Hur gör ni på högtider osv?! Hjälp!

Skriv svar
Mamma1111
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 30 sep 2019, 20:24

Hur gör ni på högtider osv?! Hjälp!

Inlägg av Mamma1111 »

Hej! Jag har några frågor. Är det någon som har tips eller erfarenhet och har barn som kurats innan 1 år och som man sedan ska hitta på saker med fram över. Nu pratar jag till exempel om man ska fira jul hos släkt som ej har plats för att hela familjen ska sova kvar efter julfirandet. Vi kurade vår dotter i slutet på september då hon var 8 månader och det har varit bra sen dess, hon sover sina 12 timmar per natt alltså från 19-07, men hur har ni andra gjort? Är man låst nu för resten av livet haha, skämt o sido men ni förstår vad jag menar, vi har liksom inte vågat göra något och har anpassat hela vår vardagar efter hennes sömn & mattider fram tills nu. Nu ska vi fira jul en timma från Stockholm.

Hennes sovschema är:

700 Godmorgon
715 frukost
830 flaska
900-1000 sova
1130 lunch
1230-1400 sova
1430 mellis
1730 middag
1830 flaska
1900 Godnatt

Vi kommer åka hemifrån efter hennes andra lur; 1400.

Dock kommer vi inte vara hemma innan sju Utan åker troligtvis efter den.

Vi åker bil.

Förslag på hur man kan gör innan, under, efter för att det ska bli så bra som möjligt för bebisen.

Ska man försöka få henne att sova lite där sen resten hemma?

Tacksam för alla tips! Kramar :)
Född 190129
Kur start 190926
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Hur gör ni på högtider osv?! Hjälp!

Inlägg av Tin »

Hej,
ja vet du hela tricket med en liten saker sovare ar att man i princip kan ta med dom overallt nar det val satt sig. Sa ar man last? Nej inte alls. Skulle jag utmana odet flera ganger i vackan? Nej. Funkar det att sova borta? Japp

Forbered med samma rutiner som hemma fast ni ar i slaktingarnas hus. Lagg pa samma tid, i resesang, i morkt rum (kanske de finns en tvattstuga eller extra rum ni kan anvanda), ramsa, skratt till godnatt etc. Rutinen skall vara exakt som hemma, superbekant for liten, och du skall ha sa mycket sjalvklar attityd och schvung i ramsan att om liten har nagra extra fragor vid nattning sa svaras det snart av din ramsa. "Japp, det skall sovas, mamma vaktar".

Det jag inte skulle mecka med ar att lagga senare och riskera overtrotthet, sa lagg i vanlig tid, och lat liten somna, stanna sedan pa kalaset tills ni foraldrar vill aka hem. Nar det ar dags for er att aka, gor bilen redo och packat, sag hejda till alla INNAN ni plockar upp bebis sa ni bara kan skopa upp liten och direkt in i bilen. Inge snack i tamburen, plocka upp liten ar det sista ni gor och ak direkt.
Vissa somnar om i barnstolen, mina gjorde aldrig det eftersom sitta och sova var konstigt for dom. De satt tyst vakna och tittade ut alldeles yrvakna. Nar ni ar hemma har ni forberett allt sa det bara ar direkt plupp i sang igen. Ramsa och ut. Skall det bytas en bloja gor det i sa morkt rum som mojligt. Inga tanda lampor, snicksnack eller mat, bara direkt i sang. Packa ur bilen efter ni nattat om liten.

OM liten inte somnar i bilen kommer liten missa lite somn, inte hela varlden, det ar ju bara en natt. Ta upp i vanlig tid nasta dag dock, blir det en valdig trott dag nasta dag bjussa hellre pa nan marginalkvart pa langsovet eller lagg 30 minuter tidigare pa kvallen.

Ha en underbar jul.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"