Gråter väldigt olyckligt vid läggning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mamamonnie
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 28 dec 2019, 10:45

Gråter väldigt olyckligt vid läggning

Inlägg av Mamamonnie »

Hej!

Har läst och läst och sett massa svar men måste ändå få en dialog. Ikväll är femte kvällen på kuren. Tredje kväll och natt gick helt okej men sen igår natt och nu ikväll har hon varit så otroligt ledsen. Grät hysteriskt i kanske 20 min nu ikväll. Har hela tiden mantrat att när du vill gå in och tillrättalägga ska det istället ramsas. Men känns som jag skrämmer henne med ramsan för hon går upp ännu en ljudvolym i sitt skrik när jag börjar ramsa. Tycker inte det känns bra att hon ska gråta så. Tidigare kvällar hade hon ett argt gråt och då var det enklare att svara men nu låter hon så olycklig. Fick gå in och göra solfjädern men blev otroligt ledsen så fort jag tryckte till och släppte för att få ut och ramsa.

Hon är 9 månader.
Sömnschema:
9.30-11
14-15
19-07.

Att få henne att skratta har alltid varit svårt. Kämpar ihjäl mig men hon kan skratta till lite men ler mest. Vet inte om hon ärvt det av sin far som inte heller kan skratta 😅

Det känns som att jag vill börja om från början, med säkrare attityd (och helst vill jag ha en annan ramsa...)
Bebis född 19.03.30, började kura juletid 2019.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Gråter väldigt olyckligt vid läggning

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Så jag skulle säga du stötte på det klassiska "bakslaget" och där blev du tagen på sängen. Detta kan du med fördel försöka att söka på här på forum och få massa supersvar! :)
Om ramsan på allvar är DÅLIG så måste man kanske byta den, den skall vara rytmisk och enkel. Som när man säger ett fyrfaldigt leve "Hurra, hurra, hurra, hurraaaaaaaaaaaa" Du skall kunna stampa takten till den helst. Därför är ju liksom Annas "Gonatti med sig, sov så gott, gonatt med sig, sov så gott, gonatti med sig, sov så gott, gonatti med sig sov så gott". Så måste du byta, gör det nu men jag personligen skulle bara fortsätta där jag är! Börjar du om nu, är det som att säga SKIT i allt jag lärt dig, men jag gör om allt lika ändå igen. Om du är med? Enda resultatet blir MYCKET större protester andra gången. Oftast INTE lyckat.
Så, att hon skriker ÄN starkare är ju just en fråga eller låt oss kalla det "protest". Att hon svarar med högre är ju just själva "dialogen" man vill åt. Du svarar, hon skriker. När de varierar sig har man en dialog och en så kallad "ramsdisussion" .

Hon frågar ju, och säger DU MÅSTE KOMMA IN! Och du tänker (ja, jag måste komma in och börja om och buffa mera typ) Och detta hörs även på tonen i ramsan du svarar med. Men svarar du med tonen, du klarar detta, jag finns här, jag håller vakt osv... Ja då blir svaret i tonen och attityden i ramsan mera rätt. ;)

Lär om kapitlet Safarin och Säkerhet är trygghet kapitlet. Du kommer fatta när du läser det igen att det är DÄR du fastnat! ;)

Upp på hästen igen och styr med fast och varm och trygg hand! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mamamonnie
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 28 dec 2019, 10:45

Re: Gråter väldigt olyckligt vid läggning

Inlägg av Mamamonnie »

Hej!

Jag skrev ett svar men tydligen fick jag inte publicerat det.
Numera somnar hon utan problem och sover oftast hela nätter. Problemet är, som det alltid varit, är att hon vaknar alldeles för tidigt. Minst en timme för tidigt varje dag. Jag försöker få i henne så mycket mat jag kan så tror jag kan utesluta hunger och det är kolsvart i rummet. Tre gånger har hon sovit till 6.45 när jag väckt henne och jag har analyserat dom dagarna så för att se om jag kan se någon anledning till att hon kunde sova längre men hittar inget som var annorlunda dom dagarna.

Hon är nu 10 månader och hennes dag ser ut såhär:
6.45 (vill 7 men eftersom hon gråtit i ca en timme och bara varit tyst någon minut då och då använder jag mig alltid av kvarten för orkar inte mer) - godmorgon och sen amma lite i sängen med mig
7.30 Gröt
9.30-10 Sova
10.30 En burkmat (kräsen, gillar endast en burk och lite mina kikärtabiffar)
13.00 Banan och smoothie
13.30-15 Sova
15.15 Mat som vid 10.30
18.30 Gröt
19.00 Läggdags

Det är mycket bus om dagarna, vi är ute en hel del och två gånger i veckan är det ÖF.

Jag funderar på om man ska skjuta allt en timme bakåt för att hon ska få sina 12h på natten för att sen successivt skjuta fram det, kan det funka?
Bebis född 19.03.30, började kura juletid 2019.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Gråter väldigt olyckligt vid läggning

Inlägg av Tin »

Hej,
hur agerar du nar hon vaknar for tidigt?

