Kvällarna med min son- 2 månader

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Wibhan
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 20 nov 2019, 23:05

Kvällarna med min son- 2 månader

Inlägg av Wibhan »

Hej!
Här är en nybliven mamma som lyssnat på sin egen mamma och köpt hem senaste utgåvan av Barnaboken. Jag är rutinmänniska och önskar högt att jag snart har en fungerande rutin för min älskade lille kille, född 190923.

I dagsläget, när han blir 2 månader gammal på lördag, så ser det ut såhär hos oss:
Jag helammar och det fungerar fint. Har en resa inbokad i februari och vill inte testa flaska förrän vi kommer hem därifrån, av rädsla för att han ska rata bröstet.

Jag vill gärna att vår dag ska börja tidigast klockan 08! Så då ställer jag klockan. Vi följer sedan standardmodellen hela dagen!
Sovtiderna för tillfället är ungefär såhär (ibland skjuts allt till lite tidigare tider pga trötthet hos honom, kan ibland diffa en timme i slutändan):
9.15-10.45
13.00-15.00
17.30-19.00
5/20 min powernap på kvällen vid behov om han vaknar innan 19.00

Efter sista sovstunden så har vi lite problem. Om vi är ensamma hemma (pga sambons skiftjobb eller annat) så försöker jag mata honom max en gång i timmen. Har förstått att jag helst ska ge enligt standardmodellen och med en sista slurk innan läggdags. Det är han sällan nöjd med. Är sambon eller andra hemma så kan jag få lite avlastning och distrahera honom så han inte tänker lika mycket på mat. Vi har haft en del kvällstrassel men det känns som att det är på väg att avta.

Om jag ska få till ett vettigt 2 månaders schema så borde vi ha 11-1,5-2-1,5 kanske? Då borde han lägga sig vid 21 om vi ska stiga upp 08? Det händer aldrig. Han kan verka trött och jag kan lägga honom men han somnar i princip aldrig då. Och skulle han göra det någon kväll så vaknar han efter de kritiska 20 minutrarna. Han somnar helst för natten vid 22-23-tiden efter en hel del jobb från vår sida. Främst massor med amningar..

På dagen sover han alltid i vagnen på balkongen eller på promenad. Funkar 90% av gångerna helt smärtfritt. Dock får jag väldigt ofta väcka honom..
Till nattningen skulle jag gärna se att han somnar i sitt nest, helst i sängen i sovrummet men annars i vardagsrummet där vi är. Får intrycket att han vill vara där vi är.

Tips och synpunkter på schema och läggningssätt mottages tacksamt. Vi försöker mörka ner, sänka ljudet på tv, sätta på pyjamas i tid osv..

:heart: :heart:
Mamma till älskad prins född 19-09-23
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Kvällarna med min son- 2 månader

Inlägg av mamaA »

Hej och välkommen!

Du har rätt att mat enligt standardmodellen är inom 1,5 timme nu men det ska inte vara någon extraslurk innan läggning, det är bara de tre första veckorna. Att ge mat för ofta bir inte bra, större risk att ge magont. Tänk själv om du bara småäter hela dagen, då mår man ju inte särskilt bra ;) . Truga flera gånger inom 1,5 timme men sen är det stopp. Det verkar ju dock som han blir mätt med tanke på att han sover sina lurar men kanske behöver han lite kraftigare mjölk på kvällen, antingen om du pumpar ut morgonmjölk som är fetare eller så kan man ge ersättning även om jag förstår på dig att du vill undvika det.

Förstår jag rätt i att han kan somna själv? Använder du dig av buffning/vagning? Det brukar bli lättare där precis runt 2 månader att lägga tidigare inför natten och verktygen brukar börja ta bättre. 11-1,5-2-1,5 är det du bör sträva efter nu så läggning 21 är att rekommendera om du ska ha morgon 08. Det verkar som denna morgontid fungerar bra för er? Oftast föredrar de flesta bebisar 06.30 eller 07 så man brukar få jobba lite mer för att få till en senare morgontid så det är bara att gratulera om han gillar att sova länge på morgonen :jumpgreen:

Oftast brukar de flesta små inte klara mer än 1,5 -2 timmars vakentid per pass så här tidigt förutom sista vakenpasset innan natten som kan vara upp till 3 timmar. Du skulle kunna flytta fram lur två och tre något för att få till detta. Sen får du vara beredd att verktyga en del för att få till läggningen vid 21. Hur är det med nattmålen förresten, när infaller de?

