lunchen
12.00 Ersättning
12.30-13.30 Sover i vagn
14.15 Stora lunchen
15.30 Mellanmål &/eller Ersättning
17.00 Middag med familjen
18.00 Bad, Bus & välling
19.00 God natt

/Tack på förhand från en bestämd men något förvirrad mamma
Leonie, 9 månader, kurad sedan 8 månaders ålder
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Bakslag efter 3 veckor & högljudd vargtimme

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen tillbaka! :D

Jag måste säga det är en väldans massa småätande på ert schema..... :roll: (7 måltider får jag ihop....)
Vi brukar ju säga frukost, lunch, mellis, middag och kvällsslurk. Det jag har gjort i denna ålder är visserligen att lägga in en "andra" frukost inom ca 1 tim från att man vaknat. Detta för att man skall få äta frukost med familjen på morgonen.

Sen ser jag att lurarna är 60 min, detta är ju inte ett naturligt sömnpass.... De natruliga sömpassen är 5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim. Vanligast rytm vid denna ålder är 12+45 (20 för piggisar) + 1,5 tim.

Du säger när hon vaknar "är vi snabbt där och ramsar+bekräftar". Vad betyder det? Är det helt stängt och KOLSVART i hennes rum? Står du utanför och ramsar? Går du in i rummet?

Just att vakna tidigt på morgonen kan i vissa fall vara så att man behöver jobba på att få till ett insomnande och verkigen lära henne att det är DU som väcker. SAmma gäller lurarna. Om hon lär sig att mamma har koll, mamma håller vakten och tiden så behöver inte jag oroa mig. (Safarin du vet ;) ) Då brukar de flesta barn så småning om ligga och småprata eller jollra lite innan man tas upp. Men gråter man tills man tas upp så blir det en svår "vana" att bryta. Ni LÄR henne att man gråter tills man tas upp.

Läs också gärna på om hur man inför en väckarklocka, detta brukar vara en härlig vändning också på dessa knepiga morgnar. :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
HannaÅ
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 16 nov 2016, 10:19

Re: Bakslag efter 3 veckor & högljudd vargtimme

Inlägg av HannaÅ »

Hej Torsmamma och tack för snabbt svar.

Gällande maten, hon är ett mycket hungrigt barn.
Hon äter en väldigt stor portion grötfrukost + frukt. Hon får äta tills hon avvisar skeden, vilket brukar bli en väldigt stor mängd. Hon och jag äter frukost tillsammans innan resten av familjen vaknar.

Jag förstår det som att du rekommenderar att jag skippar ersättningen mellan målen (ca 180-200ml)? Hon trycker utan problem i sig en flaska så jag har förutsatt att hon önskar mer att äta, även om frukosten i sig är stor och hon får äta tills hon är nöjd.


Att ändra längden på dagslurarna blir inget problem. Bara så jag förstår dig rätt, vad exakt menas med 12+45?
Så jag ska ersätta första luren med 12+45 och ändra andra luren till 1,5h?


Hennes rum är kolsvart, persienner och mörkläggningsgardiner. Dessutom kallare än i övriga huset, alla i familjen har så i sovrummen. Dörren är helt stängd.
Jag går aldrig in i rummet, inte förrän absolut tidigast 6.45. Jag ramsar och bekräftar utanför hennes dörr.
Lurarna är inga problem alls, jag väcker henne varenda gång.

Då får jag vara mer ihärdig vid vargtimmen helt enkelt bara! Och jag tänkte bara understryka att jag aldrig plockar upp henne gråtandes, jag ser till att hon slutar gråta innan jag ”gör morgon”. Kanske inte har någon betydelse men tänkte ändå bara meddela :)

/Hanna
Leonie, 9 månader, kurad sedan 8 månaders ålder
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Bakslag efter 3 veckor & högljudd vargtimme

Inlägg av TorsMamma »

Hej, tack för svar! :)

Ja, jag tänker slopa ersättningen mellan måltiderna. Du kan servera ersättning direkt efter eller som jag gjorde som måltidsdryck om du vill. ;)

Ang. 12+45+1,5 betyder det följande

12 tim natt
45 min fm lur
1,5 tim middagslur

Använder du sök funktionen här så finns massa tips och tankar kring detta. :)

En annan sak många lätt missar är att om man står utanför och ramsar en hel morgon utan att få till ett omsomnande eller ens en rejält LUGN stund, kommer ramsan i längden betyda "håll ut, mamma kommer snart". Är du med? Så i detta läget kan en rejäl "Pangramsa" vara på sin plats och sen rejält med Mozart utanför rummet och inget mer.
Men ja, mera ihärdighet behövs, samt kanske införa just väckarklockan. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"