Det skall vara en PANGramsa och sedan INGENTING, blir det mycket klagan kan man dra pa mozart utanfor dorren. Hela budskapet ar att det ar fortfarande natt, da hander ingenting, mamma sover ocksa. Malet med mornarna ar att fa liten att forta att det inte ar dom som startar dagen, vaknar man till pa morgonkvisten skall man somna om, inte skrika till sig mamma. De sma kan fa for sig att det ar deras jobb att starta dagen for hela familjen och det ar ett stort ansvar det.
Verktygen ar PANGramsa, tystnad, mozart och vackarklocka. Sok pa dom pa forumet om du inte vet vad jag pratar om.

Schemat ser fint ut, forutom att forsta sovet skall var 45 minuter, 30 minuter ar ingen naturlig sovcykel.
Och visst, mangder ar de barn vars naturliga sovpass verkar vara 18:30 till 6:30 eller till och med 18 till 6, sa det kan du absolut byta till om du tror det ar boven i dramat. Tank over daremot mina kommentarer ovan om hur du agerar vid ett tidigt uppvak samt vilka verktyg du tar till, for det har ocksa stor inverkan.

Sa nyfiken du sager morkt i rummet, inte minsta lilla springa vid dorren ens? om du mitt pa dagen star i litens rum och stanger dorren ser du minsta ljuskalla da? Fysisk aktivitet da, hur mycket jobbar liten med krypandet/gaendet. Varje dag skall ha minst ett fyspass sa man ar skont trott om kvallen som efter en hel dags skidakning.
Oppna Forskolan kan en del barn bli lite overvaldigade av nar det galler mangden intryck, kan ju vara intressant att fundera over om de tidiga
mornarna alltid ar efter en dag med oppna forskolan........

Lycka till, och bra jobbat, later som ni ar nastan dar i er familj med somnen..... grattis

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Mamamonnie
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 28 dec 2019, 10:45

Re: Gråter väldigt olyckligt vid läggning

Inlägg av Mamamonnie »

Hej!

PANGramsa gör jag, men ingen Mozart eller väckarklocka. Har inte kommit så långt att jag vill testa Mozart, känns som jag skulle skrämma ihjäl resten av familjen och grannarna då. Ska läsa mer om väckarklockan. Efter pangramsan har jag ibland spolat kraftigt i kranen utanför om den inte hjälper. Hon tystnar oftast men drar igång efter ett par minuter. Sen tystnar hon av sig själv efter en minut och sen drar igång, så jag hinner inte ens göra något mer. Ibland om hon verkligen är ledsen då pangramsar jag igen.

Ja jag skrev fel, hon sover allt till 10.15.

Vi går upp och ner för trappan mycket och hon gillar sin gåvagn. Men går säkert att göra mer där, en själv ska orka också 😉

Ja jag har papp på fönsterna under både persienn och rullgardin, ser fruktansvärt ut 😂

Hon har vaknat tidigt varje dag utom 4 dagar på två månader så ser inget samband med ÖF.
Bebis född 19.03.30, började kura juletid 2019.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Gråter väldigt olyckligt vid läggning

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Du är gullig och går in under ditt namn man ser högst upp på sidan, väljer "kontrollpanel/fliken profil och sen signatur" där du skriver in datum på när barnet är född och när du påbörjade kuren. Det är lättare för oss som svarar då att veta lite mera vart man kan felsöka. :)

Så några tankar, vi här på forum är inte så förtjusta i saker som gåvagn, gåstolar, olika hjälpmedel. utan vi gillar att de lär sig åla, sen krypa ordentligt och sen gå när deras kroppar är mogna för detta. Mitt förslag är att ni övar i alla fall ordentligt med krypning om dagarna. Hon bör nästan kunna krypa ihop säg 3 km/dag för att hålla igång kroppen. ;)
10 mån är också en bra tid att införa just väckarklockan, så slå upp det här på forum och se hur vi har gjort, det kan göra STOR skillnad, för då inser hon att inte hon väljer när morgonen börjar utan det gör liksom klockan. :)

Fint ni har mörkläggning, titta gärna ändå en extra gång kl. 12.00 mitt på dagen och se så du inte ser handen framför dig när du stått där ett par minuter. Hos oss visade det sig att det kom in för mycket ljus från dörrens underkant, vilket jag löste med att rulla ihop en handduk från utsidan och bara lägga där nere.

När ni är på ÖF eller gör andra saker håller ni ändå tiderna på schemat på minuten? Det jag har märkt som var med min son, var faktiskt inte så som man tror att samma dag man var på ÖF så var sömnen dålig, utan här märktes det mera kanske dag 2 eller även 3 på något underligt vis.
Men jag tycker du har en bra strategi på G. Ge EN pangramsa X4 och gör sen andra ljud. Några jag märkte funkar är lite de du gör, vattenkran, hårtork, dammsugare m.m. Då lyssnar de på annat än sitt eget missnöje liksom. Just dammsugaren går ju att sätta på utanför och låta stå en bra stund. Viktigast är att man inte stänger av egentligen förrän man vill göra morgon, för annars kan man ge sig den på att de vaknar och då undrar VARFÖR du stängt av den. ;)
Sen gör man mindre och mindre och kortare och kortare med sina verktyg när man märker att de funkar, så man inte förbrukar dem. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mamamonnie
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 28 dec 2019, 10:45

Re: Gråter väldigt olyckligt vid läggning

Inlägg av Mamamonnie »

Hej!