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Wibhan
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 20 nov 2019, 23:05

Re: Kvällarna med min son- 2 månader

Inlägg av Wibhan »

Hej och stort tack för svar!

Eftersom jag gärna undviker flaskan så tänker jag att han kan få extraslurken så han står sig lite. Förstår att det hade varit mer mättande med lite ersättning eller utpumpad morgonmjölk men jag har flera kompisar som fått sluta amma när de introducerat flaskan. Det vill jag inte ska hända!

Han somnar själv på dagarna ja! Det känns som att han får lite separationsångest när mörkret och kvällarna kommer, då han helst vill vara där vi är och somna med kroppskontakt. Trots att han inte alls behöver det på dagen.

Angående verktygen så har jag lite problem då han totalvägrar att ligga på mage. Han blir ledsen och skriker efter bara några få minuter. Enl BVC är det ok att han tränar genom att ligga på mage på oss så att säga. Han sover dessutom gott och länge på rygg så att tvinga honom till magläge bara för att vi ska kunna utnyttja verktygen helt känns taskigt. Dock buffar vi i rygg och sidoläge ibland.

08 funkar fint för oss båda tror jag :).
Just nu är han förkyld och extra trött. Men igår somnade han i min famn i soffan strax innan 21, jag lyckades dessutom lägga honom i sitt nest och bära honom till spjälsängen när jag skulle sova utan att han vaknade ordentligt. Första målet var ca 00 och andra 04 (då var han pigg och glad en timme ca men somnade om själv) sedan väckte han mig 07.50 idag! Annars när han somnar sådär sent så brukar målen vara runt 01 och 04 som sig bör:). Jag håller tummarna för att den kommande kvällen/natten blir likadan.

När du skriver flytta fram, menar du då tidigarelägga? Så han vaknar från sista luren kl 18 istället för 19? Så sista passet blir ca 3 h?

🙏Kram
Mamma till älskad prins född 19-09-23
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Kvällarna med min son- 2 månader

Inlägg av mamaA »

Hej igen!
Ja förlåt, lite snurrig här idag, är rejält förkyld :doh: - Ja jag menar att att tidigarelägga lurarna :humbup: .

Hur skulle det vara om du vagnar honom? Det är ju inga problem att göra på rygg. Man kan lägga i vagn inför natten också och det är ett bra sätt att vagna över nattmålen när du vill börja plocka bort dem om han inte gör det av sig själv. Andningslarm är dock att rekommendera oavsett om man väljer att ha barnen sovande på mage eller rygg. Vi brukar rekommendera ett sådant med plattor, typ Babysense. Man kan ha en platta i vagnen och en i sängen och flytta dosan mellan dem.

Pigg och glad på natten är ju inte så kul däremot :think: . Sker nattmålen i mörker med bara ficklampa under kudden eller röd lampa tänd? Så lite stimuli så möjligt, kort nattmål, bara blöjbyte vid behov och rakt ner i sängen/vagnen. Nu när han är så här stor kan han somna om själv på natten också.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Wibhan
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 20 nov 2019, 23:05

Re: Kvällarna med min son- 2 månader

Inlägg av Wibhan »

Jag har lagt honom i vagnen även på kvällen nu. Med nestet så jag bara kunnat lyfta över honom i sin säng när vi gått och lagt oss och det funkar fint:)

Nattmålen sker i sängen, mörkt så när som på en liten ljusslinga som är tänd hela natten. Även blöjbyten sker i sängen om det bara gäller nummer 1 😉. Jag lägger ner honom i sängen direkt efter maten och ofta somnar han om själv eller om vi håller honom lite i handen. Men han ha gärna vaknat någon gång framåt vargtimmarna och varit pigg de senaste nätterna. Beror kanske på att jag lagt honom tidigare och han inte är van vid så långa nätter 🤔
Mamma till älskad prins född 19-09-23
Wibhan
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 20 nov 2019, 23:05

Re: Kvällarna med min son- 2 månader

Inlägg av Wibhan »

Och just det. Det här med att jag nästan alltid får väcka honom när hans lur på dagen är slut. Är det bra? Borde jag tänka om i schemat?
Mamma till älskad prins född 19-09-23
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kvällarna med min son- 2 månader

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag tycker det verkar gå strålande fint för er. BAra att jobba på målmedvetet åt rätt håll!