Men jösses, 3km?! Nog för att vi har en lång hall som hon kryper mycket fram och tillbaka i men knappast några 3km. Det känns som om hela dagen skulle gå åt till att krypa då 😂 jag ska försöka mera.

Jag har sökt på väckarklocka på flera olika sätt men hittar inte hur ni beskriver hur den funkar, bara att man ska läsa om den. Finns det något inlägg ni har skrivit om just hur den funkar?

Jag har kollat flera gånger, det är verkligen kolsvart.

Japp, håller på minuten när vi är på ÖF då det är mellan sovstunderna. Denna helgen är jag ensam med bebisen på morgnarna så då blir det att dra upp dammsugaren sen och vara redo imorgon bitti 😂 har definitivt stängt av kranen för tidigt inser jag men vill ju inte slösa på vatten, inte särskilt miljömedvetet 😉 i skrivande stund skriker hon så får gå och sätta på kranen nu ändå innan väckning 6.45.
Bebis född 19.03.30, började kura juletid 2019.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Gråter väldigt olyckligt vid läggning

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Prova läsa denna tråden. Ibland kan läsa under "våra favoriter" vara ett hett tips. Både för de små och stora kurbarnen. Finns mycket matnyttigt där. :D :P
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Gråter väldigt olyckligt vid läggning

Inlägg av TorsMamma »

Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mamamonnie
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 28 dec 2019, 10:45

Re: Gråter väldigt olyckligt vid läggning

Inlägg av Mamamonnie »

Nu skriver jag i affekt.. Jag är så frustrerad! Har flyttat sovtiderna en timme bakåt för att hon ska sova 18-6 istället men då börjar hon ju skrika och gråta vid 4.45 istället?! Både igår och idag. Känns som det är omöjligt att få henne att sova 12h.. Ända sen jag började kura henne har hon aldrig sovit fram till godmorgon. Hon har somnat till någon gång innan godmorgon så jag har totalt kunnat väcka henne fyra gånger. Jag har aldrig gått in när hon gråter utan sagt godmorgon (superglatt) när hon är tyst mellan gråten men då kippar hon liksom av luft för att hon gråtit så. Börjar bli innerligt frustrerad nu känner jag.

Som sagt, skriver i affekt och mitt morgonhumör är inte det bästa 😉 behövde få skriva av mig. Det ordnar sig säkert tillslut men känns inte så just nu.
Bebis född 19.03.30, började kura juletid 2019.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Gråter väldigt olyckligt vid läggning

Inlägg av TorsMamma »

Hej,
Läste du länkarna.

Somnar hon inte om alls fron 4.45 till morgon 06? Då kan nog grejen vara att dels ha väckarklockan och dels få till ett omsomnande till varje pris. Detta så hon faktiskt LÄR sig att det är DU (eller väckarklockan) som väcker. Inte hon! Samma sak gäller även på lurarna. är en lur 45 min och du vet av erfarenhet att hon oftast vaknar säg 3 min innan eller så. Se då till att DU väcker 2 min innan hon faktiskt vaknar om möjligt.

Många föräldrar fastnar i fällat (men man vill ju de får sova klart...) men då är det ju DE som bestämmer när de sovit klart. Inte du eller klockan. Så försök att förekomma henne speciellt på lurarna om du kan. Detta kan också då spegla sig på morgonen. :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mamamonnie
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 28 dec 2019, 10:45

Re: Gråter väldigt olyckligt vid läggning

Inlägg av Mamamonnie »

Jag har läst länkarna.

Jodå jag får henne att somna om. Har backat bak tiden för väckningen till 6, hon börjar alltid gråta vid 5-tiden. Tystnar efter ett tag och vid 6 väcker jag henne. Hon börjar alltid gråta av att bli väckt, hon är trött. Men jag pallar inte att försöka få henne att somna om i två timmar varje natt så väcker henne då och så går vi till stora sängen och ammar och myser länge. Sen är hon glad.

Sover bra på dagarna, väcker henne alltid.

Jag har gett upp hoppet om 12h natt. Hon går knappt att söva om efter 11h. Tror det får vara såhär nu, kämpar ihjäl mig med så mycket annat ändå.
Bebis född 19.03.30, började kura juletid 2019.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Gråter väldigt olyckligt vid läggning

Inlägg av Tin »

Ok,
det far bli sa. Du vet bast hur det ar i erat hus just nu.

Kanner du att du vill komma tillbaka vid ett senare lage ar du valkommen och vi finns har.

Kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"