Ang. att väcka på en lur är det absolut det mest perfekta man kan göra. Så klocka dem ordentligt från att han somnat till han skall vakna.

Ljusslingan bör helst ha ett "rött" ljus om det är något som är tänt i rummet. Annars lägg en röd sjal eller så över, det gör vi när vi kurar hos Anna. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Wibhan
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 20 nov 2019, 23:05

Re: Kvällarna med min son- 2 månader

Inlägg av Wibhan »

Tack ☺️

Vi har nu skjutit lite på schemat så han vaknar vid 18-tiden från sista luren. Om han ska vara vaken tre timmar innan han ska sova natt vid 21, är då tanken att jag ska truga i honom mat mellan 18 och 19.30 sen ska han stå sig på det? Det känns inte rimligt även om jag lyckas pumpa ut morgonmjölk. Har jag verkligen förstått det rätt?

Jag har hittills inte lyckats pumpa ut särskilt mycket morgonmjölk, men jobbar på det:)
Mamma till älskad prins född 19-09-23
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kvällarna med min son- 2 månader

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Nej, du ger så klart en "Kvällsslurk" inför natten säg runt 20.30 så han somnar gott på det. :)
Dock börjar han närma sig 3 mån och vi brukar runt den tiden införa 12 tim natt med 1 nattmål och sen lurar 45+2+45. Så det kan vara läge att sakta men säkert lägga lite tidigare inför natten. Men en kvällsslur har man alltid rätt till och ett skratt till gonatt. Man får bara inte somna med mat eller snutt. Utan somnar gör man själv i säng eller vagn. ;)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Wibhan
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 20 nov 2019, 23:05

Re: Kvällarna med min son- 2 månader

Inlägg av Wibhan »

Hej. Nu är jag tillbaka, en månad senare 😅.

Dagarna flyter på riktigt bra nu. Vi tar morgon vid 08. Lur vid 9.30-10.15, 12-14 (ca) och sen sista luren vid 16-16.45. Nattningen påbörjas 19.45.
Vi är väldigt nöjda med allt i det stora hela. Han är mätt och har börjat dra ut på måltiderna under natten och jag tror han självmant snart plockar bort ett av dem. Oavsett så är det inga problem med nattmålen från min sida. Jag helammar fortfarande och tänker fortsätta med det ett tag till.

Så till problemet. 16.45-19.45 vaken på kvällen är för länge för honom. Han blir väldigt orolig och gnällig sista timmen. De dagar jag lyckas dra ut på allt så han får 12-45-2-45 men något senare och sista uppvaket är 17.30 funkar väldigt mycket bättre. Frågan är då om jag ska kämpa på med att hålla honom vaken lite längre mellan varje lur eller om ni har förslag på schema som passar honom/oss bättre?

Tack för alla ovärderliga tips i forumet hittills 🙌
Mamma till älskad prins född 19-09-23
Wibhan
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 20 nov 2019, 23:05

Re: Kvällarna med min son- 2 månader

Inlägg av Wibhan »

Tillägg: jag lyckas inte ge honom 5/20 min på kvällen längre. När han var lite mindre gick det men nu är han inte sömnig på det sättet längre. Han blev 3 mån precis innan jul förresten.
Mamma till älskad prins född 19-09-23
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kvällarna med min son- 2 månader

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Vad härligt det går bra för er! :)

Så vad tror du händer för er om du lägger långluren 12.30-14.30 och sista emluren kl. 16.30-17.15? Kanske passar er och herren bättre? Du har ju liksom natt 1 tim senare än mitt standrardschema, så om du tar mitt standardschema och skjuter på med 1 tim, borde det kanske passa? :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"